۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
حقیقت کثیف قاهره!

مصر کشوری است که در سراسر جهان به خاطر تاریخ شکوهمند، بناهای عظیم، چشم‌اندازهای بی‌نظیر و البته فقر مطلق در سراسر جهان شهرت دارد؛ شکوه و عظمت امپراطوری گذشته این کشور باعث شده است گردشگران بدون توجه به مورد آخر، یعنی فقر مطلق، این کشور را مورد تکریم و احترام قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فقر تنها عامل برای نارضایتی مردم قاهره، پایتخت کشور مصر، از گوشه و کنار این شهر نیست، محله Manshiyat Naser، که به شهر زباله نیز شهرت دارد باعث رویگردانی بسیاری از گردشگران و حتی مردم قاهره از این محله می‌شود.

شهر زباله

شهر زباله محله‌ای فقیرنشین با جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر است که در دامنه‌های تپهMokattam در یکی از حومه‌های پایتخت مصر واقع شده است و میزبان مسیحیان قبطی است. یکی از مهم‌ترین عواملی که محله Manshiyat Naser را به شهر زباله تبدیل کرده است این است که تمام ساکنان قاهره زباله‌ها و مواد زائد خود را در این محله دفن می‌کنند.

بوی مواد غذایی فاسد و زباله‌ها تمام شهر را در برگرفته است و باعث نارضایتی غریبه‌ها در زمان ورود به شهر می‌شود. وجود آب‌های راکد در بعضی از نقاط شهر زباله حاکی از آن است که در این محله زیرساخت‌های شهری با کمبودهای زیادی مواجه است و آب و فاضلاب در آن به خوبی مدیریت نمی‌شود. تمام گوشه و کنارهای خشک شهر را نیز کیسه‌هایی مملو از زباله‌هایی با بوی بسیار بد محصور کرده است.

کسب درآمد از زباله

با این وجود، اگرچه تبدیل محله Manshiyat Naser به دفن‌گاه زباله بسیار نامطلوب به نظر می‌رسد بااین‌حال، ساکنان این محله از این شرایط احساس نارضایتی نمی‌کنند؛ آن‌ها از مواد زائد انباشته شده در زباله‌دان‌ها برای کسب و کار خود بهره می‌گیرند به این صورت که این مواد را جمع‌آوری کرده و مورد بازیافت قرار می‌دهند. هر خانواده مسئولیت جمع‌آوری نوع خاصی از مواد زائد را به عهده می‌گیرد و پس از این کار موظف است این مواد را تفکیک و بازیافت کند.

مردان خانواده مسئولیت جمع‌آوری زباله‌ها را به عهده دارند در حالی‌که زنان و فرزندان آن‌ها در خانه‌های خود این مواد را تفکیک و برای بازیافت طبقه‌بندی می‌کنند. بیش از ۹۰ درصد از مواد زائد در محله Manshiyat Nasser بازیافت می‌شود که این عدد نشان از مدیریت موفق ضایعات در این محله است و یک امتیاز مهم برای ساکنان شهر به شمار می‌رود.

تهدید سلامت ساکنان

شرایط زندگی در شهر زباله بسیار نامساعد و سلامت ساکنان آن با تهدید جدی مواجه است. بیماری در هر گوشه و کنار شهر مردم را به خود مبتلا کرده است و فقر گریبانگیر همگان شده است. کودکان در کنار والدین خود با بدنی آغشته به مواد زائد و فاسد زندگی می‌کنند و کمبود امکانات بهداشتی نیز باعث نفوذ بیشتر میکروب و ویروس به بدن مردم می‌شود.

مهمان‌نوازی شهر زباله

صرف‌نظر از این‌که فقر تمام نقاط شهر زباله را در برگرفته است اما صمیمیت و مهمان‌نوازی مردم این شهر لبخند را روی لب‌های گردشگران و بازدیدکنندگان شکل می‌دهد. خانه‌های رنگارنگ شور و نشاط را برای منطقه خاکستری و پر از زباله به ارمغان آورده است؛ ساکنان هر خانه، بالکن خود را به رنگی متفاوت و شاد مزین می‌کنند تا خود را از خانه‌های اطراف متمایز کنند یا شاید می‌خواهند ذوق هنری خود را به تصویر بکشند. همانند سایر شهرهای جهان، خیابان‌ها مملو از فروشگاه‌هایی برای میوه‌ها، شیرین‌ها و شکلات‌هایی است که کودکان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

مسیحیت دین حاکم بر محله Manshiyat Naserاست و تمام مردم شهر صلیب‌هایی هرچند کوچک از جنس آجر بر سر در خانه‌های خود دارند. جالب است بدانید که کلیسایCave Christian که بزرگ‌ترین کلیسای خاور میانه به شمار می‌رود در این محله واقع شده است و ظرفیت ۱۵ هزار نفر را دارد. تصاویر مذهبی گوشه و کنار دیوارهای کلیسا را احاطه کرده است و تمام نقاط کلیسا مملو ازمسیحیانی قبطی است که با احترام زیاد در این کلیسا به عبادت مشغول هستند.

اگرچه رسیدن به شهر زباله کاری بسیار آسان است بااین‌حال گردش در داخل این شهر به سختی صورت می‌گیرد. گردشگران از طریق تاکسی‌های عمومی در داخل شهر تردد می‌کنند اما وجود زباله‌ها در سراسر شهر رفت‌وآمد را برای بازدیدکنندگان و گردشگران با سختی مواجه می‌کند.

کد خبر 411147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.