ظرفیت‌سنجی و اصلاح نحوه وصول عوارض نوسازی شهرداری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پژوهش ظرفیت‌سنجی نحوه وصول عوارض نوسازی و عمران شهری شهرداری به عنوان یک درآمد پایدار انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ارتباط با پژوهش ظرفیت‌سنجی نحوه وصول عوارض نوسازی و عمران شهری شهرداری به عنوان یک درآمد پایدار، از طریق امکان‌سنجی صورت گرفته در چند بعد اصلی و در دو سطح نگرش سنجی شهروندان و استفاده از تجربیات کارشناسان و خبرگان این حوزه سعی در ارائه راهکارهایی برای اصلاح این فرآیند شده است.

وی تصریح کرد: این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع روش پیمایشی بود و جامعه آماری در سطح اول مدیران ارشد و میانی و کارشناسان مربوطه مناطق مختلف شهرداری اصفهان برای تکمیل چک لیست مربوطه و در سطح بعدی تمامی شهروندان شهر اصفهان برای تکمیل پرسشنامه مورد نظر انتخاب شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه اطلاعات جمع آوری شده برای انجام پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، ادامه داد: برای انجام پژوهش ظرفیت‌سنجی نحوه وصول عوارض نوسازی و عمران شهری شهرداری اصفهان به عنوان یک درآمد پایدار، در گام نخست به برآورد پتانسیل اخذ عوارض نوسازی از ابعاد فنی، اقتصادی و اجتماعی فرهنگی از طریق چک لیست محقق ساخته که به تعداد حداقل ۳۰ مشاهده تکمیل شد، پرداخته و در گام بعدی به منظور آسیب شناسی عوارض نوسازی، نگرش سنجی از شهروندان اصفهان نیز انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در گام نهایی نیز مبتنی بر پتانسیل برآورد شده، راهکارهای اجرایی متناسبی برای وصول مطلوب عوارض نوسازی ارائه شد که نتایج بخش نگرش سنجی از شهروندان بطورکلی بیانگر آشنایی مناسب با مقوله عوارض نوسازی است؛ اما در خصوص نحوه محاسبه میزان عوارض اطلاعات چندانی در اختیار مردم قرار داده نشده است.

ابراهیمی با بیان اینکه آشنایی با ساختار فنی عوارض نوسازی نسبتاً کم و میزان آگاهی در مورد تشویقات در خصوص پرداخت به موقع عوارض، در حد کمی قرار دارد، افزود: همچنین افراد نسبت به سیاست‌های تنبیهی قانونی در صورت عدم پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری در مهلت قانونی مقرر سالانه، آگاهی کمی دارند.

وی اظهار کرد: در کل افراد حاضر در نمونه‌گیری میزان تکلیف شهروندی خود را در خصوص پرداخت به موقع عوارض در حد زیاد می‌دانند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه به منظور تسهیل در امر پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری، پرداخت الکترونیکی به جای مراجعه حضوری به شهرداری و بانک ترجیح داده شد، گفت: میزان رضایت شهروندان در مورد اقدامات مدیریت شهری در زمینه‌های نوسازی و عمران شهری، در حد متوسط ارزیابی شد.

وی تصریح کرد: نتایج بخش امکان‌سنجی نشان داد که تناسبی بین میزان عوارض دریافتی و وضعیت خدمات ارائه شده وجود ندارد، همچنین با مناسب بودن میزان عوارض دریافتی با اعمال قوانینی که در آن شهروندان متناسب با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ملزم به پرداخت عوارض باشند مخالفت شد.

ابراهیمی گفت: اکثر پاسخ دهندگان موافق افزایش نرخ عوارض بودند، از این رو نتایج نشان داد که پرداخت قبوض و عوارض شهرداری از طریق دستگاه‌های خودپرداز الکترونیکی بانک‌ها در تمام نقاط کشور و استقبال شهروندان از این امر به عنوان مناسب‌ترین شیوه دریافت عوارض قلمداد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس پژوهش انجام شده بهترین روش وصول عوارض طبق روال همان روش قبلی توسط شهرداری (همان روش موجود) اعلام شد، تصریح کرد: همچنین دریافت عوارض نوسازی جز درآمدهای پایدار محسوب می‌شود، اما دریافت عوارض به شیوه موجود تبعات مالی برای شهرداری در بردارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: از جمله این مشکلات می‌توان به اخذ عوارض در انت‌های سال مشکلاتی را در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و در ابتدای سال به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که عنوان "عوارض نوسازی" چندان فرهنگ سازی نشده است و بدین خاطر شهروندان تمایل کمی به پرداخت عوارض نوسازی دارند؛ از این رو نیاز به محرک‌هایی جهت تشویق و ترغیب شهروندان به پرداخت عوارض احساس می‌شود.

کد خبر 412160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.