مجلس یازدهم؛ مجلسی غرق در اصولگرایی

مجلس یازدهم در انتخاباتی که مشارکت مردمی کمتری را نسبت به دوره قبلی شاهد بود، نمایندگان خود را شناخت و به‌زودی تشکیل می‌شود تا سکان قوه قانونگذاری کشور را به دست گیرد. مجلسی یک دست‌ تر از همیشه که عموما گرایش به یک جبهه سیاسی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دور از اغراق مجلس آینده غرق در اصولگرایی خواهد بود و باید چهار سال به انتظار نشست و دید این نمایندگان که اکثراً با انتقاد از رویه سابق پا به عرصه گذاشته اند، برای برون رفت از چالش‌های پیش رو چه می‌کنند.

در این میان اما اصفهان با کوله باری از تجربیاتی که از انتخابات گذشته به دست آورده، دست به انتخاب زده و لیست پنج نفره متفاوتی را راهی مجلس کرد؛ بانکی، مقتدایی، میرزایی، طغیانی و شیخی از لیست نیروهای انقلاب راهی بهارستان شدند تا تک صدایی اصفهان بیش از پیش در مجلس طنین‌انداز شود.

یقیناً این پوست اندازی پارلمانی نصف‌جهان، چالش‌های جدیدی را پیش روی شهرستان وسیع و پر جمعیت اصفهان قرار می‌دهد و باید منتظر ماند و دید عاقبت آن به چه منتهی می‌شود.

در مورد لیست نیروهای انقلاب، نحوه تعامل مجلس آینده با دولت و آینده مجلس با بیژن حاجی کریمیان، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

نظر شما درباره لیست پنج نفره‌ای که برای مجلس یازدهم رای آورد چیست؟

اگر به پنج نفر انتخاب شده توسط مردم اصفهان نگاه کنیم، به وضوح مشخص است که انتخاب آدم‌ها و چهره‌های جدید برای مجلس آینده نشان‌دهنده کنار گذاشتن افرادی است که سالیان زیادی نماینده مجلس بوده‌اند و مردم بر کارنامه آن‌ها به خوبی واقف هستند. آن‌ها به این خاطر که مطالباتشان توسط این نمایندگان برآورده نشد و از اقدامات آن‌ها راضی نبودند، در انتخابات به پنج نفر مجلس فعلی رای مثبت ندادند.

از دیگر نکات مهم لیست انتخاب شده، برگزیدن پنج نفر متخصص در حوزه‌های مختلف بود، مردم اصفهان پنج نماینده خود را با این رویکرد انتخاب کردند که مجلسی علمی با حضور افرادی که تخصص کافی دارند را شاهد باشند.

کمی بیشتر این گرایش را توضیح می‌دهید؟ چرا فکر می‌کنید این پنج نفر می‌توانند افراد موثر و متخصصی باشند؟

به‌طور مثال مردم در مسائل مالی و مالیاتی مشکلاتی بساری دارند، بسیاری از شرکت‌ها در اصفهان به‌خاطر عملکرد اداره مالیات روبه‌ زیان‌دهی رفته‌اند. برای همین وجود یک اقتصاددان جوان در لیست مجمع انقلاب بسیاری از آرا را برای لیست جمع کرد. وجود یک پزشک نشان دهنده توجه ویژه مردم شهرستان به حضور نماینده خود در کمیسیون بهداشت هستند. مسئله دیگر آب است، همه می‌دانیم که اصفهانی‌ها در بحث آب دغدغه زیادی داشتند و کما اینکه هنوز نیز دغدغه بسیاری دارند.

عملکرد اشتباه چند دولت گذشته باعث شده مردم اصفهان از حق‌آبه چند صد ساله خود محروم شوند و نه تنها این مشکل در مجلس حاضر توسط نمایندگان رفع نشد بلکه دغدغه‌های تازه‌ای مانند اصفهان‌ستیزی به‌وجود آمده است که می‌تواند عامل بزرگی برای عدم اقبال مردمی به نمایندگان فعلی باشد.

چرا فکر می‌کنید مردم اصفهان نسبت به عملکرد نمایندگان فعلی خود رضایت ندارند؟

کاهش مشارکت مردمی نسبت به دوره قبل این امر را نشان می‌دهد، مردم وقتی عملکرد مناسبی از نمایندگان خود نبینند، برای حضور پای صندوق‌های رای و انتخاب مجدد آن‌ها، دلسرد می‌شوند. در مجلس دهم دیدید که وقتی ۱۸ نفر نماینده استان استعفا دادند، این اقدام اصلاً اثرگذار نبود و حتی از سوی نمایندگان دیگر استان‌ها در مجلس نیز مورد بی‌اعتنایی بود و تقریباً هیچ گرفته شد.

مردم با رای‌های خود می‌گویند ما چنین نماینده‌ای را نمی‌خواهیم. نمایندگان خوزستان را اگر به یاد داشته باشید، می‌دانید که چه جنجالی در مجلس به راه انداختند اما نمایندگان اصفهان تقریباً هیچ ابزاری برای مقابله با این هجمه‌ها در دست نداشتند؛ البته کسی نمی‌گوید که نمایندگان استان اصفهان باید به بهانه احقاق حق مردم جنجال کنند اما حداقل باید به‌وسیله ابزار قانون، مباحثه و رایزنی با دیگر نمایندگان مجلس بتوانند خواسته‌های استان خود را به پیش ببرند.

با این تعریف که گفتم می‌توان نتیجه گرفت که مردم عملکرد مناسبی از سوی نمایندگان شاهد نبودند و می‌توان پیش‌بینی کرد که با رسیدگی به مطالبات و انتظارات مردم، بار دیگر مشارکت بالای مردم در انتخابات را شاهد باشیم. نمایندگان نیز باید بدانند که نمی‌شود وعده‌ای بدهند و هیچ‌گونه ضمانت اجرایی برای آن متصور نباشند.

مجلس آینده بهتر است از چه راهی به سمت تعامل با دولت گام بردارد؟

به نظرم باید تعامل را واقع‌بینانه نگاه کرد و مجلسی‌ها در انتخاب افراد و نظارت‌هایی که وجود دارد به نحوی انجام وظیفه کنند که صحبت از فساد مالی نماینده‌ای پیش نیاید. وقتی آن‌ها منافع ملی را جایگزین منافع شخصی کنند، قطعاً می‌توانند با دولت تعامل کنند. ساختار و قوانین باید اصلاح شده و تعارض منافع در اختیاراتی که برای افراد پیش‌بینی می‌شود، جدی گرفته شود. نباید اشخاص در مسائل ذی‌نفع باشند و به‌طور شخصی از آن نفع ببرند؛ لازم است تخلفات مالی نمایندگان در دوره حاضر آسیب‌شناسی شود تا دیگر از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم. دیگر زمان آن رسیده تا افراد منتخب، منافع شخصی را کنار بگذارند که اگر چنین نکنند، مردم نسبت به مجلس ناامید خواهند شد. از سوی دیگر نیز نباید از اشتباهاتی که توسط نمایندگان سر می‌زند گذشت بلکه باید با اصلاحات و نظارت‌های جدی به نحوی عمل کرد که اسباب تعامل میان دولت و مجلس شکل بگیرد.

مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجلس با وجود تحریم‌ها کار سختی پیش‌رو دارد. مشکلاتی که غرب سر راه کشور با خلف وعده‌های خود گذاشته و چالش‌های اقتصادی که در داخل کشور وجود دارد روزهای سختی را برای مجلس پیشرو رقم می‌زند.

شاید اولین آزمون جدی مجلس بعدی تصویب بودجه باشد. البته اگر این مجلس از طیف‌های گوناگون تشکیل می‌شد، مناسب‌تر بود اما همین مجلس یکدست و یک طیف در کنار معایبی که دارد، محاسنی نیز دارد و می‌تواند برای عبور کشور از این چالش‌ها کمک کند.

به تک صدایی مجلس پیش رو اشاره کردید، این موضوع نمی‌تواند یک ضعف بزرگ باشد؟

البته که چندصدایی مزیتی بزرگ برای یک مجلس خواهد داشت و قطعاً مجلس باید جای دیالوگ باشد نه مونولوگ اما گمان می‌کنم در همین مجلس نیز شاهد تکصدایی نخواهیم بود. در واقع بین طیف اصولگرا که با رای مردم انتخاب شده‌اند، دسته‌های متفاوتی را شاهد هستیم که همین امر خود چندصدایی را ایجاد خواهد کرد. باید منتطر ماند و آینده مجلس را دید.

کد خبر 414212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.