تمدید پرداخت مالیات معوقه تا پایان خرداد/ تمهیدات مالیاتی برای کسبه آسیب دیده از کرونا

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: اشخاص می‌توانند با پرداخت مالیات معوقه خود تا پایان خردادماه، با شرایط اسفند ماه مشمول بخشودگی جرایم شوند.

بهروز مهدلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور تسهیل و جلوگیری از شیوع کرونا، هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان فروردین ماه لغو شد؛ وجود این هیئت‌ها می‌توانست باعث شیوع بیشتر کرونا شود. همچنین این مهلت بسته به شرایط بیماری کرونا در کشور در فروردین ماه، می‌تواند تا زمان دیگری تمدید شود. همچنین اخذ یا تمدید گواهی ارزش افزوده نیز تا پایان اردیبشهت ماه تمدید شد.

وی افزود: در یکی دیگر از اقدامات سازمان امور مالیاتی در این جهت، اشخاص می‌توانند تا پایان خرداد و با شرایط اسفندماه با پرداخت مالیات معوقه خود، مشمول بخشودگی جرایم شوند. همچنین مؤدیانی که تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری مالیاتشان قطعی شده است می‌توانستند ظرف یک ماه (تا ۱۲ اسفند) با پرداخت مالیات قطعی خود از پرداخت تمامی جرایم قطعی معاف شوند. حال بر اساس شرایط پیش آمده این بخشودگی نیز تا پایان خردادماه ادامه دارد.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: پیش از این، در صورتی که واحدهای تولیدی اصل مالیات و ۱۰ درصد از جرایم غیرقابل بخشودگی خود را تا پایان اسفند ماه پرداخت می‌کردند، از بخشودگی ۹۰ درصد باقی مانده جرایم و واحدهای غیر تولیدی برابر با ۸۰ درصد از جرایم برخوردار می‌شدند.

مهدلو گفت: علاوه بر اقدامات مذکور، در اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان، اگر مؤدیانی که ملزم به پرداخت وجه (در قابل چک یا نقد) هستند، به علت کمبود نقدینگی در پرداخت ناتوان باشند می‌توانند با مراجعه به این اداره برای پرداخت مبالغ خود حداکثر تا پایان خردادماه مهلت بگیرند. البته این شرط تنها برای مشاغلی است که بر اثر شیوع بیماری کرونا دچار رکود شده‌اند.

رکود عملکرد بهمن و اسفند امسال در مالیات لحاظ می‌شود

وی درباره مالیات سال جاری نیز تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی فعالیت دو ماه بهمن و اسفند و رکود در این ایام را برای مشاغلی مانند تالارهای پذیرایی و مواردی از این قبیل که تا پایان خردادماه موظف به تسلیم اظهار نامه خود به سازمان امور مالیاتی هستند مد نظر قرار می‌دهد؛ در همین راستا ممکن است تسهیلاتی مانند معافیت از پرداخت مالیات به این افراد تعلق گیرد. با این حال اگرچه اجرای کلیات این طرح قطعی است اما جزئیات دقیق آن در سازمان امور مالیاتی کل کشور در حال بررسی است.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان درباره مالیات بر اجاره نیز اظهار کرد: همانطور که می‌دانید اشخاصی که مبالغی تحت عنوان اجاره دریافت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات بر اجاره می‌شوند. در شرایط فعلی در صورتی که موجر به دلیل رکود موجود در بازار به دلیل شیوع بیماری کرونا از دریافت وجه اجاره مربوط به دو ماه بهمن و اسفند صرف نظر کند، سازمان امور مالیاتی، این مسئله را در دریافت مالیات سال ۹۸ این اشخاص لحاظ خواهد کرد. البته این مسئله با تأیید موجر و مستأجر (هردو) امکان پذیر است.

مهدلو اضافه کرد: همچنین این سازمان قطعاً شرایط فعلی را در تعیین و تقسیط بلندمدت (مجموعاً حداکثر تا ۱۲ ماه) مالیات پرداختی اشخاص بر اساس اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم سال ۹۸ که باید تا پایان فروردین ماه سال ۹۹ تسلیم شود، محاسبه می‌کند.

مالیات درآمد ناشی از کمک رسانی در تأمین محصولات مورد نیاز معاف می‌شود

وی درباره معافیت مالیاتی ناشی از کمک رسانی اشخاص اظهار کرد: در تاریخ ۱۲ اسفندماه نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان، فعالان اقتصادی، اتاق‌های تعاون بازرگانی و اصناف ارسال شد که با یادآوری ماده ۱۷۲ قانون مالیاتی، اگر افراد کمک‌های نقدی و غیرنقدی را بابت تأمین امکانات و تجهیزات در اختیار مراکز تحت نظارت سازمان علوم پزشکی قرار دهد، مالیات این بخش از درآمد مشمولان کسر می‌شود و مابقی درآمد آنها مشمول مالیات می‌شود. البته این معافیت بر اساس تأیید مدیر مالی و بالاترین مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر افراد در پرداخت مالیات خود به هر دلیلی با مشکل مواجه شوند می‌توانند با مراجعه به اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان درخواست مساعدت کنند.

برای انتقال سند املاک خود، پس از مهار بیماری کرونا مراجعه کنید

مهدلو با بیان اینکه در این ایام از سال، بخش املاک این اداره معمولاً از تجمعات بیشتری برخوردار است، گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم که به منظور انتقال سند پس از پایان بیماری کرونا به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: اگر شخصی قصد دریافت وام از محل ضمانت سند خود را دارد می‌تواند به اداره امور مالیاتی مراجعه و درخواست خود را مطرح کند. پس از ثبت این درخواست اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان با مکاتبه با بانک تمدید شرایط وام دهی تا بعد از بیماری کرونا را درخواست می‌کند.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان اضافه کرد: همچنین از آن‌جا که مالیات بر انتقال املاک بر اساس ارزش منطقه‌ای محاسبه می‌شود و هر سال پس از عید این مقدار افزایش پیدا می‌کند، به منظور تشویق افراد به مراجعه پس از عید، سازمان امور مالیاتی، ارزش منطقه‌ای املاک را بعد از عید و گذر از بیماری کرونا، مطابق با ارزش منطقه‌ای اسفندماه محاسبه می‌کند.

جریمه ناشی از دیرکرد در انتقال سند قابل بخشودگی است

مهدلو درباره پرداخت جریمه دیرکرد ناشی از منتقل نکردن سند نیز گفت: ممکن است در برخی از قراردادهای فروش ذکر شده باشد؛ در صورتی که تا تاریخ مشخصی سند مورد انتقال قرار نگیرد، فروشنده متحمل جریمه شود. در این صورت می‌توان با توجه به شرایط خاص موجود از دریافت و پرداخت این جریمه تا پایان وضعیت بحران صرفه نظر کرد.

وی خاطرنشان کرد: به رغم توصیه مؤکد بر حضور نیافتن افراد در اداره امور مالیاتی، تمهیدات بهداشتی لازم در تمامی بخش‌ها، برای پرسنل و مراجعان اندیشیده شده است. به پرسنل خدماتی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان آموزش بهداشتی داده شده تا فرآیند ضدعفونی به صورت صحیح انجام شود.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان درباره خدمات الکترونیکی این سازمان که باعث کاهش مراجعه حضوری افراد به ادارات این سازمان می‌شود نیز اظهار کرد: با در نظر گرفتن طرح جامع مالیاتی، حدود ۱۰ سال از ارائه خدمات الکترونیکی توسط این سازمان به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌گذرد.

بیش از ۷۰ درصد خدمات امور مالیاتی، الکترونیکی انجام می‌شود

مهدلو خاطرنشان کرد: بخش‌های دیگر نظیر بخش املاک نیز در حال بررسی است تا در شش ماهه نخست سال آتی برون سپاری شود. با این کار جمعیت حاضر در ادارات تابعه این سازمان میان دفاتر اسناد رسمی موجود پخش می‌شود. طرح پایلوت این اقدام در برخی استان‌ها نظیر تهران در حال انجام است. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد خدمات سازمان امور مالیاتی شامل، اظهارنامه‌های حقیقی و حقوقی، فیش‌های پرداخت، ابلاغ‌ها، ثبت نام‌ها، ارسال صورت معاملات و… به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: بخش‌هایی وجود دارد که نمی‌تواند به صورت الکترونیکی انجام شود. به طور مثال در هیئت‌های حل اختلاف، حضور افراد برای دفاع ضروری است. همچنین در برخی موارد، فرد با وجود امکان انجام الکترونیکی خدمات، برای حضور در ادارات امور مالیاتی تمایل دارد. به غیر از خدماتی که در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود حدود پنج تا ۱۰ درصد از خدمات باقی مانده نیز می‌تواند به صورت الکترونیکی ارائه شود.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد خدمات اولیه‌ای که مؤدی نیاز دارد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مهدلو درباره اخلالگران کالاهای اساسی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز گفت: پس از اتمام بیماری کرونا، با کسانی که اخلالگر بوده و در توزیع محصولات مورد نیاز مردم اختلال ایجاد کردند، برخورد می‌شود.

کد خبر 414802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.