جوامع خلاق و زیباسازی شهری بر پایه هنر

مردم جوامع توسعه‌نیافته با مشکلات زیادی که بروز آن‌ها به نحوی با هم در ارتباط هستند نظیر نابرابری‌های اجتماعی و دسترسی محدود به فضاهای عمومی مواجه هستند و تداوم این روند منجر به ایجاد موانع بیشتر برای آنان می‌شود؛ زیباسازی شهری بر پایه هنر می‌تواند نقش مؤثری در کاهش برخی مشکلات آن‌ها ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیباسازی شهری بر پایه هنر رویکردی یکپارچه در ارتقای طراحی شهری و اجتماع‌سازی بشمار می‌رود که باعث رونق اقتصادی محلی می‌شود و افزایش نوآوری، تنوع فرهنگی و مشارکت شهروندان را همراه دارد. آثار بکارگیری خلاقیت هنری در طراحی شهری بسیار ارزشمند است و درک فواید بهره از هنر و فرهنگ برای ایجاد یک مکان، فراتر از اهالی هنر پیش رفته و امروزه سیاستگذاران و مدیران در تمام سطوح و بخش‌ها از اهمیت خلاقیت‌های زیباسازی بر پایه هنر آگاهند و تلاش می‌کنند از کاربری آن برای توسعه حمل‌ونقل، خانه‌سازی، اشتغال، مراقبت‌های سلامت، پایداری محیطی و آموزش بهره گیرند.

جوامع آسیب‌پذیر و توسعه‌نیافته با مشکلات زیادی نظیر تبعیض، نابرابری‌های اجتماعی و دسترسی محدود به فضاهای عمومی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که بروز همه این مشکلات به نحوی با هم در ارتباط است و تداوم آن‌ها منجر به ایجاد موانع بیشتری برای ساکنان یک منطقه می‌شود. زیباسازی شهری بر پایه هنر می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات چنین جوامعی ایفا کند که در ادامه بعضی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این خصوص بیان می‌شود:

شهر پناهندگی، پیتسبرگ

در یکی از محله‌های کم‌درآمد شهر پیتسبرگ واقع در ایالات پنسیلوانیا در ایالات متحده آمریکا، شهر پناهندگی برای نویسندگان تعبید شده، مکانی برای اسکان و آسایش آن‌ها احداث شده است. شهر پناهندگی یک سازمان ارائه دهنده خدمات تلفیقی هنری اجتماعی است که اغلب زمین‌های خالی و ساختمان‌های مسکونی متروکه را به خانه‌ها و سالن‌هایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و شهری و فضاهایی عمومی برای برگزاری برنامه‌های اجتماعی بر پایه هنر تبدیل می‌کند.

نویسندگان و هنرمندان تبعیدی که مایلند از خدمات مختلف و محل سکونت رایگان در شهر پناهندگی بهره‌مند شوند باید در ازای آن به کودکان منطقه، هنر خود را رایگان آموزش دهند. یک معبد ماسونی در این منطقه به "شهر الفبا" تبدیل شده که بخش‌های مختلفی نظیر یک فروشگاه کتاب و رستوران دارد و در آن برنامه‌های هنری مختلفی برگزار می‌شود.

شرکت صنعتگران و تولیدکنندگان مواد غذایی اورگن، آلتون

کارکنان مؤسسه طراحی روستایی در شهر کوچک آلتون، واقع در ایالات میزوری آمریکا، با همکاری شرکت صنعتگران و تولیدکنندگان مواد غذایی اورگن (Co-Op)، از ایالت‌های غربی آمریکا، برای طراحی شهری ویژه اقداماتی انجام داده‌اند. این مؤسسات از کشاورزان و صنعتگران محلی خود خواسته‌اند درآمدهای خود را به اشتراک بگذارند تا از طریق ایجاد سازه‌ای محلی ارتباط تعاملی محکمی بین تولید محصولات، کسب مهارت‌ها و دانش‌افزایی ساکنان به وجود آید. این سازه علاوه بر یک بازار محلی، فضایی برای توسعه کسب و کار، آشپزخانه‌ای برای تهیه مواد غذایی و ورکشاپ‌های آموزش آشپزی را در بر گرفته است.

علاوه بر این، باغی پیرامون سازه احداث شده است که علاوه بر محلی برای آموزش کشاورزی به علاقمندان، منبع تأمین محصولات مورد نیاز جهت تهیه غذا در آشپزخانه سازه بشمار می‌رود. شرکت Co-Op به عنوان یک مرکز اجتماعی معروف، میزبان رویدادهای مختلف، از حراجی‌های محلی و نمایش فیلم‌ها گرفته تا کلاس‌های آموزشی آشپزی دو ماهانه است. این برنامه‌ها حس اجتماعی بودن را در میان ساکنان به وجود می‌آورد و آن‌ها را به تعامل بیشتر برای ایجاد جامعه‌ای پایدار ترغیب می‌کند.

Revolve Detroit، دیترویت

در سال ۲۰۱۳ مؤسسه رشد اقتصادی دیترویت، شهری در میشیگان ایالات متحده آمریکا، از سوی ArtPlace America مجوز نمایش هنرهای خود را در فضاهای خالی مقابل فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی متروک دریافت کرد. سازمان Revolve Detroit، یک مشاور مدیریت کسب و کار در دیترویت، با همکاری گروه‌های محلی آثار هنری زیبایی را در مقابل فروشگاه‌های شهر در معرض نمایش عمومی گذاشت. این اقدام جالب باعث شد هنر و کارآفرینی یک بار دیگر در مناطق تاریخی دیترویت احیا شود و ساکنان زیادی را به خلق عناصر زیباشناسی در شهر ترغیب کند.


ربکا سالنیت، نویسنده معروف آمریکایی می‌گوید: "فرهنگ تنها برای شهرها سودمند نیست بلکه شهرسازی باید بر اساس فرهنگ باشد. یک شهر عاری از وجود شاعران، نقاشان و عکاسان شهری بسیار ملال‌انگیز خواهد بود."

کد خبر 413606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.