وسایل گرمایشی حاشیه‌نشینان کاشمر استاندارد نیست

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر گفت: وسایل گرمایشی ۹۵ درصد حاشیه‌نشینان این شهر غیراستاندارد و فاقد ایمنی لازم است.

به گزارش ایمنا، امیر نژادرحیم اظهار کرد: مشکلات استفاده از وسایل گرمایشی در مناطق حاشیه‌نشین کاشمر بیشتر است، به طوری که ۹۵ درصد حاشیه‌نشینان از جمله در حسین‌آباد، گلشن و دیگر بافت‌های فرسوده که به‌طور غیرمجاز ساخته شده‌اند از وسایل گرمایشی و پخت‌وپز غیرایمن استفاده می‌کنند.

وی علت ۸۰ درصد حوادث گازگرفتگی در کاشمر را "نقص سامانه دودکش" دانست و عنوان کرد: هنوز با منابع تولید این گاز خطرناک آشنا نیستیم، دقت در انتخاب وسایل گرمایشی و اتصالات آن‌ها و کنترل هفته‌ای این وسایل از بروز بسیاری از خطرات جلوگیری می‌کند.

وی گفت: با اینکه یکی از عوامل مهم مرگ و میر در فصل زمستان استنشاق گاز منواکسید کربن است، اما بسیاری از شهروندان در انتخاب وسایل گرمایشی مناسب دقت کافی ندارند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر با بیان اینکه استفاده از دودکش‌های آکاردئونی بسیار خطرناک است و افزود: در ساختمان‌های عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی بیش از ۱۰ واحد نصب هرگونه وسایل گرمایشی از قبیل بخاری، آبگرمکن و پکیج در فضای داخلی ممنوع است، مگر اینکه تمام هوای احتراق از محیط خارج دریافت شود.

نژادرحیم به ۶۰ مورد گازگرفتگی و یک مورد فوت ناشی از آن در شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: برخی حوادث مربوط به گازگرفتگی به آتش‌نشانی اعلام نمی‌شود به همین خاطر ممکن است آمار اورژانس در این زمینه بیشتر از آمار آتش نشانی باشد.

وی گفت: مشکلات اقتصادی موجب شده برخی خانواده‌ها مکان‌هایی غیراستاندارد و فاقد ایمنی اجاره کنند و دو کودکی که سال قبل بر اثر گازگرفتگی در این شهرستان جان خود را از دست دادند در فضای غیرمسکونی که برای انباری استفاده می‌شد زندگی می‌کردند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر میزان توجه خانواده‌ها را به نکات ایمنی نامطلوب و غیرقابل قبول دانست و افزود: صدا و سیما آنقدر که برای مسائل مختلف تبلیغ می‌کند برای فرهنگ‌سازی و توجه به نکات ایمنی تبلیغ نمی‌کند.

نژادرحیم ادامه داد: بسیاری از شهروندان از نکات ایمنی آگاهی ندارند یا اطلاعات آنها در این زمینه اندک است و بر اساس آنچه از سوی کارشناسان شرکت گاز اعلام شده ۹۵ درصد مشترکان گاز پس از دریافت مهر تأیید اقدام به تغییرات غیراستاندارد در شبکه گازرسانی منزل خود می‌کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 414042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.