نقش مدیریت شهری در مبارزه با کرونا ویروس چیست؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: شهرداری‌ها باید در سطح محلات شهر به منظور گسترش حکمروایی محله‌ای و گسترش شورایاری‌ها ستاد بحران تشکیل دهند تا اطلاع رسانی به معتمدان محله و ارائه خدمات بهداشتی شهرداری به بهترین نحو انجام شود.

حسین حاتمی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مسئله شیوع ویروس کرونا از دیدگاه حکمروایی خوب شهری قابل بررسی است، اظهار کرد: حکمروایی خوب شهری معیارهایی از جمله پاسخگویی، قانون پذیری، شفاف سازی، مشارکت، عدالت و حقوق شهروندی دارد، چنانچه این معیارها رعایت شود می‌توانیم شیوع این ویروس در شهرها را کنترل کنیم، اما چنانچه این مسئله از دیدگاه حکومت آمرانه از بالا به پایین (مرکزی) مدنظر قرار بگیرد و اطلاع رسانی درست انجام نشود، میزان شیوع ویروس بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای اطلاعات پزشکی شهروندان از طریق توزیع راهنماهای روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری و ضدعفونی کامل مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی از جمله مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از جمله اقدامات ضروری است که باید مورد توجه مدیریت شهری باشد.

این کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: شهرداری باید برای پرسنل خود به خصوص افرادی که در بخش خدمات مشغول کار هستند، امکانات بهداشتی ارزان قیمت از جمله دستکش یکبار مصرف فراهم و کلاس‌های فوری به منظور آموزش روش‌های پیشگیری از بیماری برای آنها برگزار کند.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری بین المللی است، گفت: در بسیاری از مراکز شهر اصفهان افرادی از سایر استان‌ها و از خارج کشور حضور دارند بنابراین باید برای جلوگیری از شیوع بیماری، امکانات و خدمات بهداشتی متناسبی در آن فراهم کرد تا با شفاف سازی و آگاهی بخشی امکان کنترل نسبی شیوع این ویروس فراهم شود.

حاتمی نژاد تاکید کرد: به دست آوردن اطلاعات و اندازه گیری شاخص‌های سلامت در همه مناطق شهر به خصوص مناطق حاشیه‌ای اهمیت زیادی دارد زیرا ساکنان این مناطق دچار سوء تغذیه هستند و ایمنی بدن آنان پایین‌تر است.

حاتمی نژاد ادامه داد: نقص سیستم ایمنی می‌تواند در ابتلا به ویروس کرونا اثرگذار باشد و کسانی که از سیستم دفاعی سالم و قوی برخوردار هستند کمتر دچار آن می‌شوند بنابراین احتمال اینکه تعداد قربانیان در حاشیه شهر بیشتر باشد، بالاتر است.

وی عنوان کرد: تراکم جمعیت نیز در این مناطق بالا و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در هر هکتار است در حالی که میانگین تراکم در شهرهای ایران ۹۰ تا ۱۰۰ نفر در هر هکتار است در این مناطق به مسائل محیط زیستی نیز کمتر اهمیت داده می‌شود و خدمات رسانی ضعیف است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اهمیت توجه به مناطق حاشیه‌ای، اظهار کرد: شهر همانند یک موجود زنده است، همانطور که سیستم خون رسانی در یک موجود زنده تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اتفاقاتی که در یک بخش از شهر می‌افتد سایر قسمت‌ها و نواحی شهر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

حاتمی نژاد تاکید کرد: شهرداری‌ها باید ستاد بحرانی در محلات شهر به منظور گسترش حکمروایی محله‌ای و گسترش شورایاری‌ها ستاد بحران تشکیل دهند تا اطلاع رسانی به معتمدان محله و دریافت خدمات بهداشتی شهرداری به بهترین نحو انجام شود.

وی با اشاره به لزوم پایش شاخص‌های سلامت در هر محله به منظور کاهش میزان شیوع ویروس، تصریح کرد: توجه به رفع مسائلی نظیر درست نبودن الگوهای مصرف، آگاه نبودن توده‌های مردم نسبت به مسائل بهداشتی و وجود برخی خرافات، ضرورت دارد زیرا همه این موارد در یک شهر پویا و مرتبط با اجتماعات محلی حساس و نیازمند بررسی است.

کد خبر 412153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.