۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
چه عواملی باعث پا درد می‌شود؟

بروز درد در هر قسمت از پا، علل مختلفی نظیر صدمات ورزشی، آسیب به رگ‌های خونی، اعصاب، ماهیچه‌ها، مفاصل، بافت‌های نرم یا استخوان‌ها دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درد پا اکثراً ناشی از ساییدگی، آسیب‌دیدگی مفاصل و استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها یا سایر بافت‌های نرم است. بعضی از انواع پا درد از مشکلات ستون فقرات ناشی می‌شود. همچنین این درد می‌تواند در اثر لخته شدن خون، واریس یا گردش ضعیف خون ایجاد شود. در ادامه با بعضی از علل بروز درد در پاها آشنا می‌شویم:

بیماری شریانی محیطی (PAD)

در این بیماری، معمولاً به دلیل باریک شدن شریان‌ها، خون کافی وارد پاها نمی‌شود. این مشکل معمولاً با ضعف، بی‌حسی، گرفتگی و یا گاهی احساس سرما و تغییر رنگ پاها حین راه رفتن، همراه است. برخی افراد می‌توانند این بیماری را با تغییر عاداتی مانند ترک سیگار مدیریت کنند؛ اگر این روش بی‌تأثیر باشد، ممکن است پزشک برای درمان پا درد یا کمک به تسکین درد، دارو تجویز کند؛ برخی افراد نیز نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کنند.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

لخته خونی که معمولاً در یکی از رگ‌های ران یا ساق پا ایجاد می‌شود، همیشه علامت ندارد، اما ممکن است با درد و تورم در پا و یا گرم و قرمز شدن پاها همراه باشد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این موارد، فوراً باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا در صورت جدا شدن لخته و رسیدن به ریه‌ها یک عارضه جدی به نام آمبولی ریوی ایجاد می‌شود. پزشک برای جلوگیری از تشکیل لخته، پیشرفت یا جدا شدن آن، دارو تجویز می‌کند.

نوروپاتی محیطی

این مشکل هنگام آسیب وارد شدن به اعصاب انتقال‌دهنده پیام به مغز و برعکس اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علت نوروپاتی محیطی، دیابت است، اما سایر بیماری‌ها، داروها، صدمات یا عفونت‌ها نیز می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. اگر این بیماری روی اعصاب پاها تأثیر بگذارد، باعث ایجاد احساس خارش، سوزش، بی‌حسی یا ضعف پاها می‌شود. پزشک با تشخیص علت آن برای بیمار دارو تجویز خواهد کرد.

سیاتیک

گاهی درد پا از عصب تحت فشار در ستون فقرات ناشی می‌شود و با یک گرفتگی دردناک تا درد سوزناک و شدید همراه است، به طوری که ایستادن یا حتی نشستن را دشوار می‌کند. این درد ممکن است به دلیل وجود فتق دیسک کمر، اسپاسم یا گرفتگی عضلات باسن یا تنگی کانال نخاعی ایجاد شود. در این موارد ممکن است پزشک داروهای مسکن بدون نسخه و یا فیزیوتراپی توصیه کند؛ ممکن است در صورت جدی بودن بیماری، نیاز به انجام عمل جراحی باشد.

آرتروز

آرتروز یک بیماری شایع است که بر مفاصل تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد درد و تورم می‌شود. در صورتی که این بیماری در باسن، زانو یا مچ پا بروز پیدا کند، پیاده‌روی یا انجام کارهای روزمره دیگر را دشوار می‌کند. اگرچه هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما ورزش و تناسب اندام ممکن است در بهبود شرایط مفید باشد. قرار دادن پدهای گرم یا بسته‌های یخ روی مفاصل دردناک نیز باعث تسکین درد و تورم می‌شود؛ همچنین می‌توان از داروهای ضد درد برای تسکین این نوع پا درد استفاده کرد.

کد خبر 415399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.