ساماندهی مشاغل شهری اصفهان در قالب طرح جامع

در کلانشهر اصفهان ۱۲۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و بدون پروانه دایر شده که بر اساس سرانه جمعیت این تعداد واحد صنفی بیش از نیاز شهر است که بر اساس آمارها در حال حاضر روزانه حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در شهر اصفهان انجام می‌شود که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد آن سفر صنفی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان، مطالعات جامع ساماندهی مشاغل شهری در شش گام انجام شده تا نقشه راهی برای ساماندهی مشاغل و کاهش میزان سفرهای شهری باشد.

در اصفهان حدود ۲۰ طرح ساماندهی مشاغل در اولویت این سازمان قرار گرفته که بخشی از آنها اجرا و بخشی دیگر در مرحله انجام مطالعه است که برای آگاهی از این برنامه‌ها گفت و گویی را با «محمد مجیری» مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ساماندهی مشاغل و ضرورت پرداختن به این موضوع مهم تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

در کلانشهر اصفهان حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و بدون پروانه فعالیت می‌کنند که محل‌های استقرار آنها به صورت نامناسب در سطح شهر قرار گرفته و مشکلات زیادی را برای مردم به لحاظ رفت و آمد، آلودگی‌های بصری، صوتی و زیست محیطی به همراه داشته باشد.

برای رفع این مشکلات و داشتن شهری زیست‌پذیر تر باید تمامی بخش‌های مربوطه به کمک شهرداری بشتابند؛ البته شهرداری سازمانی را تحت عنوان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی برای این امر اختصاص داده است.

در اساسنامه و مأموریت سازمان به این نکته اساسی اشاره شده، اما می‌طلبد دستگاه‌های ذی‌مدخل مانند اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی، کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان، محیط زیست و … کمک کنند تا شرایط تسهیل شود.

در شهر اصفهان در صدد برآمدیم مطالعات دقیقی را انجام دهیم، از این رو با یک شرکتی قرارداد پژوهشی تحت عنوان «طرح جامع ساماندهی مشاغل شهری اصفهان» را منعقد کردیم.

مطالعات اولیه این طرح در شش گام انجام گرفت و پیشنهادات مشاور طرح برای اجرایی کردن این مطالعه مورد توجه قرار دادیم.

تلاش می‌کنیم این مطالعه کتابخانه‌ای نباشد، بلکه خروجی آن با ساماندهی مشاغل شهری منتج شود و به عنوان یک نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد.

بعضی مصوبات، آئین نامه‌ها و قوانین همچون مواد ۲۷، ۲۸ و ۱۷ قانون نظام صنفی به ساماندهی مشاغل شهری کمک می‌کند؛ به عنوان مثال در ماده ۱۷ قانون نظام صنفی اشاره شده باید واحدهای صنفی علاوه بر رعایت قوانین نظام صنفی، قوانین ایمنی، بهداشتی و سایر دستگاه‌ها را رعایت کنند.

آئین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری مصوبه هیئت وزیران که در تاریخ دهم دی‌ماه ۹۶ به دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت جهاد، وزارت تعاون، وزارت بهداشت ابلاغ و مقرر شد بر اساس این آئین‌نامه‌ها شهرداری‌ها به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم، متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آنها نسبت به صدور حکم انتقال، جا به جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرایند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کند و در صورت عدم اجرای حکم شهرداری توسط صاحبان مشاغل یا اصناف، شهرداری موظف است نسبت به تعطیلی آنها مطابق با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری اقدام کند.

تمامی این قوانین ابزاری است که شهرداری در راستای رفع مزاحمت مشاغل شهری اقدام کند.

در آئین نامه ساماندهی مشاغل تقریباً ۲۵ رسته شغلی اشاره شده که آلودگی و مزاحمت بسیار زیادی دارند با توجه به شرایط ناایمن، نمی‌توانند در شهر فعالیت کنند و مشمول تعطیلی و انتقال قطعی به خارج از شهر و یا شهرک‌های صنعتی و یا مجتمع‌های صنفی مجوز شهرک‌های کشاورزی می‌شوند.

به عنوان مثال فعالیت در زمینه دامداری سبک و سنگین، تولید مصنوعات سیمانی و موزائیک، تولید لوله سیمانی و پله، آجرپزی‌ها، سنگ‌بری‌ها و سنگ‌کوبی‌ها و … در شهر معنایی ندارد و باید به خارج از شهر انتقال پیدا کنند.

مصادیق بارز مشاغلی که فعالیت آنها در شهر مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد کرده، در خیابان‌های احمدآباد، سروش و لاله فعالیت موتورسیکلت و دوچرخه فروشان، واحدهای خوار و بار و خشکبار خیابان‌های صارمیه، ولیعصر، عبدالرزاق، فعالیت واحدهای صنفی تزئینات اتومبیل در خیابان‌های صغیر و حکیم نظامی و مشکلات زیاد پارک خودروها در حاشیه این خیابان‌ها است.

در منطقه دو شهرداری فعالیت ۴۴ واحد موزاییک‌سازی، ۱۲ واحد سنگ‌کوبی باعث تولید ریزگردها می‌شود و سلامت مردم را با مخاطراتی رو به رو می‌کند، همچنین فعالیت واحدهای صنفی سنگ‌فروشی و تولید سنگ قبور در خیابان بعثت آلودگی‌های بصری ایجاد کرده است.

واحدهای ریسندگی در محله کردآباد و حدود ۱۴۰۰ کارگاه طلاسازی در بافت پیرامونی میدان تاریخی نقش جهان، خمینی شهر و دولت آباد از دیگر مشاغلی هستند که به دلیل ایجاد آلودگی باید انتقال یافته و ساماندهی شوند.

وظیفه سازمان به لحاظ ساماندهی اصناف و اینکه برخی از آنها در شهرک‌ها مستقر بشوند و تعدادی از آنها در محل خود ساماندهی شوند، بسیار خطیر است زیرا باید شرایط رفت و آمد مردم را تسهیل داده و هوای سالم را در شهر گسترش دهیم.

در حال حاضر روزانه حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در شهر اصفهان انجام می‌شود که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد آن سفر صنفی است و اگر اصناف ساماندهی شوند شرایط ترافیکی و زیست‌پذیری شهر مطلوب‌تر خواهد بود.

چه اقداماتی برای ساماندهی مشاغل انجام شده است؟

برای کارگاه‌های سنگینی که در سطح شهر وجود دارد مانند کارگاه‌های تراشکاری و جوشکاری سال‌های گذشته شهرک امیرکبیر ایجاد و البته ظرفیت آن تکمیل شده است، از این رو برای ساماندهی این کارگاه‌ها پروژه‌ای را در مجتمع کارگاهی نیک اندیش پینارت تعریف کردیم.

این مجتمع در زمینی به وسعت ۲۰۰ هزار مترمربع با زیربنای ۵۹ هزار مترمربع واقع شده که در آن ۳۵ بلوک ساخته شده است.

در سال‌های گذشته ۵۰۰ واحد توسط بخش خصوصی ایجاد شده، همچنین سازمان ساماندهی مشاغل شهری نیز اخیراً ۶۹ واحد آماده کرده که تا اواسط اسفند آماده افتتاح و واگذاری به بخش خصوصی است.

برای انتقال واحدهای صنفی چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

با توجه به اینکه برای انتقال و تغییر محل فعالیت، فرد صنفی کمی مقاومت می‌کند، مصوبه‌ای تحت عنوان «آئین‌نامه فروش برای ساماندهی» در شورای اسلامی شهر ارائه کردیم که مورد تصویب قرار گرفت.

بر اساس این آئین‌نامه رقم دریافتی از واحدهای صنفی که باید به منظور ساماندهی انتقال پیدا کنند، ۳۰ درصد به صورت نقد و مابقی در ۴۸ قسط خواهد بود تا فرد بتواند با یک آورده اندک یک واحد صنفی را اختیار کند و مابقی را به صورت اجاره پرداخت کند.

در آئین‌نامه آماده اگر واحدهایی مشکل مزاحمت داشته باشند و بر اساس بند ۲۰ رأی به تعطیلی آنها داده شده باشد، ۲۰ درصد مبلغ را نقد و مابقی را در ۶۰ قسط پرداخت خواهند کرد.

ساماندهی خوار و بار فروشان به کجا رسید؟

برای ساماندهی این صنوف که در حال حاضر در خیابان‌های ولیعصر، صمدیه، جهاد و صارمیه فعال هستند، ۲۴۰ هزار مترمربع زمین با متراژ ساخت ۶۰ هزار مترمربع در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان در نظر گرفته شده که ۱۱۱ سوله، دفتر کار و فروشگاه در آن ایجاد می‌شود.

۴۵ واحد اولیه توسط سازمان ساماندهی ایجاد شد و ۶۶ واحد بعدی را قصد داریم سال آینده با مشارکت بخش خصوصی اجرا کنیم؛ البته از مجموع ۴۵ واحد ایجاد شده سازمان تعداد ۹ واحد با کلیه زیرساخت‌ها برای مزایده گذاشته شده و از سال آینده واگذاری‌ها انجام می‌شود.

قرار بود ۱۵ کلینیک خدمات خودرویی در شهر راه اندازی شود؟

یکی دیگر از پروژه‌های این سازمان، مجتمع صنفی (کلینیک) خدمات خودرویی است.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اتحادیه صنف خدمات خودرویی سبک اصفهان تفاهم نامه‌ای را امضا کرده و البته مکاتباتی را با مدیران مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان انجام داده و درخواست کرده زمین‌های مناسبی را در سطح منطقه خود به وسعت حداقل دو هزار مترمربع معرفی کنند تا مجتمع‌های صنفی (کلینیک) خدمات خودرویی در شهر ایجاد شود.

اولین مرکز خدمات خودرویی را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهیم کرد؛ البته در حال دریافت مجوزهای مورد نیاز از آتش نشانی و نظام مهندسی هستیم تا عملیات اجرایی آن را از فروردین‌ماه سال آینده استارت بزنیم.

در چهار نقطه جدید شامل سپاهان شهر، منطقه دو، گلستان، خیابان امام خمینی و زمین‌هایی که به مرور مدیران مناطق شهرداری معرفی می‌کنند بر اساس برنامه با مشارکت بخش خصوصی در سال ۹۹ عملیات احداث کلینیک خدمات خودرویی را اجرایی خواهیم کرد.

برای ساماندهی فروشندگان سنگ جاده بعثت که آلودگی بصری و مشکلات زیست‌محیطی در ورودی شهر ایجاد کرده‌اند، چه تمهیدی اندیشیده شده است؟

ایجاد ناحیه صنفی فروشندگان سنگ با هدف انتقال سنگ فروشی‌های سطح شهر با اولویت جاده بعثت در دستور کار قرار گرفته است.

برای اجرای این پروژه زمینی به وسعت ۱۴.۷ هکتار در ابتدای جاده حبیب آباد آماده سازی شده و مذاکراتی با بخشداری حبیب‌آباد و اتحادیه صنفی مذاکراتی انجام داده و در حال دریافت مجوزهای لازم هستیم؛ در این پروژه بالغ بر ۲۷۰ واحد صنفی سنگ‌فروشی خرد می‌توانند استقرار یابند.

فعالیت پرنده‌فروشان خیابان عطار در سال‌های گذشته نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است، ساماندهی این مشاغل به کجا رسید؟

یکی از معضلات سالیان سال در استانداری کمیته امنیت و سلامت غذا مطرح بود، موضوع انتقال فروشندگان پرندگان ذبحی یا بومی است که بیشتر در میدان امام علی (ع)، خیابان عطار نیشابوری است.

با توجه به اینکه فعالیت این واحدهای صنفی در مجاورت واحدهای مسکونی مخاطره‌آمیز است، زمینی با همکاری شهرداری منطقه ۱۰ حدفاصل پل تمدن و جاده فرودگاه تملک شده تا پروژه مجتمع صنفی پرندگان بومی (ذبحی) اصفهان را احداث و ۲۰ واحد صنفی پرنده‌فروشان ذبحی سطح شهر را در آنجا مستقر کنیم، البته مقرر شده دامپزشک نیز در این کشتارگاه کوچک مستقر و بر سلامت طیور ذبحی نظارت کند.

عملیات ساخت و ساز این پروژه از فروردین ماه سال آینده آغاز می‌شود که امیدوارم بتوانیم در مدت هفت ماه این مجموعه را بنا کنیم و در اختیار واحدهای صنفی قرار دهیم.

این پروژه مشارکتی شش میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که با مشارکت بخش خصوصی و واحدهای صنفی تأمین می‌شود.

یکی از مصادیق بارز سد معبر، صنوف فروشندگان موتورسیکلت در خیابان سروش است، مدت‌های زیادی است که موضوع ساماندهی آنها مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است. تمهیدات در نظر گرفته شده سازمان برای ساماندهی این صنوف چیست؟

از دو سال پیش پیگیری زیادی برای احداث مجتمع صنفی موتورسیکلت و دوچرخه اصفهان انجام شده تا این پروژه را با مشارکت بخش خصوصی احداث نیم.

مجتمع صنفی موتورسیکلت و دوچرخه اصفهان بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری با زیرساخت ۷۲ هزار مترمربع است که در حال حاضر پس از اعلام فراخوان، جذب سرمایه گذار انجام شده است.

ابتدای سال ۹۹ انعقاد قرارداد پروژه مجتمع صنفی موتورسیکلت و دوچرخه اصفهان انجام و عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.

احداث شهرک تولیدی طلا، نقره و زیورآلات اصفهان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

برای ایجاد شهرک تولیدی طلا، نقره و زیورآلات اصفهان با همکاری بخش خصوصی (شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان) زمینی را در مجاورت خیابان یازدهم شهرک صنعتی جی به وسعت ۳۰ هکتار به این امر اختصاص یافته و قرار است ۱۴۷ هزار مترمربع ساخت انجام شود.

شهرداری مجوز لازم را به بخش خصوصی داده و تا قبل از پایان سال کلنگ این پروژه بزرگ به زمین خواهد خورد. این طرح اولین پروژه شهرک طلا در کشور ایران خواهد بود.

در خبرها اعلام شده بود که پروژه مجتمع‌های صنفی پزشکان و مشاغل وابسته در اصفهان احداث می‌شود، به جزئیات آن اشاره کنید!

یکی از مواردی که از اهمیت زیادی برخوردار است، ساماندهی صنف پزشکان و مشاغل وابسته است؛ از این رو پروژه مجتمع‌های صنفی پزشکان و مشاغل وابسته جهت احداث مجتمع‌های جدید و انتقال واحدهای پزشکی موجود در خیابان‌های آمادگاه، شمس‌آبادی، هشت بهشت غربی، محتشم کاشانی و … به منظور کاهش بار ترافیکی، دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی و ساماندهی این مشاغل است.

مطالعات و بررسی مکان یابی زمین‌های مناسب پروژه در حال انجام است، کمیته‌های فنی بین سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری، نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و در سه نقطه شهر از ابتدای سال ۹۹ عملیات اجرایی احداث مجتمع‌های صنفی پزشکان را آغاز خواهیم کرد.

در شهرک شهید کشوری، خیابان زینبیه رو به روی حرم زینبیه و زمین دیگری در خیابان امام خمینی (ره) در حال آماده‌سازی است تا با همکاری سازمان نظام پزشکی آنها را به عنوان مطب پزشکان آماده سازی کنیم.

برای انتقال کارگاه‌های صنایع دستی اطراف میدان نقش جهان چه تدبیری اندیشیده شده است؟

در صدد احداث یک ناحیه صنفی تولید و عرضه صنایع دستی اصفهان رو به روی بازار گل و گیاه ارغوان در زمینی به وسعت حدود ۶۷ هکتار هستیم که ا ۱۵ هکتار آن قابلیت احداث دارد و مابقی به صورت مجموعه‌های فرهنگی و تفرجگاهی قابلیت بهره برداری دارد، البته زمین در تملک شهرداری اصفهان و پروژه در حال مطالعه است.

معتقدیم این پروژه می‌تواند به عنوان گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌های صنایع دستی و البته شهرک صنفی و کارگاهی بسیار زیبا از نظر طراحی، فضای سبز و یک مکان جاذب برای گردشگر داخلی و خارجی باشد که بتوانند از نزدیک با نحوه تولید صنایع دستی آشنا شوند و خرید خود را انجام دهند.

این پروژه را با کمک اتحادیه صنف صنایع دستی و معاونت صنایع دستی اداره کل میراث و گردشگری استان در حال پیگیری هستیم تا در سال آینده پس از انجام مطالعات، اقدامات عملیاتی را آغاز کنیم.

برای انتقال موزاییک‌سازان مجموعه ۱۸ هکتاری ولدان چه اقدامی صورت گرفته است؟

یکی از دیگر موضوعات مهم ساماندهی موزاییک‌سازان منطقه دو (مجموعه ۱۸ هکتاری ولدان) منطقه‌ای معروف به بین‌النهرین است که باید به زمینی که در بختیار دشت آماده‌سازی شده انتقال یابند؛ البته برای تأمین منابع مالی برای آزادسازی این زمین‌ها نیز اقداماتی در حال انجام است.

در واقع ۱۸ هکتار از اراضی موجود در منطقه که تبدیل به کارگاه‌های موزائیک سازی شده توسط سازمان ساماندهی مشاغل آزادسازی و دو طرح دو هکتاری در ابتدا و انتهای پروژه به عنوان کلینیک ساختمانی توسط سازمان احداث و راه‌اندازی می‌شود.

نحوه اجرای این پروژه به صورت مشارکتی است و دریافت مجوزهای لازم برای اجرای آن در دست اقدام است.

برای استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر پروژه‌ای اجرایی شده است؟

در راستای مصوبه هیئت دولت در ۲۸ شهریورماه ۹۵ مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی نسبت به تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی خود از طریق انرژی‌های تجدید پذیر، در حال ایجاد نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ کیلوواتی در میدان مرکزی میوه و تره بار هستیم

از سقف تالار ۲۶ میدان مرکزی استفاده و بر روی آن پنل‌های خورشیدی نصب می‌شود و انرژی خورشیدی را به شبکه برق شهر اصفهان منتقل می‌کند.

اگر نتایج خوبی از پروژه گرفتیم، قطعاً سقف‌های دیگر تالارها را هم استفاده خواهیم کرد

این پروژه با مشارکت بخش خصوصی اجرایی می‌شود که آورده شهرداری سقف تالار است و دو و نیم میلیارد تومان اعتبار است و آورده سرمایه گذار نیز دو و نیم میلیارد تومان اعتبار است.

این پروژه فراخوان تمام شد برنده مشخص شد در حال انعقاد کار و مقدمات کار هستیم تا از ابتدای سال ۹۹ عملیات اجرایی آن آغاز شود.

فعال شدن واحدهای سیار اغذیه‌فروشی در فضاهای باز شهری ابتکار جدیدی بوده که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است، برای گسترش آن برنامه‌ای دارید؟

ایجاد ون کافه‌ها و مشاغل متناسب با فضای گردشگری در پیاده‌راه‌ها و فضاهای توریستی و تفریحی شهر در دستور کار این سازمان قرار دارد.

برای این اقدام پنج نقطه شهر مشخص شده تا انجام شود، البته دبیرخانه آن در سازمان مشاغل شهری مرتب تشکیل می‌شود و کمیته‌های فنی آن متشکل از سازمان پارک‌ها، فضای سبز، آتش نشانی، زیباسازی و خدمات شهری شهری و مناطق شهرداری مربوطه تشکیل شده است.

در حال دریافت درخواست‌های مردم هستیم تا در کمیته مسائل بهداشتی، ایمنی و آتش نشانی را بررسی و از فضاهای مناسب استفاده‌های خوبی را ببریم و در راستای تأمین نیازهای مردم گام برداریم.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 412899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.