حقایقی جالب درباره شش انگشتی های دوست داشتنی

پانداها یکی از بامزه‌ترین و البته پرطرفدارترین حیوانات دنیا هستند، تا جایی که در نقاطی از دنیا مانند چین و ژاپن از جاذبه‌های گردشگری این کشورها محسوب می‌شوند؛ در ادامه به مناسبت روز جهانی پاندا به حقایقی درباره ی این حیوانات پشمالوی دوست داشتنی می‌پردازیم که شاید نمی‌دانید.

به گزارش ایمنا، پاندا نوعی خرس است که در نواحی مرکزی و جنوب غربی چین زندگی می‌کند. پاندا به سادگی توسط لکه‌های سیاه روی گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسایی است. دانشمندان نمی‌دانند به درستی چرا بدن این خرس به این رنگ درآمده اما حدس می‌زنند که به علت ایجاد توانایی استتار در میان برف و سنگ این‌طور شده باشد. پاندا دندان‌های آسیاب بزرگ با فکی قوی دارد که برای خوردن گیاه بامبو مناسب است.

پوست پاندا سیاه و سفید یخچالی است. نوع بالغ این حیوان عرضش به یک متر و نیم و اندازه شانه‌اش ۷۵ سانتیمتر است. نرها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از نوع ماده درشت‌تر است. نرها می‌توانند به ۱۱۵ کیلوگرم هم برسند اما ماده‌ها کوچکترند.

این حیوان هرچند در راسته زیستی گوشتخوارسانان قرار دارد اما ۹۹٪ رژیم غذایی آن را گیاه خیزران تشکیل می‌دهد؛ البته پانداهایی که در اسارت نگهداری می‌شوند غذاهایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، مرکبات، موز، برگ گیاهان و سیب زمینی را هم مصرف می‌کنند.

بسیاری از مردم پاندا را حیوانی خپل و بانمک می‌پندارند اما این حیوان نیز می‌تواند به اندازه سایر هم‌نوعانش خطرناک باشد.

پاندا امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین عمدتاً در ایالت سیچوآن و در حد کمتری در شاآن‌شی و گانسو زندگی می‌کنند. پانداها زمانی در نواحی کم‌ارتفاع‌تر هم زندگی می‌کردند اما با پیشرفت زمین‌های زراعی و هم‌زمان با از بین رفتن جنگل‌ها و برخی از عوامل دیگر پانداها به مناطق مرتفع پناه آوردند.

پانداها بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند اما نسل این جاندار بامزه به شدت در معرض تهدید است؛ آمارهای متفاوتی از شمار این گونه زیستی منتشر شده است اما یک مطالعه بر اساس تحلیل‌های ژنتیکی تخمین زده که به احتمال زیاد بین ۲ تا سه هزار پاندا در طبیعت وجود دارد و گزارش‌هایی نیز نشان می‌دهند که پانداهای موجود در طبیعت در حال ازدیاد است با وجود این اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد این گزارش‌ها برای بیرون آوردن نام پاندا از جانوران در معرض خطر انقراض کافی نیست.

طبقه‌بندی جانورشناختی پاندا تا مدت‌ها مورد بحث بود چرا که این حیوان مشخصات خرس‌ها و راکون‌ها را هم‌زمان در خود دارد. اما تحقیقات مولکولی جدید اثبات کرده که پاندا قطعاً نوعی خرس است و نزدیکترین خویشاوند زنده آن خرس عینکی بومی آمریکای جنوبی است.

حقایقی جالب درباره این موجودات دوست داشتنی

۱- در مدتی کوتاه از حیوانی بسیار کوچک به حیوانی عظیم الجثه تبدیل می‌شوند

نوزادان پاندا صورتی، بی مو و نابینا هستند. آنها تنها با حدود ۸۵ تا ۱۴۰ گرم وزن به دنیا می آیند و از نظر اندازه، آنها را با یک قالب کره می‌سنجند. اما بعد از گذشت یک سال وزن آنها به حدود ۴۵ کیلوگرم می‌رسد. قد یک پاندای کاملاً بالغ به حدود ۱۸۳ سانتیمتر و وزن آن به حدود ۱۵۹ کیلوگرم می‌رسد.

۲- مقدار زیادی بامبو می‌خورند

پانداها در اصل گوشتخوار هستند اما می‌توان گفت که رژیم غذایی آنها تقریباً منحصر به بامبو است. از آنجایی که این گیاه ارزش غذایی چندانی ندارد، پانداها تا حدود ۳۵ کیلوگرم در روز بامبو می‌خورند تا انرژی بدن شأن را حفظ کنند و می‌توانند یک شاخه‌ی بامبو را در عرض ۴۰ ثانیه ببلعند. البته نگران شأن نباشید، حلق این حیوان از لایه‌ی ویژه ای برای محافظت در برابر خرده‌های چوب برخوردار است. اما خوردن این مقدار فیبر عوارضی هم دارد. یک پاندای بالغ می‌تواند در طول یک روز بیش از ۲۷ کیلوگرم مدفوع تولید کند.

۳- شش انگشت دارند

برخلاف دیگر انواع خرس‌ها که در استفاده از پنجه‌هایشان توانایی کمی دارند یا فاقد توانایی هستند، انگشت شست پانداها خم می‌شود و علاوه بر آن، پنج انگشت دیگر هم دارند که به آنها کمک می‌کند بامبوها را با پنجه‌هایشان بگیرند و پیش از خوردن، ریشه‌ها و برگ‌های بامبوها را جدا کنند.

۴- حیوانات بومی چین هستند

این موجودات دوست داشتنی در مرکز چین و به ویژه در استان‌های سیچوان، شانشی و گانسو یافت می‌شوند. در گذشته این حیوانات در سرزمین‌های مسطح زندگی می‌کردند، اما کشاورزی و قطع درختان جنگل آنها را مجبور کرد به جنگل‌های بامبو در کوهستان ها بروند.

۵- می‌توانند خطرناک باشند

اغلب حقایق مربوط به پانداها بامزه و جالب هستند اما فریب ظاهر بامزه و پشمالوی آنها را نخورید! این خرس‌ها نه تنها می‌توانند با هیکل سنگین شأن شما را له کنند، بلکه دندان‌ها و آرواره‌ی بسیار قدرتمندی دارند که از آن برای له کردن بامبوهای سفت استفاده می‌کنند.

۶- به خواب زمستانی نمی‌روند

پانداها مانند اغلب دیگر خرس‌ها به خواب زمستانی نمی‌روند. در عوض، راهی کوهستان ها می‌شوند تا جای گرم‌تری را پیدا کنند.

۷- شیفته ی چرت زدن هستند

پانداهای وحشی به جای خوابیدن در طول شب، بعد از خوردن غذا ۲ تا ۴ ساعت به خواب می‌روند. در تابستان، آنها می‌توانند ۶ ساعت یا بیشتر بخوابند. برای پانداها تفاوتی ندارد در چه حالتی بخوابند. آنها می‌توانند به پشت، پهلو، یا شکم بخوابند؛ خود را مثل یک توپ جمع کنند؛ یا طاق باز بخوابند.

۸- تنهایی را دوست دارند

پانداهای بالغ زمان زیادی را صرف تعامل با یکدیگر نمی‌کنند و در مجموع حیوانات ساکتی هستند. با این حال، آنها گهگاه با استفاده از تولید بو، جیغ‌های کوتاه، کندن پوست درخت، غرش کردن، یا اوقات تلخی، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

۹- نقش مهمی در زیستگاه خود ایفا می‌کنند

پانداها شیفته ی همه ی بامبوهای در دسترس جنگل محل زندگی شأن هستند، اما نقش مهمی هم در اکوسیستم جنگل دارند، چرا که با پخش دانه‌ها، باعث افزایش رشد گیاهان می‌شوند. این مسأله کمک می‌کند تا دیگر ساکنان جنگل مانند مرغ بهشتی چند رنگ، قوچ و گونه‌ی در حال انقراض میمون طلایی هم زندگی راحت تری در جنگل داشته باشند.

۱۰- چرا پانداها سیاه و سفید هستند؟

دانشمندان سال‌ها به دنبال آن بودند تا متوجه شوند چرا موهای پانداها سیاه و سفید است. یک اعتقاد بر این بود که این مسأله به آنها کمک می‌کند تا در جنگل‌های بامبو و برف خود را استتار کنند و نظر دیگر آن بود که این مسأله به حفظ دمای بدن آنها کمک می‌کند چون رنگ مشکی گرما را جذب و رنگ سفید آن را به اطراف منعکس می‌کند. اما در سال ۲۰۱۷، تحقیقی بیان کرد نظریه‌ی استتار درست است چون موهای سفید رنگ به پنهان شدن حیوان در زیستگاه‌های برفی کمک می‌کنند و موهای مشکی رنگ برای استتار و برقراری ارتباط استفاده می‌شوند. محققان این پژوهش معتقدند گوش‌های سیاه رنگ این حیوانات نشانه‌ی تهاجم به موجود شکارچی بوده و موهای مشکی دور چشمهایشان به آنها در شناسایی بقیه‌ی پانداها کمک می‌کند.

۱۱- بعضی از آنها نمی‌دانند چطور باید جفت گیری کنند

متأسفانه پانداها ندانسته خود را در معرض انقراض قرار داده‌اند. پانداهای ماده قادرند تنها ۲ تا ۳ روز در سال جفت گیری کنند و بعضی از پانداهای نر نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند. برای مثال، یک جفت پاندا به نام‌های تیان تیان و می ژانگ، در باغ وحش ملی واشنگتن وجود دارد که با یکدیگر زندگی می‌کنند اما به مدت ۱۳ است که به طور طبیعی تولید مثل نکرده‌اند. کارکنان این باغ وحش می‌گویند آنها نمی‌دانند چطور باید جفت گیری کنند.

۱۲- امریکا هزینه‌ی زیادی برای اجاره‌ی پانداها از چین می‌پردازد

باغ وحش‌های چهار شهر امریکا یعنی آتلانتا، واشنگتن، سن دیگو و ممفیس، به دولت چین هزینه‌ی سنگینی برای اجاره‌ی پانداها می‌پردازند. طبق گزارش نشریه‌ی نیویورک تایمز، باغ وحش‌های امریکا در مجموع سالانه یک میلیون دلار برای بخشی از یک قرارداد ده ساله‌ی معمول می‌پردازند.

۱۳- ممکن است به زودی منقرض شوند

اگرچه این حیوانات در طبیعت شکارچیان زیادی ندارند، اما تنها در حدود ۱۸۰۰ پاندا در حیات وحش باقی مانده است. وضعیت بقای این حیوانات در مرحله‌ی آسیب پذیری و در یک قدمی وضعیت انقراض قرار گرفته ی است. عوامل تأثیرگذار در این مسأله در وهله ی اول، شکار غیر قانونی و از بین رفتن زیستگاه‌های آنها به دلیل ساخت جاده و خطوط ریلی است. خوشبختانه، سازمانی‌هایی مثل بنیاد جهانی طبیعت تمام تلاش خود را برای حفظ این حیوانات و زیستگاه‌های آنها به کار بسته‌اند.

کد خبر 415277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.