نوسازی اتوبوس‌های شهری، از حرف تا عمل

اتوبوس از وسایل حمل و نقل عمومی کارآمد است که از چند دهه قبل در ناوگان حمل و نقل شهرها فعال است. این وسیله همگانی ارزان‌ نقش موثری در کاستن از حجم سفرنفر و ترافیک در شهرهای کوچک و متوسطی که مترو یا تراموا ندارد، ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرایند توسعه شهرهای کشور در چند دهه اخیر و افزایش نرخ مهاجرت به آن‌ها، نه‌تنها میزان جمعیت کلانشهرهای کشور بلکه جمعیت شهرهای کوچک و متوسط را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و موجب رشد سریع شهرنشینی شده است.

شرایط زندگی شهری ایجاب می‌کند که روزانه برای پیموندن مسیرهای مختلف از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود، حال اگر وسایل حمل نقل عمومی مناسبی پهنای شهر را پوشش ندهد به ناچار شهروندان از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده می‌کنند که موجب افزایش ترافیک و تشدید معضلاتی نظیر آلودگی هوا می‌شود.

مزایای فراوان استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس در سفرهای درون‌شهری، مدیران شهری را بر آن داشته که ضمن اتخاذ سیاست‌های تشویقی در این زمینه برای افزایش کیفیت کیفی وسایل نقلیه عمومی و توسعه پوشش مناطق مختلف، برنامه‌ریزی کنند، البته اجرای این طرح‌ها نیازمند بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی است.

سبزوار از شهرهای فعال و پویای استان خراسان رضوی در استفاده از الگوهای خصوصی‌سازی حمل و نقل درون‌شهری است. در این شهر روزانه ۳۰۰ هزار سفر درون‌شهری انجام می‌شود و اتوبوس یکی از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل همگانی برای جابه‌جایی شهروندان این شهر است.

فعالیت ۵۵ دستگاه اتوبوس در ۱۶ خط شهری

غلامرضا فردوسی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری شهرداری سبزوار می‌گوید: از ۷۳ دستگاه اتوبوس موجود در شهر سبزوار، حدود ۵۵ دستگاه اتوبوس فعال است و از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۹ شب مسافران را در شهر سبزوار جابه‌جا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: با احتساب جابه‌جایی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، روزانه ۳۰ هزار نفر در شهر سبزوار با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند، ۱۶ خط و ۴۵۰ ایستگاه در شهر سبزوار فعال است که حدود یکصد ایستگاه سایبان و سرپناه و مابقی تابلو و محل توقف دارد.

۱۰ تا ۱۵ درصد سفرها با اتوبوس انجام می‌شود

وی با بیان اینکه تعداد مسافرت‌های درون‌شهری سبزوار روزانه ۳۰۰ هزار نفر است، خاطرنشان می‌کند: ۲۰ تا ۳۰ درصد از مسافرت‌ها با تاکسی، ۱۰ تا ۱۵ درصد با اتوبوس و ۵۰ تا ۶۰ درصد از مسافرت‌ها با وسیله شخصی انجام می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری شهرداری سبزوار تصریح می‌کند: عمر اتوبوس‌های شهری بالای ۱۱ سال است و آن‌ها فرسوده است با این حال معاینه فنی اتوبوس‌ها در دو نوبت انجام می‌شود و معاینه فنی اتوبوس‌ها در سال جاری نیز به تازگی انجام شده است.

فردوسی تاکید می‌کند: بخش خصوصی با یک خط به حومه شهر و روستایی در پنج کیلومتری سبزوار است خدمات‌رسانی می‌کند، البته ۲۴ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی عنوان می‌کند: یک مرکز معاینه فنی در سبزوار برای معاینه ماشین‌های سنگین از جمله اتوبوس وجود دارد، این در حالی است که معاینه فنی ۵۵ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر سالانه در بازه زمانی شش ماهه یا سه ماهه انجام می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری شهرداری سبزوار اظهار می‌کند: مسافران برای ورود و خروج به اتوبوس از کارت بلیط استفاده می‌کنند؛ مبالغی که از این طریق وارد سیستم می‌شود نیز در آخر هر ماه به بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

فردوسی می‌گوید: شهرداری سبزوار، تعدادی اتوبوس برای خدمات‌رسانی به روستاهایی که در فاصله ۱۰ کیلومتری سبزوار فاصله قرار دارد، اختصاص داده است که دیگر تحت نظارت شهرداری نیست.

لزوم در نظر داشتن تدابیری برای ادامه فعالیت بخش خصوصی

وی می‌افزاید: این تعداد از ناوگان اتوبوسرانی جوابگوی نیاز شهر سبزوار است، اما این اتوبوس‌ها فرسوده و نیازمند نوسازی است؛ همچنین اگر بخش خصوصی پس از اتمام زمان قرارداد اتوبوس‌های خود را خارج کند، حتماً باید جایگزینی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری شهرداری سبزوار تاکید می‌کند: خرید اتوبوس‌های نو از توان شهرداری خارج است و دولت باید با اختصاص اعتبار و تخصیص یارانه به شهرداری، در این زمینه کمک کند، زیرا قرارداد ۲۴ دستگاه اتوبوسی که بخش خصوصی در اختیار شهرداری گذاشته، سال آینده به پایان می‌رسد و حتماً باید جایگزینی برای این ۲۴ اتوبوس در نظر بگیریم.

فردوسی خاطرنشان می‌کند: بخش خصوصی تعهد هفت ساله برای در اختیار گذاشتن اتوبوس درون‌شهری داشته، اما تنها دو سال از زمان این تفاهم‌نامه باقی مانده است و شهرداری یا باید جایگزینی در نظر بگیرد یا قرارداد مشارکت را تمدید کند.

وی اظهار می‌کند: اختصاص یارانه دولتی و در نظر گرفتن بخشی از کارکرد خطوط برای خرید اتوبوس جدید ضروری است برای اینکه بتوانیم هفت تا هشت دستگاه جدید را به ناوگان درون‌شهری اضافه کنیم؛ در غیر این صورت توان خرید اتوبوس از منابع داخلی شهرداری وجود ندارد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری شهرداری سبزوار تصریح می‌کند: ادامه همکاری با بخش خصوصی به منظور تأمین بخشی از ناوگان اتوبوسرانی در صورتی محقق می‌شود که یارانه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود و یا خدماتی به بخش خصوصی ارائه دهیم.

فردوسی با اشاره به ابلاغ مصوبه‌ای در این خصوص از سوی شورای شهر، خاطرنشان می‌کند: بر طبق این مصوبه وام ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا این بخش دو سال دیگر نیز به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه می‌دهد: اختصاص یارانه نیز به نحوی در نظر گرفته شده تا اتوبوس‌های بخش خصوصی همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری شهرداری سبزوار تصریح می‌کند: این مشکل نه تنها برای سبزوار بلکه برای همه شهرها و کلانشهرهای کشور وجود دارد و باید در سراسر ایران تدابیری در این خصوص در نظر گرفته شود.

کد خبر 411758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.