فضا برای وکلای اصفهان در خصوص پرونده‌هایی سیاسی امنیتی باز شود

نایب رئیس کانون وکلای استان اصفهان، گفت: در ماده ۴۸ قانون ویژگی‌های خاصی برای وکلایی که پرونده‌های خاص سیاسی را برعهده می‌گیرند آمده که این وکلا باید مورد تائید قوه قضائیه باشد.

فرهاد رستم شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۳۴۶ کارآموز وکالت در کانون وکلا کارآموز هستند و تعداد وکلای کانون اصفهان دو هزار و ۶۱۵ نفر است که سه هزار نفر مجموع وکلا و کارآموزان وکالت در کانون وکلای استان اصفهان است.

وی تصریح کرد: از این تعداد حدود هزار و ۶۷۰ وکیل مرد و ۹۴۵ وکیل زن داریم، همچنین ۱۷۴ کارآموز مرد و ۱۷۳ کارآموز زن داریم که این نشان می‌دهد در آینده جمع وکلای خانم بیش از مردان خواهد بود.

ارجاع بیش از ۴ هزار پرونده تسخیری و معاضدتی به کانون وکلا

نایب رئیس کانون وکلای استان اصفهان در خصوص میزان مشاوره‌های معاضدتی، تصریح کرد: کانون وکلا یک مؤسسه معاضدت دارد که از ارکان کانون است، در دو سال ۹۷ و ۹۸ حدود چهار هزار ۲۴۶ مورد ارجاع تسخیری و ۳۰۰ مورد پرونده معاضدت را بر عهده داشته‌اند. پرونده‌های معاضدت بیشتر در زمینه مسائل حقوقی است و پرونده‌های تسخیری مربوط به پرونده‌های کیفری است و هر وکیل در سال سه پرونده معاضدت را به طور رایگان باید بر عهده بگیرد.

وی در خصوص مشکلات وکلا در محاکم قضائی، گفت: مشکلات وکلا در سیستم دادگستری در برخی موارد برخورد نامناسب شماری از قضات است که این موضوع گاهی به مسائل اخلاقی شخصی برمی‌گردد و در برخی موارد وکلا موضع دارند؛ البته بسیاری از آنها هم برخوردهای بسیار مناسبی دارند و این امر به همه قضات تعمیم نمی‌شود هرچند ممکن است وکلا هم اشکالاتی در کار خود داشته باشند.

بیش از ۵۰۰ مؤسسه حقوقی غیرمجاز در اصفهان

نایب رئیس کانون وکلای استان اصفهان، در خصوص دیگر مشکلات محاکم، اظهار کرد: وقتی یک قاضی در طول روز باید بیش از ۱۰ پرونده را پیگیری کند یک امر طبیعی است که این کار از توان یک فرد عادی خارج است و وجود پرونده‌های بسیار یکی از بزرگترین مشکل محاکم است که وکلا با آن در ارتباط هستند اما به طور کلی عدم شناخت جامعه وکالت باعث ایجاد مشکلات وکلا در محاکم است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه جامعه به وکلا نگاه تجاری و اقتصادی دارد، افزود: برخی این تصور را دارند که وکلا به خاطر پول به هر قیمتی می‌خواهد کار کند در صورتی که وکلا هیچ تعهدی در نتیجه ندارند اما به عنوان یک وکیل برای دفاع از موکل نهایت تلاش خود را دارد.

رستم شیرازی در خصوص تعداد مؤسسات حقوقی غیرمجاز، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ مؤسسه حقوقی داریم که در اداره ثبت شرکت‌ها با قوانین و ضوابط آنها مانند یک شرکت ثبت شده‌اند که این تعداد از نظر ما غیرمجاز هستند و مذاکرات لازم انجام شد تا مجوز مؤسسات حقوقی توسط کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضائیه صادر شود. مؤسسات حقوقی باید مجوز لازم را از این دو مرجع مربوط دریافت کنند.

وی در خصوص ویژگی‌های یک وکیل خوب، اظهار کرد: یک وکیل خوب در قدم اول باید باسواد باشد و اگر اشراف علمی و تخصصی نداشته باشد وکیل نیست علاوه بر این باید در کار خود صادق باشد و از حقوق قانونی افراد دفاع کند و قول نتیجه مثبت از ابتدا به هیچ موکلی ندهد.

استقلال وکیل در توانایی پرداختن به پرونده‌های سیاسی و امنیتی مشخص می‌شود

نایب رئیس کانون وکلای استان اصفهان در تشریح این موضوع افزود: حکم نهایی با وکیل نیست و اگر این قول را بدهد به معنای این است که ارتباط پنهانی با دستگاه قضا دارد، از نظر مبنایی هم وکیل باید مستقل باشد همچنان که کانون وکلا باید مستقل باشد و یک وکیل نباید در دفاع از موکلش ترس داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه معنای استقلال وکیل را در پرونده‌های امنیتی و ملی باید جستجو کرد، تصریح کرد: در ماده ۴۸ قانون ویژگی‌های خاصی برای وکلایی که پرونده‌های خاص سیاسی را برعهده می‌گیرند آمده، این وکلا باید مورد تائید قوه قضائیه باشد. از بین وکلای کانون وکلا و وکلای مرکز مشاوران قوه قضائیه که روی هم بیش از چهار هزار نفر هستند تنها ۵۰ وکیل را در این زمینه به رسمیت شمرده‌اند که به نظر می‌رسد باید در این زمینه نگاه بهتر و فضای بازتری حاکم شود.

رستم شیرازی با بیان اینکه وکالت تخصصی نشده است، افزود: با گسترش دادگاه‌ها، پیشرفت علم و افزایش گرفتاری‌های مردم و جرایم باید به سمت تخصصی کردن جامعه وکالت برویم اما عملاً این موضوع را خود وکلا ایجاد کرده‌اند و پس از چند سال کار یک وکیل روش خاص خود را پیگیری می‌کند و بر اساس توانایی، علم و علاقه خود پرونده‌های مربوطه را دریافت و در حوزه خاصی مشهور می‌شود.

کد خبر 412102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.