۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
کرونا گردشگری جهان را فلج کرد

میهمان ناخوانده این روزهای چین تقریباً به تمام کشورها سری زده و بسیاری را مبتلا به درد "کویید ۱۹" کرده است، بسیاری از بخش‌های اقتصادی و فرهنگی جهان از جمله گردشگری فلج شده و کشورها ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کرونا" این روزها در همه جای جهان یافت می‌شود و تقریباً کل آسیا و اروپا را درگیر کرده است. این بیماری به دلیل قدرت بالای انتقال و شیوع وسیع مراکز پر تردد را به یکی از مستعدترین کانون‌های کرونا تبدیل کرده است. همچنین رفت و آمد و سفر، محدود و بسیاری از برنامه‌های گردشگری و فرهنگی در سراسر جهان تعطیل شده است.

در ایران نیز بسیاری از کسب و کارها با رکود مواجه شده و بسیاری از مراکز گردشگری و تفریحی را به تعطیلی کشانده است. تنها بخش خصوصی گردشگری ایران تاکنون حدود ۷۰ میلیارد تومان بابت لغو گسترده تورهای گردشگری پرداخته‌اند. این هزینه تازه بخشی از هزینه‌های هنگفت این بخش، آن هم در شرایطی است که ذی‌نفعان گردشگری به دلیل مشکلات مختلف در ماه‌های گذشته درآمدی نداشته‌اند.

علاوه بر ایران کرونا بر صنعت گردشگری در دیگر کشورهای جهان تأثیر بسزایی گذاشته است. در آلمان بسیاری از اماکن گردشگری همچون "جنگل‌های سیاه" تعطیل شدند. همچنین از فرانکفورت خبر می‌رسد که فرودگاه این شهر روزهای بسیار آرامی را سپری می‌کند و پروازها به این مقصد گردشگری کاهش محسوسی داشتند. این اتفاقات باعث شده که بسیاری از فعالان گردشگری در آلمان هم نگران موضوع کرونا باشند.

بسیاری از فعالیت‌های گردشگری در اروپا به خصوص کشور آلمان بین کشورهای همسایه و اروپایی انجام می‌شود. فعالان گردشگری در آلمان از جمله سخنگوی "انجمن مسافرتی آلمان" معتقدند اگر شرایط به همین منوال پیش رود آلمان علاوه بر از دست دادن گردشگران چینی گردشگران اروپایی خود را نیز از دست خواهد داد. همچنین بخش بزرگی از گردشگران آلمانی کشورهای آسیایی را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند که این سفرها نیز لغو شده و ضرر بزرگی به آژانس‌های گردشگری این کشور وارد آمده است.

اوضاع در استرالیا نیز مطلوب نیست و به نظر می‌رسد بسیاری از هتل‌های این کشور در آستانه تعطیلی قرار دارد. آنطور که نشریه "گواردین" گزارش کرده هتل‌های واقع در شهر "کنز" و "گلد کوئست" که در حالت عادی بیشتر مشتری‌هایشان چینی‌ها، ژاپنی‌ها و شهروندان کره‌جنوبی هستند، این هفته اتاق‌های خود را با هزینه‌ای معادل نصف تعرفه روزهای گذشته به مسافران پیشنهاد کردند.

همچنین "مایکل جانسون" مدیر رفاه گردشگری استرالیا اظهار کرده: "می‌توانم با قاطعیت اعلام کنم درحال حاضر هتل‌ها و کسب و کارهای وابسته به گردشگری در استرالیا وجود دارد که به شدت از شرایط موجود خسارت دیده‌اند و ممکن است تعطیل شوند؛ چراکه کمک‌های مالی در دسترس نیست. برخی از این هتل‌ها در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا به مدت چهار ماه متوالی خسارت مالی دیده‌اند. "

علاوه بر آتش سوزی، "کرونا" نیز بلای جان استرالیا شده و بخش‌های مختلف گردشگری این کشور در ماه‌های آینده روزهای سختی پیش رو دارند. پیش بینی می‌شود خسارت صنعت گردشگری شهر "کنز" تا پایان ماه به ۱۰۰ میلیون دلار برسد. همچنین حدود هزار و ۸۰۰ شغل در این شهر به خطر خواهد افتاد.

این اتفاقات ناگوار برای گردشگری محدود به اروپا و استرالیا نمی‌شود. در خاورمیانه و در عربستان هم کرونا شرایط خاصی ایجاد کرده و بسیاری از مراکز شلوغ و پرتردد این کشور تعطیل شده است. بحث‌هایی در رابطه با تعطیلی مهم‌ترین و مقدس‌ترین مرکز مسلمانان یعنی کعبه و خانه خدا در شهر مکه نیز مطرح شده است. در هفته‌های پیش عربستان حج عمره را تعطیل کرد و اجازه ورود به زائران خانه خدا را نداد.

چندی پیش عربستان اعلام کرد که حج عمره برای شهروندان و افراد مقیم این کشور هم تعلیق و از حضور این افراد در مناسک حج ممانعت خواهد شد. این اقدامات پیشگیرانه دولت عربستان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در این کشور انجام پذیرفت. بدین ترتیب خانه خدا هم تقریباً زائران خود را از دست داده و تعطیل است.

ایتالیا مهد فرهنگ و هنر اروپا، این روزها تبدیل به کانون اصلی کرونا در قاره سبز شده است. سهم ایتالیا در اقتصاد گردشگری دنیا حدود ۱۳ درصد است و مشاغل زیادی در این کشور وابسته به گردشگری هستند. شیوع کرونا در ایتالیا باعث لغو شدن تمام برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و هنری این کشور شده ضمن اینکه ۹۰ درصد تورهای گردشگری به مقصد ایتالیا لغو شده است. همچنین بسیاری از هتل‌های این کشور تعطیل شدند و باقی آنان در آستانه تعطیلی قرار دارند.

مهم‌ترین موزه دنیا در پاریس یعنی موزه "لوور" هم تعطیل شده و فرانسه تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته است. پاریس دیگر مراکز گردشگری خود را تعطیل کرده و در ورودی‌های کشور سخت‌گیری‌های بسیاری انجام می‌دهند. در شرق آسیا و کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی شهرهای مختلف قرنطینه و تأسیسات و جاذبه‌های گردشگری این کشورها تعطیل شدند.

طبق پیش بینی اتحادیه اروپا، کرونا خسارتی حدود یک میلیارد یورویی به کشورهای عضو این اتحادیه وارد کرده است. با احتساب این آمار و شیوع گسترده این ویروس جدید، صنعت گردشگری در کل دنیا فلج شده است. کشورهای گردشگر فرصت و گردشگر پذیر همگی درگیر کرونا هستند و تا آخر این بحران مشخص نیست کرونا چند میلیارد دلار به گردشگری آسیب خواهد زد.

کد خبر 413532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.