توسعه بومی فناوری فضایی پیگیری می‌شود

مدیر کل توسعه کسب و کارهای فضا پایه سازمان فضایی ایران گفت: به طور کلی هدف از ساخت ماهواره‌های ناهید و ظفر در گام اول، ایجاد زیرساخت‌های ماهواره‌ای عملیاتی است که تحلیل داده‌های آن‌ها بتواند بر ارتقای اقتصاد کشور تأثیر بگذارد و اجرای چنین گامی نیازمند آزمایش و تمرین مکرر است.

شبنم یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره میزان موفقیت جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در حوزه کسب‌وکارهای فضایی اظهار کرد: با توجه به ماهیت اقتدارافزا و به شدت تأثیرگذار دستاوردهای حوزه فضایی ممانعت دیگران برای تحقق آن، هیچگاه همکاری بین‌المللی در این زمینه در طول تاریخ صنعت فضایی کشور چشمگیر و مؤثر نبوده و همین موضوع از سال‌ها پیش اهمیت تلاش برای توسعه بومی و ملی زیرساخت‌ها و دستاوردهای فضایی را تشدید کرده است و توسعه بومی فناوری فضایی همواره در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخلی و در نهادهای اجرایی فضایی پیگیری شده است.

وی افزود: در این روند حوزه‌های منتفع از فناوری فضایی که شامل کشاورزی، محیط زیست، مدیریت بلایا، معادن، اکتشافات نفتی و گاز، مدیریت شهری، پایش تغییرات، مخابرات ماهواره‌ای، اینترنت ماهواره‌ای، ناوبری و موقعیت‌یابی است، مد نظر سازمان فضایی ایران قرار دارد.

مدیر کل توسعه کسب و کارهای فضا پایه سازمان فضایی ایران ادامه داد: باید توجه داشت که به طور کلی هدف از ساخت چنین ماهواره‌هایی در گام اول، ایجاد زیرساخت‌های ماهواره‌ای عملیاتی است که تحلیل داده‌های آن‌ها بتواند بر ارتقای اقتصاد کشور تأثیر بگذارد و اجرای چنین گامی نیازمند آزمایش و تمرین مکرر است.

یزدانی ادامه داد: تاکنون سه ماهواره دانشگاهی امیرکبیر، شریف و ظفر در بازه زمانی محدود عملیات خود، نشان داده‌اند که رسوب دانش فنی موجود در کشور جوابگوی رفع نیاز فناورانه حوزه فضایی بوده و امید است به زودی با رفع چالش‌های پرتاب، شاهد پیشرفت سریع‌تر دانش ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی به سمت ماهواره‌های عملیاتی باشیم.

وی درباره نقش کاربردی رویکرد جدید اقتصاد فضایی در دو بخش کشاورزی و کسب‌وکارهای دانش بنیان گفت: طبیعتاً نمی‌توان نیازهای حوزه کشاورزی و مقوله عمومی دانش بنیان را در کنار یکدیگر و یکجا دید؛ فناوری فضایی خود جزو فعالیت‌های دانش بنیان به حساب می‌آید. اما نکته مثبت در استفاده از فناوری فضایی برای بخش کشاورزی این است که استفاده از این داده‌ها در حوزه کشاورزی هوشمند موجب افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات شده است.

مدیر کل توسعه کسب و کارهای فضا پایه سازمان فضایی ایران درباره نقش دو ماهواره ظفر و ناهید در اقتصاد فضایی گفت: این دو، ماهواره‌های دانشگاهی و از نوع تحقیقاتی بوده و برای توسعه فناوری و اثبات توانمندی کشور به منظور آشکارسازی چالش‌ها و گلوگاه‌های فناورانه حوزه فضایی که در نهایت به دستاوردهای اقتصادی منجر می‌شود، طراحی و ساخته شده بودند.

کد خبر 414125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.