فراز و فرودهای سیاست در سالی که گذشت

۹۸ سال شوک و غافلگیری بود. سالی که گذشت ضرب‌ آهنگ وقوع اتفاقات تندی شد که تاثیر آن بر فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران بسیار عمیق بود. اسب سرکش اتفاقات تلخ با هیچ فن و ابتکاری رام نشد و در انتها با شیوع کرونا، تعطیلات نوروزی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالی که گذشت روزهای سختی برای دولت حسن روحانی و ایران بود. موضوعی که او بارها بر آن انگشت گذاشت و از حامیانش خواست تا صبوری و همکاری کنند. اما تشدید شدن بسیاری از محدودیت‌ها، تحریم‌ها و گرانی چندان پشتوانه‌ای برای دولت او باقی نگذاشت و حجم زیادی از سرمایه‌های اجتماعی را بر باد داد.

اما سال ۹۸ تنها برای دولت دوازدهم سخت نگذشت؛ مردم روزهای سخت‌تری را پشت سر گذاشتند. از ماجرای گرانی بنزین گرفته تا سقوط هواپیمای اوکراینی باعث شد سال ۹۸، سالی که روزهای پایانی خود را به دلیل شیوع کرونا با بی رمقی طی می‌کند، سال خوبی برای مردم ایران نباشد.

در ادامه به مرور برخی از این اتفاقات می‌پردازیم:

اعتراف محمدعلی نجفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به قتل همسر خود

میترا استاد در صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ به ضرب گلوله در برجی واقع در سعادت‌آباد تهران کشته شد. محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران به عنوان مظنون اصلی این قتل شناخته شده و ۱۰ ساعت بعد به قتل همسر خویش اعتراف کرد. محمدعلی نجفی در دادگاه به قصاص محکوم شد که البته مورد بخشش اولیای دم قرارگرفته و رأی نهایی پرونده او هنوز هم صادر نشده است.

سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن برای انتقال پیامی دیپلماتیک از سوی مقامات ایالات متحده آمریکا در ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ وارد تهران شد و در روز بعد با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار کرد. این دیدار یکی از مهمترین اتفاقات سال ۹۸ در حوزه سیاست به شمار می‌رود. شینزو آبه نخستین نخست‌وزیر ژاپن بود که پس از انقلاب اسلامی وارد ایران شد.

ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران

در ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد جاسوسی بر فراز حریم هوایی کشورمان توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. این پهپاد جاسوسی با نام گلوبال هاوک متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفت.

ورود بانوان به ورزشگاه آزادی

در روز ۱۸ مهرماه برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج در چهارچوب مسابقات جام جهانی، بانوان به ورزشگاه آزادی تهران آمدند. در جریان این بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با برد شیرین ۱۴ بر صفر تیم ملی کامبوج را شکست داد و شادی پیروزی را با بانوان حاضر در ورزشگاه شریک شد. موضوع حضور بانوان در ورزشگاه یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۸ در زمینه ورزش محسوب می‌شود.

حمله به نفتکش ایرانی

در ۱۹ مهر ۱۳۹۸ نفتکش ایرانی به نام سابیتی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران در ۶۰ مایلی ساحل جده در دریای سرخ مورد حمله دو موشک ناشناس قرار گرفت. خوشبختانه در جریان این حمله موشکی هیچکدام از خدمه کشتی آسیب جسمی ندیدند، اما مقداری نفت خام به آب‌های دریای سرخ نشت کرد.

ماجرای گرانی بنزین

افزایش قیمت بنزین به لیتری ۳,۰۰۰ تومان در آبان‌ماه یکی از اتفاقات عجیب سال ۹۸ محسوب می‌شود. این موضوع باعث شد تا ناآرامی در شهرهای مختلف صورت گیرد. در جریان این موضع تعداد زیادی اموال عمومی نظیر بانک به آتش کشیده شد و تعدادی از هم وطنانمان نیز جان خود را از دست دادند. علاوه بر این در پی این وضعیت اینترنت کشور به مدت چند روز به طور سراسری قطع شد.

شهادت حاج قاسم سلیمانی

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله‌ای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد شخصاً دستور حمله را صادر کرده است. سپهبد قاسم سلیمانی در این واقعه به همراه ابومهدی المهندس از رهبران گروه حشدالشعبی و ۱۰ تن دیگر به مقام شهادت نائل شدند. این موضوع در ایران بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت؛ به گونه‌ای که در اقصی نقاط کشور مردم برای محکوم کردن این عملیات تروریستی به خیابان‌ها آمدند. جمعیت به حدی زیاد بود که چند نفر از هموطنان کرمانی به علت ازدحام و شلوغی جان باختند. موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال ۹۸ به شمار می‌رود.

حمله موشکی به پایگاه عین الاسد

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جواب ترور حاج قاسم سلیمانی تعدادی موشک بالستیک به مواضع دولت آمریکا در پایگاه عین الاسد کشور عراق شلیک کرد. در طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا که از آن با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یاد می‌شود، تجهیزات کاربردی و جنگی ارتش آمریکا از بین رفت.

سقوط هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین

ماجرای پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال ۹۸ محسوب می‌شود. در بحبوحه بحران سیاسی بین جمهوری‌اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، این هواپیما به همراه ۱۷۶ نفر مسافر در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از باند فرودگاه امام خمینی برخاست و پس از ۶ دقیقه، در پی یک حادثه دلخراش تمامی ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را از دست دادند.

برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس یازدهم

برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در ۲ اسفند سال ۹۸ و میزان مشارکت در آن از دیگر رخ دادهای مهم سال ۹۸ بود. این انتخابات که از زمان ثبت‌نام کاندیداها تا زمان بررسی صلاحیت‌ها و بسته شدن کیست‌ها توسط جناح‌های مختلف، با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود، با مشارکت ۴۶ درصدی به اتمام رسید و مجلسی تماماً اصولگرا را به بهارستان فرستاد تا این بار سکان مجلس به دست مخالفان دولت بیفتد؛ مخالفانی که دولت و مجلس دهم را به ناکارآمدی و بی عملی متهم کرده بودند.

اپیدمی ویروس کرونا

در حالی که حدود یک ماه از شیوع این ویروس در کشور چین و کشورهای اطراف گذشته بود، سرانجام در ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ اولین مورد از ابتلاء به ویروس کرونا در شهر قم گزارش شد.

در حقیقت در روز ۲۹ بهمن دو نفر از هموطنان قمی با علائمی شبیه به کرونا در بیمارستان‌های این شهر فوت کردند که پس از یک روز تحقیق مشخص شد ویروس کرونا وارد ایران شده است. تاکنون ۸۰۴۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۲۹۱ نفر از هم وطنانمان نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سال ۱۳۹۸ با تمام اتفاقات تلخ و شیرین به پایان رسید؛ اتفاقاتی بسیار تلخ نظیر سقوط هواپیما تهران-کیف و ترور سردار دل‌ها که قلب مردم کشور را به درد آورد. امیدواریم در سال جدید در زیر سایه پرچم ایران، دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست در کشور عزیزمان نباشیم.

کد خبر 415218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.