۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
مزایای انواع مکان‌سازی شهری

مکان‌سازی در بحث شهری مفاهیم مختلف و اغلب متناقضی را در برمی‌گیرد که ممکن است باعث سردرگمی مردم شود. بااین حال چیزی که در تمام مفاهیم ارائه شده از آن مشترک است تلاش برای طراحی شهر به منظور دست‌یافتن به آینده‌ای بهتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساده‌ترین تعریفی که از مکان‌سازی به ذهن می‌رسد "فرآیند ایجاد مکان‌هایی با کیفیت بالا است که مردم در آن مکان‌ها بتوانند زندگی کنند، از فرصت‌های شغلی کافی برخوردار باشند، به سرگرمی بپردازند و در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند".

مکان‌سازی یک فرآیند است به این معنی که هدف دارد و می‌خواهد به ایجاد مکان‌هایی عالی ختم شود. این مکان‌ها ممکن است یک مجتمع مسکونی یا فضایی برای تجارت، چشم‌اندازی در شهر یا یک پارک باشد، آن‌چه که در این میان حائز اهمیت است این است که این مکان کاربران خود را راضی نگه دارد.

مکان‌های عالی همیشه و در تمام قرون وجود داشته است و یک مفهوم جدید نیست اما مقتضیات زمان و تغییر نیازهای بشر تحولات چشم‌گیری در این مکان‌ها به وجود آورده است. به طور کلی یک شهر مطلوب شهری است که از فضاهای عمومی کارآمد، سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته، گزینه‌های مختلف برای مسکن، حفظ سازه‌های تاریخی، امنیت کافی، آسایش و رفاه برای شهروندان برخوردار است.

مکان‌سازی ممکن است فرآیندی استاندارد را در برگیرد به این معنی که در مدت زمانی طولانی با اتمام فعالیت‌ها و پروژه‌هایی کوچک یک مکان را بهبود می‌بخشد. از طرفی نیز پروژه مکان‌سازی ممکن است شامل فرآیند اجرای یک پروژه با مقیاس بسیار بزرگ‌تر باشد که در مدت زمانی بسیار کوتاه به انجام می‌رسد و همانند یک آهنربا برای جذب شهروندان عمل می‌کند. به طور کلی سه نوع مکان‌سازی ویژه وجود دارد که در ادامه به شرح هر یک پرداخته می‌شود.

مکان‌سازی استراتژیک

مکان سازی استراتژیک علاوه بر ایجاد مکان‌های عالی، بر یک هدف خاص تمرکز می‌کند. این هدف ممکن است توسعه مکان‌هایی باشد که به طور منحصر به‌فرد متخصصان را به خود جذب می‌کند که جذب متخصصان به نوبه خود می‌تواند به کاریابی و در نتیجه افزایش درآمد کمک کند. اتخاذ این نوع مکان‌سازی توسط افراد متخصص و آگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که این افراد می‌دانند کجا و چگونه امکانات خاصی را برای فضاهای عمومی به کار گیرند. مکان‌سازی استراتژیک معمولاً پروژه‌های پنج تا ۱۵ ساله را در برمی‌گیرد و اغلب توسط عموم مردم، بخش‌های خصوصی و غیر دولتی در مراکز و مناطق مهم شهری انجام می‌شود.

مکان‌سازی خلاق

مکان‌سازی خلاق که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ ظهور پیدا کرد، اغلب بر موزه‌ها، سالن‌های کنسرت و احداث سازه‌هایی برای سکونت هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی نظیر برگزاری نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌هایی که در محیط باز برگزار می‌شود و پخش فیلم در پارک‌ها تمرکز می‌کند. در این نوع مکان‌سازی، افرادی از عموم مردم، بخش‌های خصوصی و غیر دولتی فرهنگ و ویژگی‌های ظاهری یک منطقه، شهر یا روستا را بر اساس فعالیت‌های هنری و فرهنگی شکل می‌دهند. مکان‌سازی خلاق به مکان‌های عمومی و خصوصی روح تازه‌ای می‌بخشد، به سازه‌ها و خیابان‌ها جان دوباره‌ای می‌دهد، امنیت عمومی و کسب‌و کار محلی را بهبود می‌بخشد و مردم را از گروه‌ها و نژادهای مختلف دور هم جمع می‌کند.

مکان‌سازی تاکتیکی

مکان‌سازی تاکتیکی که شهرسازی تاکتیکی نیز نامیده می‌شود فرآیندی تدریجی است که با انجام پروژه‌های کوچک به مرور زمان باعث ایجاد تحولاتی عظیم در سطح یک شهر یا منطقه می‌شود. این نوع مکان‌سازی به طراحان و معماران مسئول اجازه می‌دهد قبل از ارائه پروژه‌های بزرگ آن‌ها را در مقیاس‌های بسیار کوچک مورد آزمایش قرار دهند و در صورت موفقیت آن را به سایر بخش‌های شهر به مرحله اجرا درآورند. پروژه‌هایی که از طریق مکان‌سازی تاکتیکی صورت می‌گیرد اغلب در مقیاس بسیار کوچک، با سرعت بالا و هزینه بسیار کم تکمیل می‌شود که این به نوبه خود ریسک کم‌تری را برای معماران و افراد مسئول به ارمغان می‌آورد.

مکان‌سازی تاکتیکی یک رویکرد مرحله‌ای است به این معنی که معماران پس از اتمام یک پروژه خیلی سریع پروژه جدید را آغاز می‌کنند و به تدریج کل شهر یا منطقه را بهبود می‌بخشند. این نوع مکان‌سازی اغلب فضاهای عمومی نظیر زیباسازی پیاده‌روها، توسعه پارکینگ‌های شهری، بهبود سنگفرش خیابان‌ها و زیباسازی پارک‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.

اگرچه سه نوع مکان‌سازی توصیف شده تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارد و هر کدام برای هدف خاصی به کار برده می‌شود، بااین حال اهداف مشترکی نظیر بهبود کیفیت زندگی شهروندان و دستیابی به پیامدهایی خاص در مدت زمانی مشخص بر همه آن‌ها حاکم است. اینکه کدام یک از این سه نوع مکان‌سازی کاربرد بیشتری دارد مشخص نیست و به "هدف" معمار یا مقامات مسئول بستگی دارد.

این مکان‌سازی‌ها ممکن است هر یک به طور جداگانه به کار برده شود یا اینکه به طور همزمان باعث بهبود شرایط زندگی در یک شهر شود. چیزی که در اینجا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که مشارکت مردم در مکان‌سازی و زیباسازی شهری می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود زندگی ساکنان یک شهر ایفا کند و تنها فعالیت مقامات رسمی و طراحان نمی‌تواند آینده بهتری را برای شهروندان رقم بزند.

کد خبر 414108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.