"اطلاعات ناقص" عامل هیجانات اخیر بازار است

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: مردم اگر اطلاعات درست و کاملی نداشته باشند تحت تاثیر منابع مختلف از خود رفتار هیجانی بروز می‌دهند.

احمد گوگردچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی که مردم در وضعیتی مانند شرایط فعلی اطلاعات درستی نداشته باشند، به راحتی تحت تأثیر رسانه‌های خارجی قرار گرفته و رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند و در صورتی که رسانه‌های داخلی اطلاعات درستی را در اختیار مردم قرار دهند، کمتر رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند.

وی افزود: رفتار مردم تحت تأثیر اطلاعات است و مردم با اطلاعات کامل و درست به آرامش می رسند در غیر این صورت از خود رفتارهای هیجانی نشان می‌دهند. هرچند گویا با وجود افزایش دامنه شیوع ویروس و بیماری کرونا، تب و تاب آن میان مردم کاهش پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: رفتار هیجانی موجود در بازار، به مرور و با گذر زمان از بین می‌رود البته به شرطی که اخبار جدید و منفی درباره این بیماری یا مسائل دیگری مجدداً به مردم نرسد.

گوگردچیان گفت: باید از قبل حدس می‌زدیم که ممکن است این بیماری به هر دلیل به ایران نیز وارد شود، بنابراین افکار عمومی باید پیش از این برای مواجهه با کرونا آماده می‌شد تا نگرانی به این اندازه به وجود نیاید. با این حال زمانی که اطلاعات به اندازه کافی و درست در اختیار مردم قرار داده شود، مواجهه با چنین مسائلی راحت تر شده و عکس‌العمل‌ها منطقی و به دور از هیجانات خواهد بود؛ باید در مسائل بهداشتی اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به مردم داده شود.

در بازارهای با اطلاعات کامل رفتار مردم منطقی و عقلایی است

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی باید کمک‌های غیر نقدی نیز به مردم داده شود. برای مثال الکل و مواد ضدعفونی کننده با یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در این شرایط همچنین باید به روستاها و شهرهای کوچک نیز توجه بیشتری شود. سطح دانش و آگاهی‌های بهداشتی در این مناطق کمتر از شهرهای بزرگ است، بنابراین باید در این مناطق به گونه‌ای اطلاع رسانی شود که هم ایجاد نگرانی نکند و هم مسائل بهداشتی به آنها آموزش داده شود.

گوگردچیان گفت: اگر بازارهای رقابتی یا بازارهای با اطلاعات کامل داشته باشیم، رفتار تمام افراد آن منطقی و عقلایی است اما زمانی که در یک جامعه اطلاعات کاملی وجود نداشته باشد رفتار اعضای جامعه تحت تأثیر اطلاعات درست و نادرست قرار می‌گیرد. این اطلاعات در کنار یکدیگر و از منابع مختلف به ذهن مردم وارد شده و مردم به این اطلاعات واکنش نشان می‌دهد.

کد خبر 413021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.