بلاتکلیفی و شرایط بحرانی راهنمایان تور

یک راهنمای تور گفت: حدود ۹۰ درصد تورهای ورودی به ایران لغو شده و تقریباً تمام راهنمایان تور بیکار هستند، حتی تورهای بعد از عید نیز به حالت تعلیق درآمده و مشخص نیست که فصل شلوغ گردشگری ایران یعنی اردیبهشت به چه صورت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمانی که ویروس کرونا در کشور چین شناسایی و شیوع یافت، حساسیت نسبت به گردشگران چینی در جهان بیشتر شد. در همان زمان راهنمایان تور به عنوان گروه اصلی در معرض خطر شناسایی شدند و حتی شایعه‌هایی مبنی بر ابتلای چند تن از راهنمایان چینی زبان به گوش رسید. پس از لغو تورهای چینی زبان هم این گروه ضرر زیادی دیدند و خانه نشین شدند. در همان زمان که آخرین گروه‌های گردشگری از شرق آسیا در ایران گشت و گذار می‌کردند واکنش‌های مختلفی از مردم نسبت به این گردشگران دیده می‌شود، واکنش‌هایی که به مذاق گردشگران خوش نمی‌آمد و به دور از کدهای اخلاقی بود.

سمانه حق‌پرستی، راهنمای تور چینی زبان درباره وضعیت تورهای آسیایی ورودی به ایران به خبرنگار ایمنا گفت: آخرین توری که مسئولیت آن را برعهده داشتم در اواسط بهمن‌ماه برگزار شد که یک گروه از گردشگران تایوانی بودند. زبان آن‌ها چینی و شکل و شمایل این گردشگران نیز به مردم چین نزدیک بود. به همین دلیل هر کجا که می‌رفتیم خصوصاً در جاذبه‌های گردشگری شهر تهران واکنش‌ها و برخوردهای بسیار بدی با این گردشگران صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: حتی مسئولان و کارمندان جاذبه‌های گردشگری و موزه‌ها هم برخورد نامناسبی با این افراد داشتند. تا این افراد را می‌دیدند با گفتن واژه "کرونا" کنار می‌رفتند و همین مسئله موجب رنجش خاطر گردشگران شد. این برخوردها در حالی اتفاق می‌افتاد که این افراد بسیار محتاط بودند و هیچ ارتباطی با کرونا چینی نداشتند.

حق‌پرستی با بیان اینکه "پس از این تور هیچ تور چینی زبانی نداشتیم و گردشگران ورودی از شرق آسیا به شدت کاهش داشت" خاطرنشان کرد: اگر گردشگران از شرق آسیا در ایران هستند به صورت انفرادی سفر کردند و یا با راهنما اهل چین به ایران آمدند. تور لیدرهای چینی زبان در حال حاضر تور فعالی ندارند.

این راهنما تور با اعلام اینکه "حدود ۹۰ درصد تورهای ورودی به ایران لغو شده و تقریباً تمام راهنمایان تور بیکار هستند" افزود: حتی تورهای بعد از عید نیز به حالت تعلیق درآمده و مشخص نیست که فصل شلوغ گردشگری ایران یعنی اردیبهشت به چه صورت خواهد بود. با این وضعیت شرایط راهنمایان تور پس از عید بسیار آشفته خواهد بود.

کد خبر 412333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.