۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
بهترین اختراعات پزشکی سال ۹۸

برترین اختراعات پزشکی سال ۹۸ شامل ساخت اندام هوشمند، استنشاق هوشمند، چاپگر سه بعدی و اصلاح ژن پیشرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان‌های گذشته تا به امروز، دانشمندان و مخترعان همواره تلاش کرده‌اند نیازهای روزمره انسان را با اختراع محصولات جدید برطرف کنند تا انسان امروزی در آسایش کامل زندگی کند. برای نیل بدین هدفتکنولوژی و پزشکی سال‌ها است که در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ پیشرفت مداوم پزشکی و داروسازی تا کنون جان میلیون‌ها انسان را نجات داده و باعث بهبود زندگی انسان شده است. در ادامه به بررسی بعضی از اختراعات پزشکی مهم در سال ۹۸ می‌پردازیم:

اندام مصنوعی هوشمند

در زمان‌های قبل بازسازی سلول‌های پوست افرادی که دچار سوختگی شده بودند، روش خلاقانه به نظر می‌رسید، اما این تفکر جای خود را به اقدامات بسیار هیجان انگیزی داده است. در سال ۹۸ پژوهشگران موفق شدند رگ‌های خونی، تخمدان مصنوعی و حتی لوزالمعده مصنوعی بسازند. نکته جالب توجه این است که این اندام‌های ساختگی درون بدن انسان رشد می‌کنند و جایگزین عضو معیوب می‌شوند. تولید اندام‌های مصنوعی هوشمند می‌تواند جان افراد زیادی که در انتظار پیوند عضو هستند را نجات دهد.

استنشاق هوشمند

اصلی‌ترین روش درمان آسم، استنشاق است و در صورتی که فرد بیمار از این روش به درستی استفاده کند در بهبود او بسیار موثر خواهد بود. نتایج یک بررسی نشان داده است که ۹۴ درصد بیماران عمل استنشاق را به درستی انجام نمی‌دهند؛ بنابراین استنشاق هوشمند با قابلیت بلوتوث، به منظور کمک به این افراد ساخته شده است. دستگاه هوشمند جدید یک ابزار کوچک است که به اسپری آسم متصل می‌شود و تاریخ، زمان مصرف هر دوز و استنشاق صحیح توسط بیمار را ضبط می‌کند. سپس این اطلاعات به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌شود تا فرد به راحتی بتواند شرایط را کنترل کند.

چاپگر سه بعدی

امروزه به منظور ساخت ایمپلنت و حتی مفاصل از چاپگر سه بعدی استفاده می‌شود، این موضوع توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است. چاپگر سه بعدی نمونه بارزی از کنار هم قرار گرفتن تکنولوژی و پزشکی به شمار می‌رود. چاپ پروتز سه بعدی به صورت شخصی و سفارشی ساخته شده و با دقت میلی متری انجام می‌شود. چاپگر سه بعدی می‌تواند ابزارهای با دوام زیاد بسازد؛ همچنین از این تکنولوژی برای تولید و چاپ دارو نیز می‌توان استفاده کرد.

اصلاح ژن پیشرفته

یکی از مهمترین فناوری‌های نوظهور، فناوری اصلاح ژنتیک کریسپر "CRISPR" است. موضوعی که باعث خاص شدن این روش شده، دقت بسیار بالای آن است که انقلابی در حوزه ژنتیک به شمار می‌رود. با اصلاح ژن می‌توان بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به سلامتی مانند سرطان و HIV را از بین برد. محققان با استفاده از این روش توانسته‌اند ژن بیماری ناشنوایی را در موش‌ها از بین ببرند؛ شیوه‌ای که می‌تواند برای درمان ناشنوایی مشابه در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. موضوع قابل توجه اینکه روش CRISPR، یک ابزار نسل اول است و توانایی‌های آن هنوز درک نشده است.

کد خبر 414339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.