ناکامی قدرت خرید مردم حتی در حراجی‌ها!

برگزاری حراجی‌های پایان سال، راهکاری برای رقابت فروشندگان و برای جذب مشتریان بیشتراست و از این رهگذر، سعی بر آن است که رکود چندین ماهه بازارها جبران شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود یک ماه به پایان سال باقی‌مانده و اصناف مختلف با روی آوردن به برگزاری جشنواره‌های ویژه فروش، درصدد تحریک تقاضا و فروش بیشتر برای جبران کسادی‌های چند ماه اخیر خود هستند. واقعیت آن است فعالانی همچون تولیدکنندگان و فروشندگان در این ایام با آگاهی از قدرت مالی پایین مردم، فروش‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند که از این راستا رونقی را هم برای خود رقم‌زده باشند.

این روزها بسیار زیاد با عباراتی همچون حراج، فروش فوق‌العاده،Sale و off روی شیشه بیشتر فروشگاه‌های شهر به‌ویژه کفش و لباس روبرو می‌شویم. پوشاک عادی و یا مارک‌دار که با عناوین Sale و off توجه خریداران را بیش از دیگر اجناس به‌سوی خود جلب می‌کند، حتی برخی از این حراج‌ها به میزانی جذابیت دارند که خریداران ترجیح می‌دهند لباس‌های فصل گذشته را با قیمت‌های شکسته تهیه کنند. در این شرایط، فروشندگان نیز به این استقبال همیشگی مردم از حراجی‌ها روی خوش نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند که در این ایام سودی ببرند و با فروش پوشاک فصل، سود حاصل از این فروش را برای پوشاک بهاری هزینه کنند. فعالانی که تخفیف‌های فراوان را روی کالاهای خود لحاظ کرده‌اند و مقصودشان این است که با کاهش قیمت، مردم را تشویق به خرید کنند.

اکتفا به تماشای اجناس و پرسیدن قیمت‌ها

بررسی‌های میدانی از فروشگاه‌های مختلف شهر نشان می‌دهد که باوجود تخفیف‌های نسبتاً فراوان، هنوز هم خریدها به دلیل تأثیرپذیری از نوسان بالای ارز و تقاضای مردم نسبت به سال‌های گذشته، افت چشمگیری داشته و به عبارتی قدرت خرید مردم به میزانی نیست که تغییری اساسی در بازار راکد یک‌ساله ایجاد کنند.

به گفته برخی فروشندگان تاکنون بازار نسبت به سال‌های گذشته کسادتر بوده و فروش کمتری در مقایسه با پارسال صورت گرفته است. هرچند این فعالان براین باورند که قیمت کالاها و اجناس در مقایسه با شب عید سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشته اما حقیقت آن است که رکود و کاهش قدرت خرید مردم بر کاهش تقاضا تأثیر قابل توجهی داشته است.

رضایی، یکی از فعالان بازار پوشاک اصفهان در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حراج فروشگاه‌ها در شهراصفهان از روزهای ابتدایی بهمن‌ماه شروع شده و هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم بر شدت این حراج‌ها افزوده می‌شود.

به گفته وی در برخی دیگر از شهرها این حراج‌ها فقط در ۱۰ روز نخستین بهمن و هفته پایانی سال برگزار می‌شود اما در اصفهان آغازش از بهمن‌ماه و پایانش آخر اسفندماه است.

رضایی می‌افزاید: در این ایام اغلب قیمت‌ها مشمول تخفیف می‌شود. البته در پایان فصول دیگر یا در مناسبت‌هایی همچون اعیاد مختلف نیز حراج‌هایی برپا می‌شود اما تخفیف‌های پایان سال به‌صورت ویژه‌تری برای رونق بخشی به بازار اجرا می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح می‌کند: بعضی از فروشگاه‌ها نیز پس از گذشت مدتی، دوباره قیمت‌ها را برای جذب مشتریان بیشتر، گاهی تا مرز ۷۰ درصد کاهش می‌دهند.

به اعتقاد او بازار پوشاک، امسال به دلیل افزایش نرخ اجناس و رکود شدیدی که بر اقتصاد شهرمان حاکم است تاکنون حراج‌های موجود در افزایش خریدهای مردمی کارآمد، نبوده و این در حالی است که تخفیف‌های بسیار خوبی در برخی از فروشگاه‌ها ارائه می‌شود، اما اغلب مردم به تماشای اجناس و پرسیدن قیمت‌ها اکتفا می‌کنند.

به‌این‌ترتیب از میزان خریدی که حتی در شرایط حراج، مردم انجام می‌دهند این‌چنین مشخص می‌شود فقط کاهش قیمت‌ها باعث رونق بخشی به بازار نمی‌شود بلکه در گام نخست، افزایش قدرت خرید مردم لازمه رونق است و پس از آن کاهش نرخ‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

قیمت‌های غیر واقعی!

با وجود اینکه درج واژه حراج روی فروشگاه‌ها به‌تنهایی جذب‌کننده مشتریان است اما بحث بر سر آن است که این اجناس حراجی چه مفهومی را شامل می‌شود.

تعدادی از خریداران که توان خرید کالای باکیفیت و پوشاک برند ندارند، خرید از هر حراجی و با هر کیفیت و قیمتی را روال معمول همه‌ساله محسوب می‌کنند اما برای گروهی دیگر که علاقه‌مند به خرید کالاهای برند هستند حراج نوعی فرصت استثنایی برای خرید آن جنسی است که در طول یک سال، به دنبال تهیه آن بوده‌اند.

فروشندگانی که تخفیف‌های ۱۰ تا ۷۰ درصدی را روی کالاهای خود لحاظ کرده و با شکستن قیمت، مردم را تشویق به خرید می‌کنند، می‌گویند: البته این تخفیف‌ها شامل تمامی کالاها یا برندها نمی‌شود بلکه برخی برندها آن‌قدر نام خود را معتبر و مهم می‌دانند که به باور خودشان، مصرف‌کننده خود را همواره دارند و نیازی به شکستن قیمت ندارند.

با این وجود برندهای معروف داخلی با نزدیک شدن به فصل بهار و پایان فصل سرما دست به حراج ویژه‌ای با تخفیف‌هایی گاه مناسب، می‌زنند.

گاه گاهی نیز که در حراج‌های بزرگ کالاهای گران‌قیمت با نرخ‌های بسیار ارزان به فروش می‌رسد این سوال ایجاد می‌شود سود فروشندگان از این حراجی‌ها چقدر است؟!

ماهری یکی از فروشندگان پوشاک برند دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رکود در بازار پوشاک به میزانی رسوخ کرده که فروشنده فقط در انتظار همین روزهای پایانی سال برای فروش است از این‌رو با ارائه تخفیف‌هایی تمایل دارد اجناس خود را عرضه کند، هر چند سود اندکی برایش داشته باشد.

وی می‌افزاید: به‌طورمعمول قیمت کالاهای موجود در بازار که توسط فروشندگان به مشتریان عرضه می‌شود، چند درصدی بالاتر از نرخ خریداری‌شده توسط فروشنده است بنابراین وقتی‌که فروشندگان کالای خود را با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند بازهم سودی هرچند اندک می‌برند. ضمن اینکه از وجود کالاهای قدیمی خود نیز راحت می‌شوند و اجناسی به‌روزتر را به‌جای آن‌ها عرضه می‌کند.

این فعال یادآور می‌شود: برخی از فروشندگان با ارائه قیمت‌هایی بالاتر از ارزش کالا و خط زدن قیمت اصلی، به مشتریان چنین وانمود می‌کنند که نرخ این کالا به‌طور مثال ۵۰ درصد تخفیف خورده است و مشتری نیز به امید اینکه می‌تواند اجناس، کالا و یا لباسی را که تاکنون توانایی خرید آن را نداشته تهیه کند، از چنین مغازه‌هایی خرید می‌کند درحالی‌که همان نرخ واقعی و یا حتی بیشتری را پرداخت کرده است.

وی اضافه می‌کند: البته برندهای معروف به دلیل آن‌که خواستار حفظ اعتبار خود هستند، قیمت‌ها و تخفیف‌های آن‌ها، واقعی‌تر است و حراج آن‌ها نیز زیر نظر اتحادیه‌های صنفی و با مجوز انجام می‌شود.

تخفیف واقعی وجود ندارد

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته اصولاً فصل حراج، زمانی است که با عرضه نرخ‌های واقعی، حمایتی جدی از مصرف‌کننده می‌شود. به عبارتی تخفیف‌ها به‌قدری واقعی است که مشتریان، شاید ساعت‌ها پیش از شروع حراج، پشت درب فروشگاه‌ها حضور یابند.

در این حراج‌ها که اغلب، متعلق به برندهای معروف است، فروشگاه‌ها تمام اجناس خود را با درصد قابل‌توجهی تخفیف عرضه می‌کنند و از طریق سود کمتر فروش بیشتر، کسادی سایر ماه‌های سال را جبران می‌کنند. اما در ایران بر اساس مشاهدات میدانی، تجربیات موجود و گفته فعالان، حراج‌های پایان فصل چندان با تخفیف‌های قابل‌توجهی، عرضه نمی‌شود و اگر هم‌چنین باشد بسیار اندک و انگشت شمار است. به‌ویژه اگر این فروشگاه‌ها بدون نظارت و دریافت مجوز خاصی اقدام به چنین حراج‌هایی داشته باشند شاید به‌طور ظاهری با عنوان حراجی فعالیت کنند اما نه‌تنها از سودشان نمی‌گذرند بلکه از طریق فروش اجناس، سود بیشتری نیز کسب می‌کنند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 411729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.