استفاده از ماسک شما را در برابر کروناویروس ایمن می‌کند؟

نوع جدید کروناویروس شناسایی شده با نام کووید ۱۹، باعث ایجاد بیماری تنفسی در افراد می‌شود و گاهی اوقات با خطر مرگ و میر همراه است، اما آیا استفاده از ماسک شما را در برابر کروناویروس ایمن کند؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع انتشار کروناویروس جدید (۲۰۱۹-nCoV) از کشور چین، بسیاری از افراد در تلاش هستند خود را در برابر بیماری ایمن کنند. بر اساس توصیه‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها افراد باید دستان خود را به‌طور مرتب در طول روز بشویند، از دست‌زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های شسته‌نشده خودداری کرده و با افراد بیمار تماس نداشته باشند. یکی از سوالاتی که ذهن افراد را درگیر می‌کند این است که استفاده از ماسک تا چه حد می‌تواند آن‌ها را در برابر این ویروس ایمن کند و بهترین نوع ماسک کدام است؟

استفاده از ماسک مانع انتقال ویروس از دست به دهان می‌شود

ماسک صورت می‌تواند در جلوگیری از سرایت عفونت نقش داشته باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ماسک صورت می‌تواند مانع انتقال ویروس از دست‌ها به دهان شود و احتمالاً علت آن این است که وجود ماسک بر صورت باعث یادآوری لمس‌نکردن دهان و بینی می‌شود. همچنین اگر فردی آلوده در اطراف شما عطسه یا سرفه کند، ماسک در برابر انتقال قطرات دهان او به سمت صورت شما محافظت می‌کند.

ماسک امنیت کاذب ایجاد می‌کند

بزرگ‌ترین نگرانی پزشکان در مورد ماسک احساس امنیت کاذبی است که ممکن است همراه با استفاده از آن در افراد ایجاد شود. دلایل زیادی برای ایده‌آل‌نبودن ماسک‌های صورت وجود دارد. به عنوان مثال پیداکردن ماسکی که کاملاً اطراف بینی و دهان را بپوشاند یا بتوان آن را برای مدت طولانی استفاده کرد، واقعاً دشوار است. به محض اینکه بینی خود را بخارانید یا دهان خود را در زیر ماسک لمس کنید، محافظتی را که ماسک قرار است ایجاد کند، از دست داده‌اید.

دستورالعمل‌های استفاده از ماسک برای بیماران عفونی

اقدامات احتیاطی قطره‌ای: از ماسک صورت مستطیلی شکل برای جلوگیری از پخش‌شدن قطرات عفونی در هنگام سرفه، عطسه، یا صحبت استفاده می‌شود. عفونت‌هایی از قبیل آنفلوانزا، سرفه و انواع خاصی از مننژیت باکتریایی در این دسته قرار می‌گیرد. فرد آلوده و کسانی که مراقبت از آن‌ها را برعهده دارند، باید از ماسک صورت استفاده کنند. این امر بسیار مهم است که مراقبان بعد از هر ارتباط، ماسک را دور بیندازند و هر زمان که در رابطه نزدیک با یک فرد آلوده قرار دارند، از ماسک جدید استفاده کنند.

اقدامات احتیاطی هوابرد: بعضی از عفونت‌های ریه یا گلو با معلق‌شدن ذرات کوچک ویروسی یا باکتریایی در هوا و استنشاق توسط دیگران منتقل می‌شود. کرونا کووید ۲۰۱۹، سرخک، سارس، آبله‌مرغان و سل در این گروه قرار دارد. در این موارد فرد آلوده باید از ماسک صورت استفاده کند. همچنین تمام افرادی که از نزدیک با بیمار تماس دارند باید از ماسک‌های N۹۵ استفاده کنند؛ ماسک‌هایی با فیلتر هوای مخصوص که برای محافظت در برابر ذرات ریز هوا طراحی شده‌، متناسب با چهره فرد بوده و معمولاً به شکل گرد است.

موارد احتیاطی استفاده از ماسک

به گفته محققان افراد دارای عفونت یا کسانی که با افراد آلوده تماس دارند، باید از ماسک صورت جراحی استفاده کنند. همچنین افرادی که در محیط پزشکی از افراد آلوده مراقبت می‌کنند، باید استفاده از ماسک تنفسی را به عنوان بخشی از اقدامات احتیاطی هوابرد در نظر بگیرند. برای بقیه افراد بهترین محافظ، شستشوی دست‌ها، دوری از بیماران و لمس‌نکردن صورت با دست‌های شسته‌نشده است که نقش موثری در جلوگیری از سرایت سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد. توصیه می‌شود افراد بهترین اندازه ماسک را برای پوشاندن اطراف دهان و بینی خود انتخاب کنند، ماسک را به‌طور مرتب دور بیندازند، زیرا هر زمان که کسی در اطراف آن‌ها سرفه یا عطسه می‌کند، ماسک آلوده می‌شود. همچنین به منظوری پیشگیری و کاهش انتشار کرونا ویروس جدید توصیه می‌شود افراد در صورت داشتن تب، سرفه، مشکل تنفسی و سابقه سفر به مناطق پرخطر، به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 413784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.