۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۶
«تالش» در مصاف کرونا

زادگاهش چین بود، اما به زودی عالم‌گیر شد. گردابی بزرگ که مردم کشورهای مختلف جهان را یکی پس از دیگری در کام خود فرو برد. زندگی در سایه بیم و امید جریان دارد، گاه خبر مرگ افرادی در گوشه‌ای از جهان بر دلهره ساکنان دیگر کشورها می‌اندازد و گاه خبر کشف درمان آن، نور شعف بر دل‌ها می‌تاباند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که خیال جهانیان از ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار راحت شده بود، خبر انتشار امراضی نوظهور و همه‌گیر خواب راحت زمینیان را آشفته کرد. سارس، آنفولانزا و این بار کرونا. کشورها یکی پس از دیگری با این دیو سیاه روبه‌رو شدند و حالا میلیون‌ها انسان در سراسر جهان نگران جان خود و اطرافیانشان هستند. بلایی که روزگاری نه چندان دور، دست به گریبان مردم آسیای شرقی بود، کشور به کشور پیش آمده و این روزها میهمان ناخوانده ایرانیان شده است. شهرهای شمالی، جزو نخستین شهرهای کشور بود که مردم آن گرفتار کرونا شدند.

ترس از یک ویروس

«تعدادی از مردم از شنیدن خبر شیوع ویروس کرونا ترسیده‌اند، حالا مسئولان باید به مردم روحیه بدهند تا این شرایط سخت تمام شود.» این گفته یکی از شهروندان تالشی است. عابدی‌نیا از تلاش‌های شبکه بهداشت و درمان و شهرداری تالش می‌گوید: من بیشتر از همه شاهد تلاش‌های شبکه بهداشت و درمان و شهرداری تالش بوده‌ام؛ آگاهی رسانی شهرداری خوب بوده و امیدوارم ادامه داشته باشد.

اسماعیل رشیدی یکی دیگر از شهروندان تالش است که از خدمات خوب شهرداری می‌گوید: در شهر تالش شهرداری کارهای خوبی در زمینه اطلاع‌رسانی به شهروندان و پیشگیری از بیماری کرونا انجام داده، امیدوارم به روستاییان هم همین خدمات ارائه شود.

او می‌گوید: من و خانواده‌ام با شنیدن خبر شیوع بیماری کرونا زیاد نترسیدیم، یکی از دوستانم به کرونا مشکوک بود، در بیمارستان قرنطینه شد، اما بعد از یک هفته معلوم شد تست او منفی است.

این شهروند تالشی اظهار می‌کند: فعلاً اخبار این بیماری را بیشتر از طریق فضای مجازی دنبال و به اقوام خودمان که در روستا به اینترنت دسترسی ندارند، اطلاع رسانی می‌کنیم.

رشیدی تاکید می‌کند: بسیاری از مردم شهرها و روستا سواد کافی و امکان استفاده از اینترنت و فضای مجازی را ندارند، به همین دلیل مسئولان باید با برگزاری کلاس‌های آموزشی از نزدیک به این گروه از شهروندان اطلاع رسانی کنند.

مبارزه شهرداری با کرونا

شهرام غنی‌زاده، شهردار تالش می‌گوید: در راستای پیشگیری از گسترش و ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، شهرداری تالش تمامی اماکن عمومی، ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسی‌ها درون شهری این شهر را با موادی که اداره بهداشت و درمان این شهرستان در اختیارشان گذاشته، ضدعفونی کرده است.

وی می‌افزاید: مدیریت شهری برای رفع نگرانی و بالا بردن ضریب ایمنی سلامت شهروندان این اقدامات را انجام داده و تا اعلام وزارت بهداشت در خصوص کنترل ویروس کرونا تداوم خواهد داشت.

شهردار تالش ادامه می‌دهد: شهرداری تالش به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر در جهت پیشگیری و مراقبت شهروندان در مقابل ویروس کرونا با هماهنگی اداره بهداشت اقدام به نصب بنرهای آموزشی در سطح این شهر کرده و از شهروندان درخواست می‌شود، نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند.

غنی‌زاده خاطرنشان می‌کند: برای حفظ سلامت و بهداشت فردی به مقدار کافی ماسک و دستکش خریداری و در اختیار نیروهای شهرداری قرار گرفت و ساختمان شهرداری نیز به صورت روزانه شستشو و ضدعفونی می‌شود.

شورای شهر تعطیل است!

همچنین بهروز علی بابایی، رئیس شورای سلامی شهر تالش تصریح می‌کند: سه تن از اعضای شورا حدود ۲۰ روز پیش، قبل از شیوع کرونا، به علت بیماری در بیمارستان بستری شدند و تاکنون بهبود نیافته اند، به همین دلیل جلسه‌ای برگزار نشده تا در زمینه ویروس کرونا مصوبه‌ای داشته باشیم، اما شهرداری با هماهنگی فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقدام مؤثری در این شهر انجام داده است.

وی می‌افزاید: بنده به عنوان عضوی از شورا به شهردار پیشنهاد کردم تا با هماهنگی اداره آب و فاضلاب و صاحبان برخی از فروشگاه‌ها، تعداد ۳۰ الی ۴۰ عدد روشویی در سطح شهر تالش نصب و در کنار آن‌ها دستمال کاغذی و سایر اقلام جهت اطلاع رسانی قرار داده شود، تا شهروندان بتوانند، در مواقع لزوم برای شستن دست‌هایشان از آن‌ها استفاده کنند.

بهبودی ۳۵ بیمار تالشی

اما حسین نعمتی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش می‌گوید: در چند روز گذشته تعداد ۴۲ بیمار در بیمارستان شهید نورانی تالش بستری بودند، که از این تعداد ۳۵ نفر بهبود یافتند.

وی می‌افزاید: تاکنون دو بیمار مشکوک به کرونا در تالش فوت کرده‌اند و در حال حاضر دو بیمار بدحال ۴۵ و ۵۵ ساله مشکوک به کرونا داریم که پس از انجام نمونه‌گیری از آن‌ها به تهران ارسال شده و منتظر نتیجه تست آن‌ها هستیم.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه نمونه‌های زیادی از شهرهای مختلف کشور به آزمایشگاه پاستور تهران ارسال می‌شود، زمان زیادی طول می‌کشد تا نتیجه آزمایش‌ها مشخص شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش می‌گوید: علائم شایع بیماری کرونا تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علائم گوارش، اسهال و در موارد شدید عفونت ریه و سندرم تنگی حاد شدید و نارسایی کلیه است که بیمار در این مرحله باید به پزشک مراجعه کند؛ اگر هر فردی از پنج علامت بیماری کرونا سه نشانه را داشته باشد، مشکوک به این بیماری است و باید در بخش ویژه بستری شود.

نعمتی می‌گوید: در چند روز گذشته مقداری از مواد ضدعفونی موردنیاز ادارات و نهادهای دولتی توسط شبکه بهداشت و درمان تالش تأمین و بخشی از آن در اختیار شهرداری قرارگرفته تا اماکن عمومی و مراکز تجمع و ناوگان حمل و نقل عمومی ضدعفونی شود، البته تاکنون گزارشی از این دستگاه به شبکه بهداشت ارسال نشده است.

وی می‌افزاید: شرایط بحرانی منجر به تعطیلی نمازجمعه شد، ولی متأسفانه شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از شهروندان تالش بدون توجه به انتقال سریع ویروس کرونا در شهر تردد می‌کنند که این اقدام اصلاً خوب نیست.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش اضافه می‌کند: برای اینکه بتوانیم تعطیلات خوبی داشته باشیم باید هر چه سریع‌تر این بیماری را از گیلان ریشه‌کن کنیم، وگرنه مجبور می‌شویم مسافران ورودی به این استان را نپذیریم.

کد خبر 412824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.