گاز ازون چه تاثیری بر مرگ افراد دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد افزایش گاز ازون، خطرات جدی برای سلامت افراد داشته و میزان مرگ و میر آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاز ازون (Ozone)، از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و شامل دو نوع ازون موجود در "استراتوسفر" و ازون موجود در "تروپوسفر" می‌شود. ازون نوع اول برای سلامتی انسان مفید است و از زمین در برابر پرتو فرابنفش خورشید محافظت می‌کند، در حالی که ازون نوع دوم مشکلاتی برای سلامتی افراد به خصوص افراد مسن، کودکان و کسانی که دارای مشکلات ریوی مانند آسم هستند، ایجاد می‌کند.

ازون موجود در تروپوسفر به دلیل فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی به وجود می‌آید. محققان معتقد هستند با افزایش گرمای جهانی مقدار ازون موجود در هوا افزایش می‌یابد. گروهی از محققان آمریکایی به منظور پی بردن به ارتباط بین قرار گرفتن در معرض گاز ازون و افزایش خطر مرگ و میر کوتاه مدت، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ساکنان ۴۰۶ شهر در ۲۰ کشور دنیا را برسی کردند. این مطالعه در فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۵ طول کشید.

محققان با مشخص کردن مقدار میانگین ازون روزانه، انواع ذرات ریز موجود در هوا، دمای محیط و رطوبت هر منطقه مکانی، توانستند ارتباط بین تغییرات گاز ازون و مرگ و میر کوتاه مدت افراد را تعیین کنند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افزایش ۱۰ میکرو گرم بر متر مکعب ازون در طول دو روز، میزان مرگ و میر را تقریباً حدود ۰.۱۸ درصد افزایش می‌دهد؛ این درصد برابر با مرگ ۶ هزار و ۲۶۲ انسان در شهرهای مورد نظر است.

به گفته محققان ۸۰ درصد افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند، بیشتر از حد اعلام شده سازمان جهانی بهداشت، در معرض آلودگی هوا قرار دارند. محققان دریافتند حتی مقدار ازون پایین‌تر از حد مجاز اعلام شده توسط WHO نیز خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد. بنابراین کشورهای جهان باید بیشتر از قبل استانداردهای آلودگی هوا را جدی بگیرند و سازمان WHO نیز باید آستانه آلودگی هوا را کاهش دهد.

نتایج این مطالعه در مجله BMJ منتشر شده است.

کد خبر 411603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.