آیا حیوانات خانگی ناقل کرونا ویروس جدید هستند؟

سازمان جهانی بهداشت: هیچ شواهد علمی مبنی براینکه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می توانند آلوده به ویروس کووید ۱۹ باشند، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته وزارت کشاورزی، شیلات و حفاظت محیط زیست هنگ کنگ از مثبت بودن آزمایش اولین مورد از حیوان خانگی به کرونا ویروس جدید خبر داد. یک قلاده سگ در حالی مورد آزمایش مقامات بهداشتی قرار گرفت که صاحبش، بانویی با ۶۰ سال سن به دلیل ابتلاء به کرونا ویروس در قرنطینه بود.

حیوان هیچ علائمی از بیماری نداشت اما نمونه‌ها نشان دادند که وجود ویروس به طور ضعیف مثبت است. این حیوان در یک مرکز تخصصی تا زمانی که آزمایشات جدید منفی بود، قرنطینه شد.
با وجود این در حال حاضر سوالی ذهن صاحبان حیوان خانگی را مشغول کرده است که آیا امکان انتقال کرونا ویروس جدید از چهار پایان به انسان یا عکس آن وجود دارد یا خیر؟

محققان دریافتند کرونا ویروس در خفاش، مار و مورچه خوار وجود دارد؛ مطالعات برای یافتن منشأ این ویروس و مبارزه با این بیماری تنفسی از ابتدای شیوع آن از ماه دسامبر ۲۰۱۹ (آذرماه) آغاز شده است. شیوع این ویروس از بازار حیوانات ووهان چین بوده است و تاکنون ۸۳ هزار نفر در بیش از ۴۳ کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این رو دانشمندان معتقدند که کرونا ویروس جدید نیز از یک حیوان به انسان منتقل شده و یک بیماری قابل سرایت از حیوان به انسان است.

به رغم همه این فرضیه‌ها، سازمان جهانی بهداشت انتقال کووید ۱۹ از حیوانات خانگی به انسان را رد کرده است؛ در سایت این سازمان در این باره آمده است: هیچ هیچ مدرکی وجود ندارد که حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه می‌توانند به کووید ۱۹ آلوده یا ناقل آن باشند.

با وجود تنها مورد مشکوک در هنگ کنگ، هیچ شواهد علمی نمی‌تواند امکان انتقال کرونا ویروس جدید را از سگ و گربه به انسان تأیید کند.

همچنین سازمان جهانی بهداشت دام اعلام کرده است که با وجود فرضیه اولیه مبنی بر انتقال کرونا ویروس از حیوان به انسان به نظر می‌رسد راه انتقال این بیماری از انسان به انسان است.

کرونا ویروس‌ها بخشی از یک خانواده بزرگ از ویروس‌های RNA (ریبونوکلئیک اسید) هستند که اغلب به صورت علائم گوارشی و یا تنفسی مانند کرونا ویروس سگ سانان یا گربه سانان یا بتاکروناویروس در پرندگان و دام بروز می‌یابد. برخی از انواع آن مانند سارس و مرس از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، اما کووید ۱۹ یک پدیده نادر است.

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌هایی هستند که به طور معمول در خفاش‌ها و دیگر حیوانات یافت می‌شود. در موارد نادر این ویروس‌ها انسان را آلوده می‌کند و به نوبه‌ی خود عفونت را بین آنها گسترش دهند. برای مثال سارس از گربه زباد و مرس از شتر منتقل شده است. با وجود این منابع حیوانی بالقوه از COVID-19 هنوز تأیید نشده است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت به افراد توصیه می‌کند برای مراقبت از خود در برابر ویروس کرونا جدید، در بازارهای حیوانات زنده از تماس مستقیم با حیوان و سطوح در تماس با آنها اجتناب و اصول ایمنی و سلامت غذا را رعایت کنند؛ مواد غذایی از جمله شیر، گوشت خام و جگر باید با احتیاط پخته شود و افراد از مصرف محصولات حیوانی خام خودداری کنند.

چگونه از ابتلاء حیوانات خانگی به کووید ۱۹ جلوگیری کنیم؟

در حالی که در انتظار برای یافتن منشأ دقیق این ویروس و داروی آن ادامه دارد سازمان جهانی بهداشت دام به افراد دارای حیوان خانگی توصیه می‌کند اگر حیوان خانگی در تماس با یک فرد مبتلا به بیماری نبوده است و یا به تازگی به چین سفر نکردید با رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست‌ها پس از تماس با یک حیوان خانگی، پوشش دهان و بینی خود و دوری از حیوان هنگام عطسه و سرفه، پخت و پز کامل تخم مرغ و گوشت و اجتناب از تماس با افراد مبتلا به علائم تنفسی می‌توانید از بروز و انتقال بیماری جلوگیری کنید.

اما در صورت تماس حیوان با فرد مبتلا به کووید ۱۹ بلافاصله وضعیت حیوان را به یک دامپزشک اطلاع دهید و از انتقال حیوان به مکان‌های عمومی و کلینیک‌های دامپزشکی خودداری کنید و منتظر دستورالعمل‌های دامپزشکان باشید.

کد خبر 412742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.