۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
۱۵ اسفند، روز درختکاری + تاریخچه

در تقویم ایرانی ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است.

به گزارش ایمنا روز درخت‌کاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است.

تاریخ روز درختکاری

در ایران، روز ۱۵ اسفند نخستین روز هفته منابع طبیعی روز درختکاری است و ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است. در این هفته، نهال انواع درختان، متناسب با شرایط جوی ایران توسط شهرداری بین مردم توزیع می‌شود و شیوه‌های کاشت درخت به علاقه مندان آموزش داده می‌شود.

روز درختکاری

تاریخچه روز درختکاری

روز درختکاری ابتدا در سال ۱۸۷۲ و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین)، توسط فردی به نام مورتن (J.Sterling Morton ) برگزار شد و گفته می‌شود که در آن روز بیش از ۱ میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

​درختکاری

امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را محترم شمرده و در این روز به کاشتن درخت‌ها و نهال‌های متفاوت اقدام می‌کنند. البته تاریخ این روز با توجه به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می‌کنند تا در موقعی از سال این کار را انجام دهند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد. برای مثال می‌توان به کشورهایی مانند آلمان، مصر، پاکستان، مکزیک اشاره کرد که روز درختکاری به ترتیب در روزهای ۵ اردیبهشت، ۲۶ بهمن، ۲۷ مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای است.

تاریخچه روز درختکاری در ایران

در زمان‌های قدیم ایرانیان جشن‌های بزرگ و خاصی داشته‌اند، یکی از این جشن‌ها درختکاری بوده که هر سال در ۱۵ اسفند نیز مردم با حضور در باغ‌ها و جنگل‌ها اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کردند.

​    ​

این رسم تاکنون نسل به نسل در ایران ادامه پیدا کرده است و ما هم اکنون هم روز درختکاری را با یکدیگر جشن می‌گیریم و درخت می‌کاریم، در واقع با این کار ایرانیان با هدیه دادن یک نهال به طبیعت پیشواز بهار و زیبایی با شکوهی می‌روند که در انتظارمان است.

روز درختکاری در ایران

در کشور ما روز درختکاری در ۱۵ اسفند هر سال برگزار می‌شود و مردم با حضور در پارک‌ها، جنگل‌ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کنند.

​  روز درختکاری

ایرانی‌ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می‌گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک‌ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال‌هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فواید درخت

درخت مظهر زیبایی و حیات و یکی از زیباترین و پرثمرترین نعمت‌های بیکران خداوند است که بخش مهمی از نیازهای انسان را برآورده می‌سازد، انسان‌ها از وجود طبیعت و درختان همواره لذت می‌برند، ما با نگاه به درختان، به آرامش، سبک‌بالی و حس زندگی می‌رسیم. تحقیقات نشان داده است که حتی بیشتر بیماران بعد از عمل جراحی و یا بیماران قلبی، اگر در بیمارستان در اتاقی با منظره‌ای رو به طبیعت و درختان بستری شوند، بهبود آنها سریع‌تر می‌شود.

در تمام کتب دینی و غیر دینی کاشت درخت و نگهداری از آن همواره حائز اهمیت بوده است، به طور کلی درختان جزئی از منابع طبیعی و ملی هر کشوری به شمار می‌روند و متعلق به محیط زیستی هستند که همه افراد در آن زندگی می‌کنند.

​    روزدرختکاری

تک تک افراد جامعه از هوای پاک و لطیفی که درختان به وجود می‌آورند، تنفس می‌کنند و می‌تواند زندگی سالمی داشته باشند. این تنها یکی از سودهای بسیار درختان است که اکسیژن مورد نیاز انسان‌ها را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، هرگز نباید نقش درختان در جلوگیری از بروز سیل را نادیده گرفت، در شهرهایی که احتمال بروز سیل وجود دارد این درختان هستند که می‌توانند کمک بزرگی در جلوگیری از خرابی‌های احتمالی را کنترل کنند.

اما این روزها با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش‌های اساسی دیگری را هم در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند، به طوری که درختان یکی از منابع تأمین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم‌التحریر و الوار محسوب می‌شوند.

دیگر نقش مهم درختان در زندگی انسان‌ها درمان است. بله از دیرباز تا کنون گیاهان نقش مهمی و حیاتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ایفا کرده‌اند. برای مثال سال‌ها از پوست درخت بید برای کاهش تب بیماران استفاده می‌کرده‌اند.

​    ​

انسان پس از شناخت ماده تب بر بید (سالیسین) توانست از روی آن آسپرین را بسازد که دارویی مسکن و تب بر است. برای درمان بیماری مالاریا نیز از پوست درختی به نام (سین کونا) استفاده شده است. پوست درخت این گیاه ماده‌ای به نام (کینن) دارد که میکروب مالاریا را می‌کشد.

روز درختکاری در برخی کشورهای جهان

  • روز درختکاری در استرالیا برابر ۲۸ جولای هر سال است.
  • در الجزایر روز درختکاری برابر ۲۷ اکتبر هر سال می‌باشد.
  • روز درخت کاری در بلژیک برابر ۲۱ مارس هر سال است.
  • در برزیل روز درختکاری برابر ۲۱ سپتامبر هر سال است.
  • روز درختکاری در چین برابر ۱۲ مارس هر سال است.
  • در کاستاریکا روز درخت کاری برابر ۱۵ ژوئن هر سال است.
  • روز درختکاری در مصر برابر ۱۵ ژانویه هر سال است.
  • در آلمان این روز برابر ۲۵ آوریل هر سال است.
  • روز درختکاری در ژاپن برابر ۲۹ آوریل هر سال است.

مفهوم منابع طبیعی

منابع طبیعی، به مواد و منابعی گفته می‌شود که به طور طبیعی به وجود می‌آید و انسان در پیدایش آنها نقشی ندارد. منابع طبیعی از نظر حیاتی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • منابع طبیعی غیرقابل تجدید: منابع طبیعی غیرقابل تجدید پس از بهره برداری، مقدار آن کاهش می‌یابد و هیچ گاه به صورت اولیه برنمی گردد؛ مثل معادن و مخازن.
  • منابع طبیعی تجدید شونده: منابع طبیعی تجدید شونده در صورت مدیریت درست، پس از بهره برداری اصولی، قابلیت تجدید حیات دارند و به وضعیت اولیه برمی گردند؛ مانند جنگل‌ها و مراتع.

عوامل تخریب منابع طبیعی

در تخریب منابع طبیعی دو عامل عمده نقش دارند: طبیعت و انسان. آتش سوزی‌های طبیعی، سیل و زلزله، برخی از عوامل طبیعی است که از کنترل بشر خارج است. انسان، به شیوه‌های گوناگون منابع طبیعی را تخریب می‌کند. یکی از این شیوه‌ها، بی احتیاطی جنگل نشینان و دامداران و آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع است.

کد خبر 413578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.