واردات ماهی قرمز از چین صحت ندارد/ احتمال انتقال مکانیکی کرونا توسط حیوانات خانگی

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه واردات ماهی‌های زینتی از چین شایعه است و صحت ندارد، گفت: باید توجه داشت غیر از پرندگان خانگی که در خانه و قفس هستند و با محیط بیرون ارتباطی ندارند، دیگر حیوانات مانند سگ و گربه می‌توانند به دلیل ارتباط با محیط خارج به صورت مکانیکی ناقل بیماری باشند.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره ویروس‌های خانواده کرونا، اظهار کرد: ویروس‌های خانواده کرونا بسیار گسترده بوده و از گذشته نیز در میان حیوانات وجود داشته است. به عنوان مثال گونه‌ای از ویروس‌های این خانواده، عامل بیماری برونشیت در حیوانات خانگی است اما در حوزه دام‌های رایج تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است.

وی همچنین درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی تصریح کرد: باید توجه داشت سالیانه ۷۵ میلیون قطعه انواع ماهی‌های زینتی در استان اصفهان به ویژه در شهرهای آران و بیدگل، کاشان، نجف آباد و در نهایت کلان‌شهر اصفهان است که حدود ۴۰ درصد از تولید کل کشور را تشکیل می‌دهد و رتبه اول را با فاصله از رتبه‌های دوم و سوم کشور در تولید ماهی‌های زینتی داراست.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: در ۱۱ ماه گذشته حدود ۱۹۵ هزار قطعه ماهی زینتی از اصفهان به ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و آذربایجان صادر شده که ۵۲۴ هزار دلار ارزآوری داشته است. در صورتی که مشکل مراودات مالی حل شود ظرفیت بیشتری نیز برای این بخش وجود دارد.

موحدی ادامه داد: در حوزه ماهیان زینتی نظیر ماهی قرمز (Gold Fish) بر خلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی، هیچ وارداتی از کشور چین وجود نداشته و چنین شایعاتی صحت ندارد.

گزارشی مبنی بر انتقال کووید ۱۹ از دام به انسان وجود نداشته و ندارد

وی خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در حوزه بیماری کووید ۱۹ در خصوص انتقال از ماهی قرمز به انسان وجود ندارد. بنابراین مردم می‌توانند با خیال راحت از این نوع ماهی‌ها خریداری کنند. وجود این ماهی در سفره هفت سین از حیث آرامش بخشی به انسان مفید است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان اصفهان درباره احتمال قاچاق این ماهی‌ها نیز گفت: واردات چنین ماهی‌هایی صرفه اقتصادی ندارد و احتمال این اقدام به دلیل مشکلات در انتقال و جابجایی منتفی نیست.

موحدی با بیان اینکه مراکز پرورش این ماهی‌ها تحت نظارت شدید اداره کل دامپزشکی قرار دارد، گفت: هیچ گزارشی مبنی بر انتقال ویروس کووید ۱۹ از دام‌های رایج به انسان وجود نداشته و ندارد. در حوزه حیوانات خانگی نظیر پرندگان یا سگ و گربه نیز تاکنون گزارشی وجود نداشته است. با این حال باید توجه داشت که به غیر از پرندگان خانگی که در قفس و در خانه زندگی می‌کنند و با محیط بیرون ارتباطی ندارند، دیگر حیوانات نظیر سگ و گربه می‌توانند به دلیل ارتباط با محیط بیرون (ارتباط با اجسام خارجی) به صورت مکانیکی ناقل این بیماری باشند. توصیه می‌شود پس از هرگونه تماس با حیوانات، دست‌ها به صورت کامل شسته شود.

وجود ماهی زینتی به انسان آرامش می بخشد

وی خاطرنشان کرد: خرید ماهی زینتی به دلیل آرامش بخشی به انسان توصیه می‌شود اما باید توجه داشت به طور کل باید از خرید حیوانات نامتعارف مانند لاک پشت‌های قرمز، اینگوآنا یا سمندر آبی که نه تنها خرید و فروش آن‌ها ممنوع بوده بلکه ناقل بسیاری بیماری‌های دیگر است، خودداری شود.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: لاک پشت‌ها منشأ و منبع سالمونلا (اسهال و استفراغ شدید از علائم این بیماری است) است، بنابراین به هیچ عنوان نگهداری چنین حیواناتی توصیه نمی‌شود. درباره خرید جوجه‌های رنگی نیز باید توجه کرد که اگرچه این جوجه‌ها از نظر کرونا امن هستند اما از آن‌جا که از نظر کیفی، جوجه‌های درجه دو و سه جوجه کشی‌ها محسوب می‌شود، رنگ آمیزی آنها نیز به صورت غیر انسانی بوده و در خانه نیز مورد آزار قرار می‌گیرند خرید آن‌ها منطقی نیست. اما خرید و نگهداری ماهی قرمز به هیچ عنوان ناقل بیماری نیست.

موحدی افزود: هر ساله تقریباً از نیمه دوم اسفندماه طرح تشدید نظارت‌ها توسط اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اجرا می‌شود که در مراکز تولید و توزیع کننده ماهیان زینتی و همچنین فرآورده‌های خام دامی وجود دارد؛ هم اکنون ۳۰ اکیپ دامپزشکی در استان اصفهان به صورت شبانه روزی به نظارت مشغول است.

وی درباره علت ایمنی دام‌های استان در برابر ویروس کشنده آنفلوانزا گفت: در سال ۱۳۹۵ آنفلوانزا به صورت گسترده در اصفهان شایع شد و صدمات جدی به دام‌های استان وارد کرد اما پس از آن به دلیل اقدامات اداره کل دامپزشکی تاکنون چنین موردی گزارش نشده است.

کد خبر 413603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.