خلاق‌ترین پروژه‌های زیباسازی در جهان

علیرغم این‌که بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند اما برنامه‌ریزان شهری هنگام طراحی شهرها نیازها و رفاه شهروندان خود را در نظر نمی‌گیرند و اغلب به احداث آسمان‌خراش‌هایی بتنی برای سکونت آن‌ها اکتفا می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در یک صد سال گذشته با افزایش جمعیت شهرنشینی طراحان کمیت را برای سکونت دادن به تعداد افراد بیشتر به کیفیت در ساخت خانه‌های مسکونی و فضاهای عمومی ترجیح داده‌اند. اما خوشبختانه در چند دهه اخیر توجه به فضاهای عمومی و محیط زندگی انسان از اهمیت بیشتری در میان معماران و مقامات مسئول شهری برخوردار شده است. این افراد تلاش کرده‌اند از طریق زیباسازی شهری و با احیا و طراحی دوباره فضاهای عمومی، پیوندهای عمیقی بین انسان‌ها و فضاهای مشترک آن‌ها برقرار کنند.

تاکنون پروژه‌های زیباسازی بسیاری در سراسر جهان انجام شده است که در هر لحظه باعث شگفت‌زده شدن شهروندان و بازدیدکنندگان می‌شود. طراحان برای ایجاد بعضی از این پروژه‌ها از تکنولوژی دیجیتالی بهره گرفته‌اند اما بعضی از پروژه‌ها نیز تنها خلاقیت و انگیزه سازنده خود را به تصویر می‌کشد.

پروژه Yes در دامبو، نیویورک

محله دامبو در کلانشهر نیویورک زمانی یک منطقه تولیدی بود اما به تدریج به محلی برای نمایش آثار هنری هنرمندان و استارت‌آپ‌های تکنولوژی در شهر تبدیل شد. این محله نیز همانند سایر مناطق شهری مملو از زیرگذرها و ساختمان‌های بتنی متروکه بود که فضاهایی ناامن برای مردم به وجود آورده بود و در آن‌ها حس منفی‌گرایانه ایجاد می‌کرد. هنرمندان با خلاقیت خود یکی از زیرگذرهای شهر را از نو طراحی کردند و هنر نقاشی خود را در آن‌جا به نمایش گذاشتند.

این افراد در یکی از دیوارهای این زیرگذر اختاپوسی بسیار زیبا نقاشی کردند که یکی از شاخک‌های آن کلمه "Yes" را به تصویر می‌کشد. این کلمه حس رضایتمندی و مثبت‌گرایی را برای بازدیدکنندگان و شهروندان شهر به وجود می‌آورد و آن‌ها را از هر گونه افکار منفی دور می‌کند. تصویر نقاشی شده روی دیوار دامبو به نماد عشق در میان شهروندان نیویورکی تبدیل شده است به طوری که بسیاری از مردم از این تصویر به عنوان پس‌زمینه‌های کارت‌های عروسی خود استفاده می‌کنند.

پروژه Home and Away در هیستینگز، ونکوور

دومین پارک بزرگ ونکوور، یک شهر ساحلی و بندرگاهی مهم در کشور کانادا، میزبان یکی از بهترین پروژه‌های زیباسازی شهری در سراسر دنیا است. این پروژه از فضای سبزی برخوردار است که در تمام ایام سال مردم را به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و کاربردی دعوت می‌کند. هنرمندان در این پارک یک اثر هنری بسیار اعجاب‌انگیز به نمایش گذاشته‌اند تا از این طریق شور و نشاط را به کاربران و شهروندان هدیه کنند.

این اثر هنری که "Home and Away" نام گرفت تنها با هدف فراهم آوردن اوقاتی برای سرگرمی و تفریح مردم ونکوور ساخته شد. اثر هنری Home and Away از ارتفاعی برابر با ۱۴ متر و طولی بیش از ۲۹ متر برخوردار است و ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر را دارد. کاربران با نشستن روی جایگاه‌های این اثر هنری شگفت‌انگیز و رنگارنگ می‌توانند بر زمین‌های بازی اطراف اشراف کامل داشته باشند و به تماشای مسابقات مختلف بپردازند.

اگرچه ساخت پروژهHome and away هزینه زیادی را برای سازندگان در بر گرفت، بااین‌حال، مسئولان پارک امیدوارند که از این طریق افراد بیشتری را به تماشای مسابقات ورزشی جذب کنند و حتی مردم را به سمت انجام فعالیت‌های ورزشی سوق دهند.

پروژه‌های شرکت عمران Sidewalk Labs در تورنتو

یک شرکت عمران بسیار معروف در تورنتوی کانادا به منظور طراحی دوباره شهری و کیفیت زندگی شهروندان اقدامات گسترده‌ای را در سراسر شهر به انجام رسانده است. این شرکت در جدیدترین اقدامات خود منطقه‌ای در سواحل شرقی شهر طراحی کرده است تا از این طریق از مشکلاتی که پیش‌روی رشد جمعیت شهری قرار گرفته شده است، بکاهد. این شرکت با همکاری مقامات رسمی شهر و همچنین گروه‌های محلی از تکنولوژی برای برای بهبود پویایی، خانه‌سازی، مکان‌های عمومی و جامعه، به عنوان یک کل، بهره گرفته‌اند.

سازندگان منطقه جدید تورنتو پایداری و مقرون‌به صرفه بودن را بیش از هر چیز دیگری در احداث آن مورد توجه قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند تمام خواسته‌ها و نیازهای مردم را در پروژه خود پیاده کنند. برای این‌کار، کارکنان شرکت Sidewalk Labs تلاش کرده‌اند از سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته بهره گیرند تا شهروندان تورنتو را به سمت استفاده از وسایل نقلیه سبز سوق دهند. علاوه بر این روش‌های جدیدی برای طراحی ساختمان‌ها و سایر سازه‌های شهر به کار گرفته شده است تا استفاده از فضا برای احداث منازل مسکونی و فضاهای عمومی بهینه شود. معماران از ابزارهای مدیریت مبتنی بر داده‌ها برای ایجاد پارک‌ها و فضاهای عمومی بهتر، امن‌تر و پرشورتر بهره گرفته‌اند.

کد خبر 413796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.