نورو ویروس (Norovirus) چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نورو ویروس که گاهی آنفولانزای معده نامیده می‌شود، یک عفونت شایع ویروسی است که به دلیل ویروس آنفلوآنزا ایجاد نمی‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نورو ویروس باعث ایجاد تهوع، استفراغ، اسهال و درد شدید در شکم می‌شود و این علائم حدود سه روز ادامه پیدا می‌کند. این بیماری بیشتر در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد و افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چگونه به نورو ویروس مبتلا می شویم؟

نورو ویروس ممکن است از طریق غذا یا نوشیدنی لمس‌شده توسط فرد آلوده وارد بدن شود. این ویروس می‌تواند به وسایلی مانند لوازم آشپزخانه و دستگیره در بچسبد یا از طریق افراد بیمار، غذا یا وسایل غذاخوری مانند قاشق و چنگال به سایر افراد منتقل شود. ویروس بعد از انتقال به بدن افراد، برای مدت دو هفته در معده می‌ماند. در صورت ابتلا به بیماری‌های دیگر، این مدت ممکن است طولانی‌تر شود.

آب و غذای آلوده

نورو ویروس، شایع‌ترین نوع ویروس است که از طریق غذا منتشر می‌شود. افراد ممکن است در رستوران‌هایی که آشپزها یا خدمتکاران قبل از لمس غذا، دستان خود را نمی‌شویند، به این بیماری مبتلا شوند. همچنین این ویروس همچنین ممکن است از طریق مصرف غذاهای خام مانند میوه‌ها و سبزیجات آبیاری‌شده با آب آلوده، به مدفوع منتقل شود.

نورو ویروس و اماکن شلوغ

بسیاری از مردم تصور می‌کنند نورو ویروس در کشتی‌های کروز متداول است، اما فقط تعداد کمی از بیماری‌های معده ناشی از نورو ویروس در سفرهای دریایی ایجاد می‌شود. مکان‌های شلوغی مانند مدارس، مهدکودک‌ها، هتل‌ها و خانه‌های سالمندان، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

علائم ابتلا به نورو ویروس چیست؟

علائم ابتلا به نورو ویروس حدود ۱۲ ساعت تا دو روز بعد از آلوده‌شدن بروز پیدا می‌کند. این علائم تا سه روز ادامه دارد و مشکلات معده تنها علامت آن نیست. نورو ویروس می‌تواند باعث تب، درد عضلات و احساس ناخوشایند در افراد بیمار شود. گاهی اوقات مبتلایان به نورو ویروس علائمی از خود بروز نمی‌دهند، اما این افراد می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کرده و آن‌ها را بیمار کنند.

عوارض احتمالی و تشخیص نورو ویروس

بیشتر عفونت‌های نورو ویروس طی چند روز بهبود می‌یابد، اما کودکان، افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است دچار کمبود آب بدن شوند. این عفونت با علائمی مانند خشکی دهان، خستگی، سرگیجه و ادرار بسیار کمتر از حد معمول، همراه است. پزشکان معمولاً تنها از طریق علائم این بیماری، آن را تشخیص می‌دهند، اما گاهی برای اطمینان از تشخیص خود، آزمایش ادرار تجویز می‌کنند.

نورو ویروس چگونه درمان می‌شود؟

در صورت ابتلا به نورو ویروس، چند روز استراحت مورد نیاز است. اسهال، باعث دفع مایعات و مواد مغذی بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد آب و مایعات زیاد بنوشند و از مصرف قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین خودداری کنند. به دلیل وجود استفراغ و اسهال، غذاخوردن برای این افراد بسیار دشوار است، اما بدن به مواد مغذی احتیاج دارد. مصرف غذاهای سبک مانند موز، غلات گرم، رشته‌فرنگی، ماست و سوپ برای مبتلایان به این بیماری مناسب است. توصیه می‌شود افراد از مصرف نوشیدنی‌ها یا آب‌میوه‌های قندی خودداری کنند، زیرا باعث تشدید اسهال می‌شود.

پبشگیری از نورو ویروس

نورو ویروس، بسیار مسری است؛ بنابراین بهتر است افراد چند روز از محل کار مرخصی بگیرند و در خانه بمانند. کودکان مبتلا به نورو ویروس که دارای علائم بیماری هستند باید از رفتن به مدرسه یا مهدکودک خودداری کنند. همچنین افراد مبتلا نباید به ملاقات افراد بستری‌شده در بیمارستان بروند، زیرا بیماران به راحتی به این ویروس مبتلا می‌شوند.

شستن صحیح دست‌ها

یک روش ساده برای جلوگیری از ابتلا به نورو ویروس، شستن دست‌ها با آب تمیز و صابون است. افراد باید دستان خود را برای حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و با یک دستمال کاغذی خشک کنند. نورو ویروس می‌تواند به مدت ۴۲ روز در پیشخوان‌های آشپزخانه، دستگیره‌های در و سایر سطوح زندگی کند. این ویروس می‌تواند در هوای گرم و سرد و بسیاری از مواد ضدعفونی‌کننده زنده بماند. بنابراین رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری ضروری است. پاک‌کننده‌های حاوی سفیدکننده، بهترین مواد برای ازبین بردن این ویروس است.

کد خبر 411622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.