مکان‌سازی شهری با سازه‌های بدون استفاده!

تبدیل خانه‌ها و زیرساخت‌های قدیمی و بدون استفاده به سازه‌هایی جدید به یک جنبش عظیم در میان معماران و طراحان سراسر دنیا تبدیل شده است؛ در این میان، معماران کانادایی بیشترین بهره را از خرابه‌های کشور برای مکان‌سازی شهری برده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیباسازی شهری تنها به مکان‌سازی و ایجاد فضاهای عمومی در شهرها محدود نمی‌شود، تغییر کاربری ساختمان‌های متروکه و احداث سازه‌هایی با کاربرد بیشتر در فضای این ساختمان‌ها نیز بخشی از زیباسازی شهری به شمار می‌رود. ما اغلب در محیط اطراف خود شاهد ساختمان‌های بسیار بزرگی هستیم که از زمان‌های دور به جا مانده و اکنون به یک خرابه تبدیل شده است و هیچ کاربردی ندارد. امروزه بسیاری از معماران در تلاشند با تبدیل این خرابه‌ها به سازه‌هایی کاربردی زیباسازی را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورند. زیباسازی شهری فقط محدود به زیبایی فیزیکی یک شهر نیست بلکه هر شهری که بتواند رضایت ساکنان خود را تأمین کند، به اصطلاح زیبا طراحی شده است. معماران کانادایی از جمله موفق‌ترین افراد در تبدیل سازه‌های مرده به مکان‌هایی زیبا هستند که در ادامه به بعضی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده آن‌ها در این خصوص پرداخته می‌شود.

ساخت شهری اجتماعی در محل یک فرودگاه قدیمی در ادمونتون

اولین فرودگاه شهر ادمونتون، مرکز استان آلبرتا در کشور کانادا، در سال ۱۹۲۷ در مرکز شهر راه‌اندازی شد اما با گذشت زمان و احداث فرودگاه‌هایی با تجهیزات و امکانات بهتر، محبوبیت خود را در میان مردم از دست داد تا اینکه در نهایت به یک مکان متروکه تبدیل شد. معماران کانادایی تصمیم گرفتند در محل این فرودگاه عظیم یکی از بزرگ‌ترین مراکز اجتماعی جهان را احداث کنند که در آن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر است.

سازندگان شهرک جدید ادمونتون در ابتدای کار، باید مصالح به کار برده شده برای تعداد ۱۲ سازه‌ای که در فرودگاه قدیمی واقع شده بود را بازیافت می‌کردند. بازیافت بخش‌های مختلف سازه‌های فرودگاه با دقت تمام و به روش جدیدی صورت گرفت؛ دیوارها و بعضی از بخش‌ها به صورت پیش‌ساخته و بدون تخریب کامل برای ساخت یک مکان خاص در شهر به کار برده می‌شد و بخش‌هایی از سازه‌ها به اجزای کوچک‌تر نظیر آجر، بتن و ماسه تبدیل می‌شد و سپس مورد بازیافت قرار می‌گرفت.. البته مواد بازیافتی برای ساخت مرکز اجتماعی جدید به کار برده نشد، بلکه برای ساخت‌وسازهای دیگر به سایر مناطق ادمونتون منتقل شد. پیش‌بینی شده است که تا پایان سال جاری بیش از ۳۰ هزار نفر در شهرک جدید ساکن شوند.

تبدیل یک کلیسای قدیمی به کتابخانه‌ای شگفت‌انگیز در استان کبک

کلیسایی بسیار زیبا به سبک مدرن در سال ۱۹۶۵ در شهرک Sainte-Foy واقع در استان کبک کانادا احداث شد که نمای شیشه‌ای آن با سایر کلیساهای سنگی آن زمان متفاوت بود. بخشی از این کلیسا را دیوارهای شیشه‌ای عظیمی در بر گرفته بود که بین فضای داخلی و خارجی سازه پیوندی عمیق به وجود می‌آورد. با گذشت زمان، رفت‌وآمد به این کلیسا کاهش یافت و در نهایت این مکان بدون استفاده باقی ماند.

معماران برجسته کانادایی تصمیم گرفتند این مکان را از نو طراحی کنند اما این بار نه به عنوان یک کلیسا، بلکه قرار شد در این محل یک کتابخانه و محلی برای اجتماع مردم احداث شود. بخش شیشه‌ای کلیسای قدیمی بدون هیچ تغییری باقی مانده است و امروزه به عنوان فضایی برای گرد هم آمدن مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار این فضای شیشه‌ای نیز کتابخانه‌ای بسیار شگفت‌انگیز با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا احداث شده است که روزانه میزبان تعداد زیادی از علاقمندان به کتاب است.

تبدیل یک مرکز حمل‌ونقل به منطقه‌ای مسکونی در ونکوور

راوندهاوس در زمان‌های بسیار قدیم یکی از مراکز حمل‌نقل بسیار مهم شهر ونکوور به شمار می‌رفت که در آن لوکوموتیوهای بخار فعالیت داشت و به طور چشمگیری باعث رونق اقتصادی شهر شده بود. با ظهور خودروهای دیزلی، لوکوموتیوهای بخار محبوبیت خود را در میان مردم از دست داد و کم‌تر کسی از این لوکوموتیوها استفاده می‌کرد. در نتیجه راوندهاوس به تدریج به یک متروکه تبدیل شد و تمام لوکوموتیوهای بخار آن بدون استفاده در منطقه ارزش خود را از دست داد.

ساکنان ونکوور در نظر داشتند تمام سازه‌های راوندهاوس را تخریب کنند اما مداخله معماران و طراحان مشهور کانادایی مانع از این کار شد. این افراد تصمیم گرفتند به جای تخریب سازه‌های راوندهاوس، آن‌ها را به خانه‌هایی برای سکونت مردم کم‌درآمد تبدیل کنند. ساختمان اصلی راوندهاوس بدون تغییر در محل خود حفظ شده است و به عنوان قدیمی‌ترین میراث ونکوور میزبان رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری برای تمام گروه‌های سنی است.

کد خبر 414443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.