حملات نژادپرستانه علیه آسیایی‌ها در آمریکا

آنچه این روزها با سرعتی چندین برابر بیشتر از ویروس جدید کرونا موسوم به کووید ۱۹ در سراسر آمریکا در حال پخش شدن است، رفتارها و حملات نژادپرستانه و مغرضانه آن‌ها به آسیایی‌های مقیم این کشور است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها آنچه در شهرهای گوناگون آمریکا و حتی می‌توان گفت بسیاری از مناطق سراسر دنیا به گوش می‌خورد و دیده می‌شود، اظهارنظرهای گوناگون و حملات مغرضانه نسبت به مردمان چین و افرادی است که به آن‌ها شباهت دارند. به گفته کارشناسان، بیگانه‌هراسی‌ها و برخوردهای نژادپرستانه رخ داده در آمریکا نسبت به تمامی افرادی که به نظر می‌رسد از اهالی آسیای شرقی باشند، به دلیل جهل و برداشت غلط از اطلاعات شایع در مورد ویروس جدید کرونا (کووید ۱۹) به وقوع می‌پیوندد.

انتشار اخبار مربوط به این ویروس منجر به بروز هراس روز افزونی شده که بسیاری از افراد را تحت تأثیر خود قرار داده است و آن را فیزیکی، کلامی و حتی اعمال مضیقه‌های مالی نسبت به آسیایی‌ها نشان می‌دهند تاجایی‌که حتی آسیایی‌های متولد آمریکا نیز از آسیب‌های ناشی از این هراس‌ها در امان نبوده‌اند. برخوردها با این افراد، چینی یا غیرچینی، شامل دوری گزیدن از آن‌ها، اظهارنظرهای غیرمنصفانه نسبت به آن‌‎ها و حتی فحاشی و کتک‌کاری‌شان می‌شود. در بعضی موارد نیز گزارشاتی از پذیرش نکردن مسافران در هتل‌ها و اطمینان حاصل کردن از هویت غیرآسیایی آن‌ها به گوش رسیده است. برای مثال در ایالت ایندیانا کارمندان هتل‌ها بدون وجود هیچ دستورالعملی، مسافران را به چینی و غیرچینی تفکیک می‌کنند.

بهانه آن‌ها این است که معتقدند مسافران چینی باید دو هفته قرنطینه شوند در حالی که دولت اعلام کرده است مسافران آمریکایی بازگشته از چین باید قرنطینه شوند. بعضی از هتل‌های این ایالت به هیچ وجه آسیایی‌ها را پذیرش نمی‌کنند حتی افرادی که تاکنون هیچ رفت و آمدی با چین نداشته‌اند. با وجود شرایط موجود، افراد بسیاری چین را علی‌رغم هوش بسیار و توسعه صنعتی فراوان عاملی منزجر کننده برای وقوع تمامی مشکلات و بیماری‌های فراگیر در طول چندین دهه اخیر می‌دانند و با این طرز فکر از هیچ آزار و اذیت نسبت به آن‌ها و سایر افرادی که مشابه‌شان هستند کوتاهی نمی‌کنند. گزارش مواردی از این قبیل بسیار زیاد شده است تا جایی که موردی از حمله به یک زن در مترو نیویورک اعلام شده که تنها جرم آن استفاده از ماسک بوده است.

ماسک زدن از مدت‌ها پیش و به مقاصد مختلفی هم‌چون محافظت در برابر آلودگی هوا در سراسر جهان رایج بوده است ولی با توجه به اخبار ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، ظاهر شدن این زن با ماسک در اجتماعات منجر به ترس از بیمار بودن وی شده و او را در معرض حمله یک شخص قرار داده است تا جایی که مرد اقدام به کتک زدن او می‌کند و پای پلیس و شکایت و دادگاه به ماجرا باز می‌شود.

این حمله که به دلیل تبعات ناشی از شیوع کووید ۱۹ به وقوع پیوسته است، یک وضعیت وخیم و وحشتناک بحساب می‌آید که پتانسیل عظیمی برای گشودن باب تنش‌های نژادی در میان آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها دارد، معضل عظیمی که سال‌ها برای رفع آن مبارزه شد.

این روند غم‌انگیز در رابطه با نژادپرستی و نفرتی که از آن حاصل می‌شود تماماً به دلیل جهل ناشی از ترس به وقوع می‌پیوندد و علی‌رغم تلاش‌های بسیار برای از بین بردن آن، امروزه با آمار روبه‌افزایشی مواجه است.

کد خبر 412939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.