باز هم همهمه مردم در حباب دلار خیابان سپه!

حباب قیمت دلار و مابقی ارزها باز هم مردم عامه، دلالان و سفته بازان را به پیاده روی خیابان سپه اصفهان و دیگر صرافی های شهر کشانده و همهمه ای دیگر راه انداخته است، هرچند رئیس کل بانک مرکزی همواره تاکید می کند که بازار ارز تحت کنترل و همه چیز آرام و خوب است!

به گزارش خبرنگار ایمنا، از نیمه دوم بهمن ماه و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، نرخ دلار روند صعودی خود را از حوالی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش از ۱۵ هزار تومان نیز در بازار غیر رسمی فراتر رفته است.

قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و پیش تر از آن شیوع کرونا دو عاملی است که باز هم صحنه حضور و تجمع در خیابان سپه و هر جا که نام و نشانی از صرافی و دلالان در سطح شهر وجود دارد را تکرار کرد. باز هم مانند سال گذشته مردم برای رفع نیاز ارزی خود تا کسب سودی حداقلی به خیابان سپه و تختی و… سرازیر شده اند.

همین هجوم مردم به سمت بازارهای ارز در شهر، جان تازه‌ای در تن دلالان دمیده و شور و هیجان بیشتری را در این بازار پدید آورده است. وقتی میان جمعیت حاضر در پیاده روی خیابان سپه و برخی صرافی‌های شهر قدم می‌زنید، می‌بینید جمعیت کسانی که می‌گفتند "دلار، دلار و…" چند برابر شده است، این صدا با وجود همهمه جمعیت کاملاً واضح به گوش می‌رسد. دلالان این بخش، همه آماده باش هستند. به محض پرسیدن نرخ دلار یا یورو اولین پاسخ، سوالی است با این عنوان: "چقدر؟ " که به حجم ارز درخواستی اشاره دارد.

برخی از دلالان، حجم‌های کمتر از ۱۰۰۰ دلار نمی‌فروشند و هر یک نیز نرخ مخصوص به خود دارند. اولین دلار فروش این پیاده رو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "اگر همین الان بخری، دلار را به نرخ ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان می‌فروشم اما مطمئن باش نرخی کمتر از این پیدا نخواهی کرد. "

جستجوی بیشتر در میان جمعیت حاضر نرخ‌های بیشتری را نیز نمایان می‌سازد. فروشنده دیگری با بیان اینکه قیمت دلار افزایشی است، نرخ ۱۵ هزار تومان را برای آن اعلام می‌کند اما به نظر می‌رسد این میزان تنها حربه‌ای برای ترغیب خریداران باشد. در این میان افرادی هم حضور دارند که با تکیه بر پیش‌بینی خود، اصطلاحاً دلار فردایی می‌فروشند. یکی از همین افراد در حالی که در خیایان ایستاده است، فریاد می‌زند، دلار دوشنبه به نرخ ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان. این مسئله نشان می‌دهد برخی از این افراد از صعود نرخ دلار در روزهای آتی ناامید شده و می‌خواهند ارز در دسترس خود را بفروشند که به اصطلاح روی دستشان نماند.

در لا به لای جمعیت افرادی هم دیده می‌شود که تنها به قصد خرید آمده‌اند. به طور معمول، نرخ خرید دلار توسط این افراد همانند صرافی‌ها، تقریباً ۱۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ فروش آن است، با این حال کسی حاضر به فروش ارز خود به این افراد نبود. علاوه بر این با وجود نرخ فروش ۱۵ هزار تومانی، نرخ خرید کمتر از این مقدار نیز در بازار وجود ندارد.

یورو نیز چندان تفاوتی با دلار ندارد و قیمت‌های مختلفی را به خود گرفته است؛ از ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان اما چندان خریداری ندارد، توجه معامله گران بیشتر بر دلار متمرکز است.

عبور و مرور مردم که معمولاً در بین راه سوالی هم درباره نرخ ارز از فروشندگان می‌پرسند، هیجان بیشتری به بازار می‌دهد و در واقع آن را بسیار شلوغ جلوه می‌دهد. یکی از نکات مهمی که در این میان حائز اهمیت است، فعالیت صرافی‌های این منطقه است. با وجود شلوغی فضای بیرون این صرافی‌ها، درون آن‌ها چندان خبری نیست و به ندرت چند نفری به آن‌ها رفت و آمد می‌کنند. بسیاری از آن‌ها حتی خرید و فروش هم نمی‌کنند. برخی صرافان حتی می‌گویند ارزی برای خرید و فروش نداریم! که بسیار جای تعجب و تأمل دارد.

در این میان بعضاً معاملاتی نیز انجام می‌شود. به نظر می‌رسد بیشتر خریداران و فروشندگان غیر دلال تنها از سر ناچاری به معامله می‌پردازند.

جدا از مسائلی که در وصف این بازار دلالی ارز بیان شد، نرخ‌های رسمی، بسیار کمتر از این قیمت‌ها اعلام می‌شوند. این اختلاف در برخی موارد حتی از ۵۰۰ تومان نیز فراتر می‌رود که بسیار قابل توجه است. اگرچه دلایل این موضوع مشخص نیست اما به نظر می‌رسد این اختلاف قیمت صرفاً به دو دلیل لزوم برقراری آرامش در بازار ارز و از سوی دیگر تلاش دلالان برای افزایشی نشان دادن این نرخ در روزهای آینده باشد.

در این میان توجه به چند نکته حائز اهمیت است. اولین مسئله سخنان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی است که دلار زیر ۱۴ هزار تومان را باوجود ورود ایران به لیست سیاه FATF وعده داده است. نکته بعدی نیز توجه به ارزش واقعی نرخ ارز در شرایط امروز بازار است. بسیاری از اقتصاددانان این نرخ را در دامنه ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان می‌دانند. بنابراین قیمت‌های بالاتر از این دامنه حباب محسوب می‌شود.

کد خبر 411795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.