برنامه حمایتی هنگ کنگ در بودجه ۲۰۲۰ در شرایط اقتصادی اخیر چیست؟

تعیین ۱۰ هزار دلار هنگ‌کنگ (HKD) یارانه نقدی در بودجه ۲۰۲۰ برای ساکنان بالغ هنگ کنگ، تنها یکی از اقدامات حمایتی بی‌شمار این شهر برای مردمانش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مشاور مالی هنگ‌کنگ به‌منظور افزایش مصرف داخلی و تسهیل مشکلات اقتصادی ناشی از کسری بودجه، از اختصاص یارانه ۱۰ هزار دلاری به تمامی ساکنان بالای ۱۸ سال این شهر در طرح بودجه سال ۲۰۲۰ خود خبر داد. این برنامه حمایتی با احتساب هزینه تقریباً ۷۱ میلیارد دلاری آن هم در بحبوحه رشد منفی اقتصادی هنگ‌کنگ از نیمه دوم سال گذشته انجام شد که اولین کسری بودجه این شهر در ۱۵ سال اخیر به حساب می‌آید.

برآوردها نشان می‌دهد که این ضربه اقتصادی ناشی از جنگ تجاری (تحریم مبادلاتی) میان چین و آمریکا، اعتراضات گسترده اخیر و شیوع کرونا ویروس جدید (کووید ۱۹) بوده است. با این حال به گفته مشاور مالی هنگ‌کنگ می‌توان این هزینه را از محل ذخایر مالیاتی تأمین کرد که پیش از این در حدود یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است، زیرا با وجود ذخایر مالی کافی، دولت مجبور است هزینه‌های عمومی ناشی از رکود اقتصادی را افزایش دهد و بدین ترتیب با تحریک شرایط اقتصادی، وضعیت دشوار ایجاد شده برای عموم را مرتفع سازد. در این طرح همچنین کاهش ۱۰۰ درصدی مالیات بر حقوق و دستمزد تا سقف ۲۰ هزار دلار در سال جاری، عنوان شده که در راستای منفعت جمعیت یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار نفری مالیات‌دهندگان هنگ‌کنگ و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای دولت همراه است.

دیگر اقدامات حمایتی تعیین شده در طرح بودجه سال ۲۰۲۰ هنگ‌کنگ عبارت است از:

· در فواصل سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نرخ مالیات املاک مسکونی تا سقف یک‌هزار و ۵۰۰ دلار برای هر چارک، لغو خواهد شد. تخمین زده می‌شود که این بند مشمول دو میلیون و ۹۳۰ هزار ملک و با هزینه ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری همراه باشد.

· مستمری‌بگیران و مشمولان شرایط تأمین اجتماعی از یک ماه پرداختی اضافی طرح جامع کمک‌های اجتماعی (CSSA)، کمک‌هزینه سالمندی، مقرری بازنشستگی و کمک‌هزینه معلولیت بهره‌مند خواهند شد. CSSA یک برنامه رفاهی در هنگ‌کنگ و ارائه‌دهنده پرداخت‌های تکمیلی به آن دسته از ساکنان است که درآمد آن‌ها برای تأمین نیازهای اولیه زندگیشان کافی نیست.

برای طرح یارانه تشویقی حمل و نقل کار (WITSS) نیز شرایط مشابهی در نظر گرفته می‌شود که با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار همراه خواهد بود.

· مستأجران کم‌درآمد و ساکن در منازل عمومی دولتی، ملزم به پرداخت اجازه یک ماه پایانی سال نخواهند بود. این بند یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

· شهریه امتحانات نهایی برای دریافت دیپلم پایان تحصیلات متوسطه ۲۰۲۱، از دانش‌آموزان دریافت نخواهد شد. هزینه این بخش برابر است با ۱۵۰ میلیون دلار.

شرایط و اقدامات حمایتی تعیین‌شده برای تجارت نیز شامل موارد زیر می‌شود:

· در راستای منفعت ۱۴۱ هزار مالیات‌دهنده هنگ‌کنگ، پرداخت مالیات به دست آمده از سال کاری ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به طور ۱۰۰ درصدی ملغی خواهد شد که این عمل با هزینه دو میلیارد دلاری همراه است.

· هیچ‌گونه هزینه‌ای برای ثبت مشاغل در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ دریافت نخواهد شد که با وجود جمعیت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفری صاحب شغل در این شهر، این امر منجر به هزینه‌ای برابر با سه‌میلیارد دلار می‌شود. پرداخت هزینه‌های ثبت اظهارنامه مالیاتی سالانه شرکت‌ها به مدت دو سال لغو خواهد شد که با وجود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار مؤسسه بازرگانی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۱۲ میلیون دلار همراه خواهد بود.

· به شرکت‌های تحت‌برنامه ضمانت تأمین مالی SME (سازمان‌های بین‌المللی هم‌چون بانک جهانی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی)، وام کم‌بهره تا سقف دو میلیون دلار پرداخت خواهد شد.

· در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، نرخ املاک غیرمسکونی از جمله مغازه‌ها، دفاتر، کارخانه‌ها، انبارها و هر محل دیگری که برای اهداف مسکونی ساخته نشده است، تا سقف پنج‌هزار دلار برای هر چارک، در دو چارک اول و تا سقف یک‌هزار و ۵۰۰ دلار برای هر چارک برای دو چارک باقی‌مانده ملک لغو خواهد شد. وجود ۴۲۰ هزار ملک غیرمسکونی در هنگ‌کنگ، دولت را در این بخش با هزینه‌ای معادل سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مواجه خواهد کرد.

· هزینه قبوض مصارف برق غیرمسکونی تا سقف پنج‌هزار دلار، به مدت چهار ماه از تخفیف ۷۵ درصدی برخوردار بود. این تخفیف برای دولت دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. به همین ترتیب قبوض آب و فاضلاب تا سقف ۲۰ هزار و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار مشمول تخفیف ۷۵ درصدی خواهد بود که هزینه این بخش با ۳۴۰ میلیارد دلار برابر است.

· کارخانه‌های بازیافت محلی برای مدت شش ماه یارانه پرداخت اجاره دریافت خواهند کرد که هزینه آن برای دولت برابر با یک‌صد میلیون دلار خواهد بود.

· برای مستأجران املاک و اراضی دولتی و نیز پارک‌های زیست‌محیطی تخفیف ۵۰ درصدی در پرداخت اجاره‌بها در نظر گرفته شده که هزینه‌ای بالغ بر ۵۷۳ میلیون دلار در بر خواهد داشت. کاهش ۵۰ درصدی میزان اجاره‌بها و هزینه‌های اپراتورهای واجد شرایط نیز دولت را به هزینه ۲۶۵ میلیون دلاری مواجه می‌کند.

· مالکان مراکز مدنی که تحت سرپرستی اداره اوقات فراغت و امور فرهنگی فعالیت می‌کنند، به مدت شش ماه از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند بود. هزینه این بخش برای دولت ۲۳ میلیون دلار خواهد بود.

مشاور مالی هنگ‌کنگ اعلام کرد که در تهیه این بودجه به حمایت از مؤسسات تجاری، حفظ مشاغل، تحریک اقتصادی و کاهش بار مسئولیت از مردم پرداخته شده است زیرا هنگ‌کنگ به‌رغم داشتن کاستی و ضعف، خانه‌ای امن برای ساکنانش است که امکان تنوع و آزادی توسعه را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

او همچنین اعلام کرد که حتی در صورت بروز ناامیدی به دلیل شرایط سخت، هنوز هم می‌توان به آینده امیدوار بود و در راه رسیدن به اهداف، با کنار گذاشتن اختلافات و ایجاد راهی برای اتمام مناقشات، این شهر را به سوی پیشرفت و توسعه سوق داد.

کد خبر 413940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.