از پرفروش ترین های سینما تا هنرمندانی که از میان ما رفتند

در سالی که گذشت سینمای ایران نیز فراز و نشیب بسیاری داشته است و در این روزهای پایانی سال اتفاقاتی که سینما در سال ۹۸ تجربه کرده است مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینمای ایران در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است، امروز فقط نابغه‌های کهن سال سینما فیلم خوب نمی‌سازند، جوانان مستعد زیادی با نبوغ و انرژی خود پا به عرصه فیلم سازی گذاشته و در جذب مخاطب و فروش موفق بوده‌اند.

هر چند اکنون از نظر کیفیت محصولات و استقبال مردم به نسبت سال‌های ۸۶-۹۴ روزهای بهتری را سپری می‌کند، اما سینمای ایران رسماً در حال ورشکستگی است.

طبق آمار رسمی تنها ۵ درصد جامعه مخاطب دائم سینما هستند و این آمار یعنی بخش زیادی از جامعه با سینمای ایران قهر کرده‌اند، گردش سالانه سینمای ایران در بهترین حالت مساوی و یا کمتر از درآمد سالانه یک نمایشگاه اتومبیل در خیابان اندرزگو است.

سینما یک صنعت است، رونق و رشد یک صنعت نیازمند علم اقتصاد است، در بعد هنری می‌توان گفت سینمای ایران هیچ چیز کم ندارد اما در بخش اقتصادی از اساس مسیر غلطی طی شده است.

پرفروش‌ترین های سینمای ایران در سال ۹۸

۱. مطرب

مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی و با بازی: پرویز پرستویی، محسن کیایی و الناز شاکر دوست در ژانر کمدی، امسال رکورد فیلم هزارپا را شکست و نه تنها به پرفروش‌ترین فیلم سال، بلکه به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران تبدیل شد.

۲. متری شیش و نیم

متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی و با بازی: نوید محمدزاده، پیمان معادی و پریناز ایزدیار در ژانر اجتماعی، پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی تاریخ سینما و دومین فیلم پرفروش امسال بود.

۳. تگزاس ۲

تگزاس ۲ به کارگردانی مسعود اطیابی و با بازی: مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی و ژاله صامتی سومین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ بود.

بهترین فیلم از نگاه منتقدین

۱. سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی ۱۲ رای

۲. خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری ۸ رای

۳. متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی ۷ رأی

این نظر سنجی از ۲۱ منتقد صاحب نام سینمای ایران از جمله: هوشنگ گلمکانی، جواد طوسی، شهرام جعفری نژاد، آرش خوشخو، شاهین شجری کهن، خسرو دهقان، احمد طالبی نژاد، شاهین امین، مهرزاد دانش و چند تن دیگر انجام شده است.

خیز چشمگیر سریال‌های نمایش خانگی با حمایت وی او دی‌ها

در سال ۹۸ سریال‌های نمایش خانگی با رشد قابل توجهی از نظر کیفیت، تعداد و استقبال مخاطب مواجه شدند، متأسفانه مرجع رسمی برای ارائه آمار در این حوزه وجود ندارد به همین دلیل از ارائه آمار در این بخش صرف نظر می‌کنیم.

با توجه به استقبال مخاطب و وجه اشتراک آمارهای مختلف، سریال‌های زیر محبوب‌ترین های ۹۸ در بخش نمایش خانگی بودند.

۱. هیولا به کارگردانی مهران مدیری

۲. مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده

۳. سال‌های دور از خانه به کارگردانی مجید صالحی

* سریال دل به کارگردانی منوچهر هادی و سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی زاده همچنان در حال پخش هستند.

موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال ۹۸

جشنواره فیلم شانگهای

در مراسم اختتامیه این جشنواره جشنواره در نهایت جایزه بهترین کارگردانی برای رضا میرکریمی و بازیگر مرد (حامد بهداد) به فیلم «قصر شیرین» رسید.

چهاردهمین جشنواره فیلم باتومی گرجستان

رضا میرکریمی برای قصر شیرین در این جشنواره نیز توانست جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورد.

دوازدهمین جشنواره فیلم شرق-غرب اورنبورگ روسیه نیز فیلم "قصر شیرین" ساخته رضا میرکریمی را به نمایش گذاشت و جایزه بهترین فیلم نیز به میرکریمی تعلق گرفت.

فیلم روزهای نارنجی ساخته آرش لاهوتی در هفدهمین جشنواره فیلم پیونگ یانگ کره شمالی حضور داشت و جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره را از آن خود ساخت.

جشنواره فیلم اودنسه دانماک

«بچه خور» به کارگردانی محمد کارت، جایزه بزرگ این جشنواره را ازان خود کرد.

فیلم انیمیشن "گرگم و گله می برم" ساخته امیر هوشنگ معین جایزه بزرگ دوازدهمین جشنواره فیلم انیمیشن پاریس را دریافت کرد.

حوادث مهم سینمای ایران در سال ۹۸

۱۳۹۸ از ابتدا سال جدایی و اندوه بود، اولین فراغ عمیق سینمای ایران در روز دوم فرودین ماه رقم خورد

۱. محمد مطیع در دومین روز از فروردین از دنیا رفت.

۲. استاد جمشید مشایخی ۱۳ فروردین، کمال الملک سینمای ایران، خان دایی موج نو سینمای ایران برای همیشه با پرده نقره‌ای و مردم خداحافظی کرد.

۳. داریوش اسد زاده (سوم شهریور) صدای تهران، قصه خوان قصه‌های اصیل برای همیشه بی صدا شد.

۴. مجید اوجی (۱۷ آبان) تهیه کننده خوشنام و همسر فلورا سام بود.

۵. شهلا ریاحی دهم دی ماه از بین ما رفت.

۶. ملکه رنجبر در آغازین روزهای آخرین ماه سال ۹۸ دار فانی را وداع گفت.

جشنواره فجر ۹۸

سی و هشتمین جشنواره فجر در بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار شد، جشنواره امسال شاید کم رونق ترین و بی کیفیت ترین جشنواره برگزار شده در تاریخ این رویداد فرهنگی بود.

هر چند حاشیه‌های آن خیلی زود تر از جشنواره آغاز شد ولی توجه رسانه و مردم به این جشنواره مثبت نبود، چرا که اولین خبرها در خصوص انصراف و عدم حضور هنرمندان و داوران صاحب نام در این رویداد بود.

جشنواره‌ای که روزگاری نماد همبستگی و وحدت هنرمندان بود امسال عرصه بی احترامی و توهین و تسویه حساب شخصی شد، همچنین جشنواره امسال لبریز از عجایب خاص بود.

عجایب جشنواره فجر

فیلم‌هایی اکران شدند که در هیچیک از بخش‌های جشنواره حضور نداشتند، گویی قصد از نمایش این آثار فقط اهدای تریبون به عوامل این فیلم‌ها بود و آنان تریبون جشنواره را ابزاری برای تسویه حساب می‌دیدند.

خورشید غروب جشنواره بود

فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی عجیب‌ترین اتفاق جشنواره فجر بود، چرا که طبق قانون اگر یک فیلم در زمان مشخص به جشنواره نرسد، فیلم‌های رزرو جایگزین آن شده و فیلم از جشنواره حذف می‌شود، در مورد خورشید نیز همین اتفاق افتاد و فیلم حذف شده اعلام شد.

اما دو روز مانده به اختتامیه جشنواره مسئولان اعلام کردند که خورشید به جشنواره رسیده است، خورشید در تهران فقط دو سانس به نمایش در آمد و در نهایت تعجب مهم‌ترین جایزه جشنواره یعنی بهترین فیلم را از آن خود کرد.

کد خبر 415157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.