مهم ترین دستاوردهای دانشگاهی فناوری فضایی ایران

طراح زیرسیستم ماهواره پیام کنترل امیر کبیر گفت: ایران چندین ماهواره در نوبت برای ارسال دارد و در این راستا قرارداد ماهواره پیام دو که قرار است تصاویری با رزلوشن یک متر دریافت کند، منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مرتضوی در یکصد و نود و نهمین باشگاه انجمن ادیب اصفهان که بعد از ظهر دیروز در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پرتابگر سیمرغ، اولین ماهواره بر حرفه‌ای فضایی ایران است که ماهواره امیرکبیر و ظفر را به فضا فرستاد، اما متأسفانه هیچکدام از این دو طرح با موفقیت همراه نبود.

وی افزود: طراحی ماهواره پیام امیرکبیر در سال ۸۶ و ۸۷ آغاز و این ماهواره سال گذشته به فضا پرتاب شد. سپس ماهواره پیام امیرکبیر در مدار قرار گرفت که تمامی زیرسیستم‌های آن نیز بر اساس اطلاعات دریافتی به درستی کار می‌کرد، اما به دلیل اختلال در یکی از بوردها " self killing" کرده و از بین رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران از جمله امیر کبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی و خواجه نصیر هرکدام مراکز تحقیقاتی برای تست ماهواره بر و ماهواره دارند؛ مجموعه آزمایشگاه سیکل خلأ حرارتی، اتاق تمیز و تست تجمیع ماهواره از جمله این فضاها در دانشگاه امیر کبیر است.

مرتضوی با اشاره به طرح‌های دانشگاهی مطرح شده برای آینده، خاطر نشان کرد: قرارداد ماهواره پیام دو که مأموریت آن نسبت به پیام یک افزایش پیدا می‌کند و قرار است تصاویری با رزلوشن یک متر دریافت کند، منعقد شده است؛ البته چالش‌های جدی در حوزه اپتیک، تصویربرداری و حوزه کنترل وضعیت داریم و قرارداد فعلی در راستای شناسایی این مسائل و حل آن‌ها است.

وی عنوان کرد: ماهواره ظفر دو، تصاویری با رزولوشن ۱۰ متر ارائه می‌دهد. پروژه ایران باس ۷۰ میان دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه خواجه نصیر و ایران باس ۳۰ با کمک دانشگاه مالک اشتر و دانشگاه شریف به صورت مشترک در حال انجام است.

طراح زیرسیستم ماهواره پیام کنترل امیر کبیر گفت: پس از ساخت این ماهواره‌های هم خانواده، ایده تولید خانواده ماهواره‌ها به صورت مشترک توسط دفتر معاونت علمی ریاست جمهوری مطرح شد و این باس مشترک تبدیل به یک باس ملی می‌شود.

مرتضوی تاکید کرد: دو پروژه بین المللی نیز در دست اجرا داریم که پروژه تی پل اس، یکی از آن است. این طرح مجموعه ماهواره‌های دانشجویی و ارتباطات دانشگاهی است که توسط APSCO تعریف شده است.

وی گفت: مقر APSCO در چین است و اکثراً اعضایی از قاره‌های آسیا و اقیانوسیه از کشورهای ترکیه، ایران، چین، پاکستان و مغولستان در آن عضو هستند و ماهواره‌های آن با پرتابگر چینی به فضا پرتاب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: یکی دیگر از پروژه‌های بین المللی، مجموعه ماهواره‌هایی تحت عنوان تی پل اس است که طراحی زیرسیستم یکی از این ماهواره‌ها به دانشگاه خواجه نصیر و امیر کبیر تقسیم شده است.

مرتضوی با اشاره به فعالیت‌های جانبی انجام شده در دانشگاه‌های کشور در حوزه فضا، گفت: انجام پروژه‌های ماهواره‌ای در دانشگاه و توسعه مجموعه آزمایشگاه‌ها از جمله این فعالیت‌ها است؛ توسعه سیکل خلأ حرارتی، آزمایشگاه ارتعاشات برای تست ارتعاش پرتاب ماهواره و آزمایشگاه تعیین کنترل وضعیت، از جمله فضاها و امکانات اختصاص داده شده در دانشگاه امیر کبیر است.

وی ادامه داد: همه تست‌های تجمیع ماهواره امیرکبیر قبل از ارسال به سازمان فضایی و انجام تست‌های تکمیلی، در اتاق تمیز دانشگاه انجام شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه اصفهان، گفت: در دانشکده عمران دانشگاه اصفهان بر روی "استارت رکرها" کار کردیم، در دانشکده برق و فیزیک دانشگاه نیز در خصوص استارت رکرها و مباحث اپتیکی مربوط به دوربین‌های تصویربرداری اقدامات خوبی انجام شده، اما هیچکدام از این فعالیت‌ها تجمیع نشده است

مرتضوی اظهار کرد: میز سه درجه آزادی برای تست تجمیعی ماهواره در دانشگاه خواجه نصیر شاخته شده و یک ساختار واقعیت فضای مجازی نیز برای تست شرایط محیط فضا توسعه یافته است. دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علم و صنعت نیز امکاناتی در حوزه تست‌های فضایی ایجاد کرده است.

کد خبر 411286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.