آسیب رمزپویا به کسب‌وکارهای اینترنتی/ چرا مردم مجبور به استفاده رمز پویا هستند؟

یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: حجم تراکنش بیش از ۵۰ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی با اجباری شدن استفاده از رمزپویا برای عملیات پرداخت های الکترونیکی، کاهش محسوس داشته است.

رضا الفت نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: بارها آسیب اقتصادی ناشی از اجباری شدن فعال‌سازی رمزپویا را به مقامات بانک مرکزی اعلام کرده و نسبت به وضعیت کسب و کارها هشدار داده‌ایم اما بانک مرکزی معترضان به اجباری بودن فعال‌سازی رمز پویا را متهم به طرفداری از فیشینگ و اخلال در پیاده‌سازی عملیات رمز پویا، می‌کند.

وی افزود: با مراجعه به یکی از شعب بانک‌های کشور متوجه می‌شویم که بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد مشتریان برای فعال‌سازی رمز پویای کارت اعتباری خود به بانک مراجعه کرده‌اند و شرایط بحرانی بانک‌ها از جهت امکان وجود آلودگی و ویروس ایجاب می‌کند که بیش از پیش بر سهولت دسترسی مردم به کسب و کارهای مجازی تمرکز کنیم زیرا حفظ جان مردم خیلی مهم‌تر از اجرای طرح رمز پویا است.

این عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه مقامات بانک مرکزی از اعتراض ما به اجرای طرح رمز پویا ناراحت می‌شوند، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد اعتراضات صنفی به شرایط تحمیلی رمز پویا، حاصلی داشته باشد و این موضوع را به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی نیز اعلام کرده‌ایم.

الفت نسب اضافه کرد: اجباری کردن استفاده از رمز پویا در عملیات‌های پرداخت الکترونیکی به شدت اشتباه است و باید مردم در استفاده از این ظرفیت شبکه بانکی کشور، اختیار داشته باشند. بانک‌ها وظیفه دارند سرویس بانکی را به مردم ارائه بدهند، چرا مردم را مجبور به استفاده از رمز پویا می‌کنند؟

وی با بیان اینکه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی طرفدار تسهیل ارتباط مردم با کسب‌وکارهای اینترنتی است، اضافه کرد: بانک مرکزی اعلام کرده که تراکنش‌های پرداخت الکترونیک کمتر نشده اما بی‌شک بنگاه‌های کوچک کسب‌وکار که از پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند، تحت تأثیر منفی اجباری شدن استفاده از رمز پویا قرار گرفته‌اند. بارها شنیده‌ام که خریداران اینترنتی می‌گویند سعی می‌کنند برای استفاده نکردن از رمز پویا، خریدی بیش از ۱۰۰ هزار تومان نداشته باشند.

کد خبر 415142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.