۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
تیکی تاکا دیگر جواب نمی‌دهد؟

با فلسفه یوهان کرویف هلندی، بسیاری از مربیان، از جمله گواردیولا جام‌های مختلف و پر تعدادی برده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیکه ستین در اولین اظهار نظراتش به عنوان سرمربی بارسلونا وعده بازی مالکانه را داد. در دو بازی نخست هم صحت این ادعا را مشاهده کردیم. حالا بد نیست به بررسی سایه روشن‌های این سبک در فوتبال مدرن امروز بپردازیم:

بوجود آورنده این سبک از بازی یوهان کرایوف کبیر بود و با این روش به انواع اقسام موفقیت‌های داخلی و بین المللی رسید. اما هر تاکتیکی تاریخ انقضایی دارد.

پپ گواردیولا در سال ۲۰۰۸ و پس گذشت بیش از یک دهه مجدداً از این روش استفاده کرد و درباره‌ موفقیت‌ها و تأثیری که بوجود آورده شاید بتوان یک کتاب نوشت. سال ۲۰۱۲ و در یکی از کلاسیک‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال چلسی با دفاعی غیر قابل نفوذ و در حالی که تیم پپ بیشتر از ۸۶ درصد مالک توپ و میدان بود بارسا و پپ را حذف کرد و به نوعی حکم مرگ تیکی تاکای قدیمی را امضا کرد.

پپ طی سال‌های بعد در بایرن و فصل نخست در منچسترسیتی نیز با این سبک به موفقیتی نرسید تا اینکه با اضافه کردن بخش‌های جدیدی به این فلسفه دوباره به اوج قله رسید. نمونه‌هایی مثل اسپانیا (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸) آلمان (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) را هم دیده ایم که با سبک آپدیت نشده تیکی‌تاکا به نتیجه نرسیدند.

حدود ده سال پیش، تیکی تاکا در تیم‌های اسپانیا و بارسلونا بسیار موفق بود، اما این روش دیگر در فوتبال رایج نیست. بازیکنانی که تیکی تاکا را اجرا می‌کردند از فوتبال کنار رفته اند و سبک جدید از فوتبال دارد باعث پیروزی تیم‌ها می‌شود. پپ گواردیولا که تیکی تاکا را به اوج رساند، دارد می بیند که میراث او در باشگاه‌های قبلی اش دارد از بین می‌رود.

حتی بارسلونا هم تغییر سبک داده است و حتی زمانی که ارنستو والورده، مربی تیم بود محافظه کارانه بازی می‌کرد. هم بارسلونا و هم بایرن مونیخ پس از رفتن گواردیولا تغییرات شدیدی داشته اند. برای مثال، بارسلونا در آخرین فصل حضور گواردیولا ۷۳ درصد مالکیت توپ داشت، اما در این فصل تنها ۵۷ درصد توپ را در اختیار داشته است. بایرن هم از ۷۱ درصد مالکیت توپ در آخرین فصل حضور گواردیولا به تنها ۵۷ درصد مالکیت توپ در فصل گذشته رسیده است.

در میان باشگاه‌های بزرگ دنیا، رئال مادرید در فصل ۲۰۱۸_۲۰۱۹ بیشترین مالکیت توپ را با ۶۲ درصد داشت. آنها در فصل ۲۰۱۷_۱۸ هم ۶۰ درصد مالکیت داشتند. مربیانی که تیکی تاکا را اجرا می‌کردند حالا اوضاع خوبی ندارند. مارسلو بیلسا در لیدز یونایتد در مسابقات چمپیونشیب حضور دارد و خورخه سمپائولی هم در حال حاضر بیکار است، اما مربیانی که سبک جدیدی را ارائه کردند، مانند یورگن کلوپ و زین الدین زیدان، اوضاع خوبی دارند و قهرمانی به دست می‌آورند.

بارسای کی کیک که ستین چگونه است؟

دقیقاً مثل بارسای یک دهه پیش، اما بدون هافبک‌های خلاقی مثل ژاوی و اینیستا. تیم ستین (سرمربی فعلی بارسلونا) در دو بازی اخیر نزدیک به هزار و ۸۰۰ پاس داده است. در حالی که طبق آمار فقط نزدیک به ۵۰۰ پاس رو به جلو و اصطلاحاً پاس ۳ امتیازی بوده است.

ایراد زیادی هم به این آمار نمی‌شود گرفت زیرا بارسلونا سال‌ها است که از نبود هافبک‌های خلاق رنج می‌برد. سبک بازی کنونی بارسا سبکی بی خطر است و اجرای چنین روشی در مقابل تیمی که در خط هافبک و دفاع قدرت زیادی دارد راه به جایی نخواهد برد. اگر قرار است ستین از سبک تاکتیکی پپ گواردیولا الگو برداری کند باید از فصول اخیر وی تبعیت کند که درصد موفقیت این کپی پِیست (اگر کاملاً هم دقیق باشد) با بازیکنان فعلی تیم بسیار پایین است.

کد خبر 412188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.