اساسی‌ترین حقوق شهروندان در زمان گسترش ویروس کرونا چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: آگاهی دادن به شهروندان از طریق تبلیغات محیطی در فضاهای عمومی و حرکتی شهر و نیز از طریق اطلاع رسانی در فضاهای رسانه‎ای و مجازی، شاه کلید کنترل و مبارزه با این ویروس و از جمله اساسی‌ترین حقوق شهروندان است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ابعاد اجتماعی و شهری شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: همزمان با شکل گیری شهرها و کلانشهرهای بزرگ دنیا، از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، آغاز شکل جدیدی از ارتباط انسان و محیط را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در عصر حاضر، تعریف جدیدی از رابطه انسان و محیط مطرح شده است که با ارتباطات سنتی تفاوت دارد که به واسطه شکل گیری جهان شهرها وارد مرحله جدیدی می‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: امروزه بالای ۸۰ درصد مردم دنیا، شهرنشین هستند و شاهد مجموعه پیچیده‌ای از سازوکارهای انسانی، طبیعی و فضایی هستیم که به واسطه پیچیدگی‌های هر روزه ابعاد آشنا و ناآشنایی را پیش روی قرار می‌دهد.

شبانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین این ابعاد، وقوع سوانح و حوادث غیرطبیعی است که بخشی از آنها به واسطه برهم خوردن تعادل انسان و طبیعت ایجاد و موجبات بروز معضلات زیست محیطی در شهرهای را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: سیل‌ها، زلزله‌ها، رانش‌های زمین و آلودگی‌های زیست محیطی، همینطور بیماری‌های واگیردار از جمله این معضلات است و در حال حاضر کشورهای جهان و البته شهرهای کشور با شیوع ویروس واگیردار کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: در بررسی و تحلیل موضوعاتی که به یک‌باره کشور را درگیر می‌کنند، سرگرم برخی اقدامات زودگذر می‌شویم و زمانی که مشکل برطرف شد، معمولاً کمتر به بنیان‌های شکل گیری چنین مسائلی می‌پردازیم در حالی که بهتر است روش‌ها و تصمیمات گرفته شده مورد بازبینی قرار بگیرد.

شبانی با اشاره به اهمیت توجه به حقوق شهروندی در زمان بروز بحران‌های شهری، عنوان کرد: آگاهی شاه کلیدی است که مدیریت شهری در زمان شیوع این ویروس باید به آن توجه کند و توجه به این موضوع بخش مهمی از حقوق شهروندی را در برمی‌گیرد.

وی گفت: حضور شهروند آگاه مهم‌ترین راه کنترل و محدود کردن بیماری است، آگاهی اولین و مهم‌ترین مولفه‌ای است که می‌تواند به مدیریت این موضوع کمک کند.

این کارشناس شهرسازی افزود: بعد دیگر این موضوع، وجود بخشی از پروتکل‌های درمانی و دستورالعمل‌های بهداشت محیط است که باید در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد.

شبانی ادامه داد: شناسایی کانون‌های بالقوه و بالفعل گسترش دهنده بیماری، رده بندی افرادی که درگیر این بیماری هستند و انجام فعالیت‌هایی برای کنترل ویروس، از جمله اقدامات حوزه بهداشت محیط است.

وی با بیان اینکه آگاهی نسبت به جوانب مختلف موضوع بسیار مهم است، اظهار کرد: آگاهی رسانی صحیح و کارآمد به مفهوم پوشش بیشترین طیف جامعه شهروندی است، به بیان دیگر شهروندی نباید در شهرهای ما از داشتن اطلاعات به روز، صحیح و کارآمد محروم باشد و این حق همه ساکنان شهر است که در مورد بیماری کرونا اطلاعات به روز داشته باشند و رسالت انجام این کار بر عهده مدیریت شهری است.

فضاهای شهری و عمومی یک فرصت؛ یک تهدید

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: در چنین شرایطی فضاهای شهری و عمومی، هم یک فرصت و هم یک تهدید است، فضاهای عمومی که محل‌هایی برای تجمع گروه‌های شهروندی است باید به راهنماها و اطلاعات کارآمد، در زمینه این بیماری مجهز شود.

شبانی ادامه داد: آگاهی دادن به شهروندان هم از طریق تبلیغات محیطی در فضاهای عمومی و حرکتی شهر و هم از طریق اطلاع رسانی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی، ممکن است.

وی تصریح کرد: جامعه پزشکی معتقد است که نوع رابطه انسان و محیط، چالش اصلی گسترش کرونا ویروس است، بنابراین چنانچه رابطه بین انسان و طبیعت اصلاح شود، قاعدتاً گسترش بیماری کرونا نیز کمتر است و لازمه ایجاد چنین شرایطی داشتن شهروندی آگاه و محیطی شفاف است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: نرم افزارهای مسیریاب در کشور چین که درگیری گسترده‌ای با این بیماری دارد، موجود است که نشانگرهای انسانی را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که مبتلایان به کرونا در کدام مسیرها حرکت کرده‌اند.

شبانی تاکید کرد: نقش آگاهی رسانی در فضاهای عمومی، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، مراکز تجاری عمده، مراکز فرهنگی و مرکزی، به عنوان حق مسلم شهروندان در این برهه زمانی، باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شناسایی کانون‌های شکل گیری بحران اهمیت زیادی دارد، گفت: وجود برخی از نقاط در شهر، به واسطه سطح سواد، سطح اطلاعات عمومی و سطح فرهنگی و اجتماعی ساکنان آن، آسیب‌پذیرتر است و مدیریت شهری باید توجه ویژه‌ای به این نقاط داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شاه کلید مبارزه با این بیماری، آگاهی است، عنوان کرد: آگاهی رسانی به ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای، باید در اولویت قرار بگیرد و در مراحل پیشرفته‌تری نسبت به وضعیت عادی ارائه شود، به عبارت دیگر اطلاع رسانی که به طور معمول در یک سطح استاندارد انجام می‌شود، در این بافت‌ها که دارای ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی است، باید با در نظر داشتن تدابیر ویژه‌تری انجام شود.

کد خبر 412326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.