مهم‌ترین وظیفه شهردار ایجاد حس آرامش در شهروندان است

شهردار بندر آستارا گفت: خدمات‌رسانی صادقانه همراه با ایجاد حس آرامش و اطمینان در شهروندان با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات شهری و همچنین ایجاد رضایت‌مندی بین آن‌ها از مهم‌ترین وظایف شهردار است.

جواد معیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نامگذاری ۲۵ اسفند به عنوان روز شهردار، اظهار کرد: کارکنان شهرداری آستارا همواره تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب و جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در اجرای پروژه‌های بزرگ شهری و ایجاد منابع درآمدی پایدار، زمینه مناسب را برای تامین رفاه و آسایش شهروندان ایجاد کنند.

وی افزود: شهرداری سازمانی محلی است که بر اساس اصل تمرکززدایی اداری و به منظور اداره امور محلی در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و بهداشتی در محدوده شهرها تأسیس می‌شود؛ در واقع شهرداری حکومت یا دولت محلی در اداره امور شهروندان و خدمات‌رسانی به آن‌هاست.

شهردار آستارا اضافه کرد: هر شهری به عنوان یک محیط اجتماعی نیازمند توجه‌ای ویژه است و شهردار به عنوان کلیددار مدیریت شهری نقش اساسی در ایجاد پویایی شهر ایفا می‌کند.

معیتی تاکید کرد: شهردار خلاق، خوشفکر، ایده‌پرداز و به‌روز می‌تواند با کمک معاونان و کارشناسان مدیریت شهری و شناسایی مزیت‌ها و نقاط قوت شهر و برنامه‌ریزی مناسب، برای شهروندان محیطی جذاب همراه با حس رفاه و آرامش را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران، اداره شهر بر دو رکن اصلی شوراهای اسلامی و شهرداری استوار است که اعضای شورای اسلامی با رأی مستقیم مردم و شهردار با رأی اکثریت مطلق اعضای شورای اسلامی شهر، انتخاب می‌شود.

شهردار آستارا عنوان کرد: اداره امور شهر بر عهده شهرداری است که شهردار در رأس آن قرار دارد و در واقع، شهردار مطابق با قوانین موضوعه و نیز مصوبات شورای شهر، وظیفه اداره امور شهر را بر عهده دارد.

معیتی به برخی از وظایف شهرداری اشاره کرد و گفت: احداث خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع‌ شده، تنظیف، نگهداری معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنایی، برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر، ایجاد آرامستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها، احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران، صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شوند، پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر، ساختمان و آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر عمومی طبق ماده ۵۵ قانون از وظایف شهرداری است.

وی تصریح کرد: ارزیابی این موارد نشان می‌دهد که در قانون شهرداری‌ها، شهردار نقش چندان پررنگی در امور حاکمیتی ندارد، این در حالی است که این موارد در شهرهای کوچک و کلانشهرها دارای پیچیدگی و ارتباط با امور حاکمیتی است و اغلب موجب تداخل وظایف و اختیارات با سایر سازمان‌ها می‌شود.

شهردار آستارا اضافه کرد: با اینکه که شهردار نقش حاکمیتی ندارد، اما آنقدر درگیر انجام وظایف امورات مردم است، که عملاً آن را در سطح مدیریتی کشور دخیل می‌کند.

معیتی خاطرنشان کرد: تخصص در مدیریت شهری به عنوان یک رویکرد، در بهبود شرایط زیستی و به وجود آمدن رشد اقصادی نقش پر رنگی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی مناسب و دقیق توسط شهردار متخصص باعث رشد اقتصادی و تثبیت موقعیت سیاسی شهر و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری می‌شود.

شهردار آستارا عنوان کرد: علاوه بر اینکه شهردار باید اشراف بسیار خوبی بر نقاط قوت و ضعف شهر محل خدمت خود داشته باشد، شهروندان هم با مشارکت، همگرایی و مطالبه‌گری می‌توانند نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت شهری داشته باشند.

معیتی تصریح کرد: اکنون شهرها و شهرداری‌ها با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستند؛ کمبود منابع مالی، مشکلات کاربری و افزایش انتظارات و خواسته‌های مردم شهرداری‌ها را با مشکلات مضاعفی مواجه کرده است.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و با جاذبه‌های طبیعی، اقتصادی و تاریخی یکی از ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است.

کد خبر 414986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.