راهکارهای یک فعال اقتصادی برای حمایت مشاغل با وجود شیوع کرونا

یک عضو مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: یکی از راهکارهای کاهش تبعات اقتصادی منفی در زمان شیوع ویروس کرونا در نظام اقتصادی کشور، عقب انداختن طلب‌های بانکی و مردمی است و تأمین اجتماعی نباید در شرایط کنونی به بنگاه ها فشار بیاورد.

مصطفی رناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: این ویروس همه واحدهای اقتصادی بازار را تحت تأثیر قرار داده و دولت و مردم باید با تعامل سازنده از وارد شدن فشار بیش از حد به یکدیگر جلوگیری کنند؛ این تعامل موجب می‌شود تا ویروس کرونا ضررهای جانبی برای کسب و کارهای ایرانی نداشته باشد.

وی افزود: بی‌شک کاهش میزان گردش‌های مالی و اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا، مضرات و آسیب‌هایی برای کسب و کارها و کشور خواهد داشت و نباید در این شرایط اورگان های مهمی همچون تأمین اجتماعی، دارایی و بانک‌ها، تنها به اهداف فعالیت خود توجه داشته باشند، در غیر این صورت نظام اقتصادی به از هم گسیختگی خواهد رسید که یک ضرر مضاعف و حاصل بی تدبیری در شرایط گسترش ویروس کرونا است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی کشور، خاطر نشان کرد: احتمال دارد یک بنگاه یا کسب و کاری که با هزاران مشکل در شرایط کنونی فعالیت خود را حفظ کرده با فشار مضاعف مذکور، روند فعالیت خود را متوقف کند و باید تلاش کنیم تا برجسته سازی تعاملات میان مردم و سیستم سیاست‌گذاری، مضرات شیوع این ویروس را به حداقل برسانیم.

رناسی اضافه کرد: ادارات مهم و حکومت باید تعامل بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند تا واحدهای اقتصادی و بنگاه‌هایی که به رغم مشکلات، تولید خود را حفظ کرده‌اند به حد از هم گسیختگی نرسند و این از هم گسیختگی ضرری است که شاید پس از پایان بحران کرونا نیز غیرقابل جبران باشد، مردم و دولت با بسیج عمومی می‌توانند از بروز این ضرر اقتصادی جلوگیری کنند.

باید از ضرر و زیان واحدهای تولید و مشاغل خرد شهری جلوگیری شود

وی با بیان اینکه نخستین حوزه فعالیت بسیج عمومی برای مقابله با ویروس کرونا، بخش فرهنگی جامعه است، ادامه داد: اگر یک رسانه عمومی پیش از گسترش شیوع این ویروس سرمایه گذاری لازم برای جلب اعتماد جامعه را انجام داده باشد در شرایط کنونی می‌تواند به راحتی اثرگذار بوده و تا حدودی وضعیت را کنترل کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: باید از بروز آسیب‌های بیشتر یا تصاعدی شدن روند آسیب‌ها جلوگیری کنیم زیرا در صورت تصاعدی شدن بروز آسیب‌ها، اثر مشکلات اقتصادی چند برابر خواهد شد.

رناسی افزود: ارائه بن‌های خرید کالا و تسهیلات کوچک در شرایط کنونی بازار شب عید می‌تواند تا حدودی اثر منفی اقتصادی کرونا در نظام اقتصادی را کاهش دهد. شرایط رکود در بازار شب عید سال ۹۹ موجب شده تا تعداد زیادی از صاحبان مشاغل بیکار شوند و درآمدی نداشته باشند، البته من هم موافق اعطای کمک‌های بلاعوض به جز در موارد خانواده‌های بی بضاعت نیستم و باید تسهیلات کوچکی برای خانواده‌ها و صاحبان کسب و کارهای خرد فراهم شود.

وی با بیان اینکه دولت‌ها وظیفه دارند در این مواقع با ورود به بازار، از ضرر و زیان واحدهای تولید و مشاغل خرد شهری جلوگیری کنند، خاطرشان کرد: دولت باید محرکی برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس در نظام اقتصادی باشد؛ به رغم گسترده نشدن شیوع کرونا در ایالات متحده، دولت این کشور نرخ بهره را کاهش داده و اعتباراتی را به بازار تزریق کرده تا مشاغل خرد رونق داشته باشند، متأسفانه نرخ بهره در ایران از حد مجاز خارج و افسارگسیخته شده و نمی‌توان اقدامی در این مورد انجام داد اما تخصیص وام‌های کم بهره یا قرض‌الحسنه راه حل خوبی برای تزریق پول در جامعه و رونق خرید و فروش در شرایط شب عید است.

کد خبر 413746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.