سقوط نفت و ثبات دلار، بورس تهران را به فاز اصلاحی برد

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: هفته گذشته در شرایطی که قیمت نفت کاهش محسوس و چشمگیری را تجربه کرد، افزایش پیدا نکردن قیمت دلار باعث ورود بازار سهام ایران به یک روند نزولی و فاز اصلاحی شد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت مثبت شدن شاخص کل در آخرین روز هفته اظهار کرد: در ابتدا باید گفت علت کاهش محسوس شاخص‌های بورس ایران در روزهای اخیر بیشتر به دلیل کاهش شدید قیمت نفت تحت تأثیر شیوع کرونا و بی نتیجه ماندن جلسه اوپک با شرکت‌های غیر اوپکی برای کاهش تولید نفت به منظور حفظ قیمت بود. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، شیوع کرونا نرخ تولید ناخالص جهانی را بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد کاهش می‌دهد که همین امر نیز موجب نزولی شدن بازارهای جهانی شد.

وی افزود: پس از شدت یافتن کرونا در کشورهای جهان، پیش‌بینی می‌شد در صورتی که قیمت دلار در ایران افزایش پیدا نکند، بازار سرمایه همانند بازارهای جهانی کاهشی را تجربه کند بنابراین با ثابت ماندن نرخ این ارز، بازار به سمت یک روند نزولی پیش رفت. این کاهش با تأثیر بر قیمت سهام شرکت‌های کامودیتی محور تحت تأثیر سقوط قیمت نفت و کالاهای جهانی نظیر محصولات پتروشیمی و فلزات جهانی، باعث شد شاخص بورس تهران در مجموع حدود ۳۰ هزار واحد کاهش پیدا کند.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه تصریح کرد: در ادامه روند اصلاحی بورس تهران، بازار سرمایه به سمت شرکت‌هایی حرکت کرد که تأثیر کمتری از این مسئله بپذیرند. از طرف دیگر قیمت نفت که در اولین روز کاهشی خود به صورت هیجانی سقوط کرده بود، در روزهای بعد کمی افزایش یافت و همین مسئله زمینه را برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه کشور پس از اصلاح رخ داده، فراهم کرد.

حقانی نسب ادامه داد: در کنار این رخدادها در روزهای اخیر، انتشار دو خبر مثبت همچون موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری بانک‌ها و نتیجه جلسه شورای عالی بورس در عصر ۲۰ اسفندماه مبنی بر تثبیت روند گذشته (دامنه نوسان پنج درصد) بود که در نهایت باعث شد بازار روند متعادلی را در پایان هفته گذشته تجربه کند.

کد خبر 414662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.