بازیابی و باز زنده‌سازی عروس مناطق شهر آغاز شد

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: بازیابی و باز زنده‌سازی مناطق منطقه چهار به عنوان عروس مناطق آغاز شده و درصدد هستیم یکی از مناطق شاخص باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا رضا اخوان، ظهر امروز _سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۸_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ابر پروژه‌های منطقه چهار پروژه ایجاد میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های منتهی به آن است.

وی با بیان اینکه پروژه میدان شهدای هسته‌ای یک میدان با وسعت ۴۰ هزار مترمربع با فرم هندسی ترافیکی خاص است که تاکنون ۳۰ هزار متر آزادسازی آن انجام شده است، افزود: سه خیابان اصلی به این میدان منتهی می‌شود که یکی از آنها ادامه خیابان سلمان فارسی به طول ۷۰۰ متر و عرض ۶۰ متر بوده که آزادسازی آن شده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان ادامه داد: آزادسازی ادامه خیابان سلمان فارسی و محوطه میدان شهدای هسته‌ای تکمیل شده و ۲۰ روز قبل از ایام دهه فجر عملیات اجرایی آن توسط سازمان عمران با برنامه‌ریزی سه ماهه، آغاز شده است.

وی با بیان اینکه حلقه ترافیکی میدان شهدای هسته‌ای و ادامه خیابان سلمان فارسی تا پایان اسفندماه سال جاری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بدنه سازی، پیاده روسازی و فضای سبز این پروژه نیز تا پایان فروردین ۹۹ انجام و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

اخوان با اشاره به هزینه‌های مورد نیاز برای آزادسازی میدان شهدای هسته‌ای گفت: تاکنون برای آزادسازی این میدان و خیابان سلمان فارسی ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و البته بخشی از آزادسازی‌ها از طریق ماده ۹ انجام شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع برای آزادسازی کامل این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با اشاره به خیابان ارغوانیه به عنوان یکی از محورهای منتهی به میدان شهدای هسته‌ای اظهار کرد: این خیابان به طول ۹۰۰ متر با عرض ۶۰ متر است و دیگر خیابان منتهی به میدان «روشن شهر» به طول یک هزار و ۹۰۰ متر با عرض ۶۰ متر است که تاکنون یک هزار و ۵۰۰ متر آزادسازی شده و ۴۰۰ متر باقیمانده که در داخل بافت محله پینارت واقع شده که به دلیل تجاری‌های ریزدانه، فرایند آزادسازی آن سخت و دشوار بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال آینده آزادسازی دو خیابان روشن شهر و ارغوانیه انجام و مجموعه پروژه میدان شهدای هسته‌ای سال آینده به طور کامل در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: منطقه چهار از دیرباز به عنوان یکی از مناطق مناسب محل سکونت انتخاب شده و به عنوان عروس مناطق مطرح بوده است، اما بنا به دلایلی در چند سال گذشته این منطقه از شرایط برخورداری و ایده آل فاصله گرفته است؛ امروز نوید می‌دهم که بازیابی و باز زنده سازی عروس مناطق شهر اصفهان استارت خورده و درصدد هستیم این منطقه همچنان به عنوان یکی از بهترین مناطق مسکونی شاخص شهر باشد.

وی ادامه داد: در این راستا پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی در دست اقدام است که البته متولی و محوریت برخی پروژه‌ها سازمان میادین و شرکت نمایشگاه‌ها بوده و منطقه چهار بسترسازی اجرای این پروژه‌ها بوده که اجرای آن‌ها باعث توسعه شهری در منطقه چهار و شرق اصفهان شده است.

اخوان با اشاره به احداث بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان در محدوده منطقه چهار تصریح کرد: بزرگترین بازار گل و گیاه استان در محل باغ تندرستی واقع در بلوار رضوان در حال احداث است.

وی افزود: تصمیم مدیریت شهری اصفهان با توجه به آسیب شناسی، امکان سنجی و نیازسنجی جانمایی بازار گل و گیاه ارغوان در بلوار رضوان با مساحت ۱۶ هکتار زمین و ۲۰ هزار مترمربع است که فاز نخست آن تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سال آینده افتتاح می‌شود.

به لحاظ سرانه فضای سبز از شرایط خوبی برخوردار هستیم

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه این منطقه یکی از مناطق خاص و استراتژیک شهر اصفهان به شمار می‌رود، گفت: این منطقه هفت هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد و سرانه فضای سبز آن برای هر شهروند حدود ۷۰ مترمربع است.

وی افزود: از مجموع سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان، یک هزار هکتار در اختیار منطقه چهار است و به لحاظ سرانه فضای سبز از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

اخوان افزود: سال گذشته علی رغم شرایط کم آبی موفق به حفظ و نگهداری فضای سبز با شرایط خاص شدیم و توانستیم با برنامه ریزی و تدابیر لازم بحران کم آبی را پشت سر گذاشته و با اجاره ماشین آلات حمل آب و هزینه‌های سنگین فضای سبز منطقه را از بحران نجات دهیم به طوری که امروزه هیچیک از عرصه‌های فضای سبز منطقه نه تنها آسیب ندیده بلکه در راستای گسترش آن اقداماتی انجام شده است.

وی اظهار کرد: ۵۰ هکتار از فضای سبز منطقه در محل پردیس اشراق به صورت دیم توسعه یافته و بذرهایی کاشته شده که با بارش نخستین باران بهاری سبز خواهد شد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۲۰ هکتار از فضای سبز منطقه نیاز به واکاری داشته است، گفت: این واکاری ها با استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی و مقاوم به شرایط خشکی انجام شده است.

وی با اشاره به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان گفت: بسترسازی، زمین، پروانه و پشتیبانی لجستیک پروژه نمایشگاه بر عهده منطقه چهار بوده و توسط شرکت نمایشگاه‌ها در حال احداث است.

اخوان با بیان اینکه محل فعلی نمایشگاه اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان به لحاظ مشکلات دسترسی، پارکینگ و فضای نامناسب مطلوب جهان شهر اصفهان نیست، افزود: باتوجه به این مشکلات محل فعلی نمایشگاه اصفهان پس از انتقال آن به محل جدید، به عنوان پردیس فرهنگی شهر اصفهان به صورت قرینه با پردیس هنر احداث خواهد شد که یکی از کاربری‌های محل فعلی باغ کتاب خواهد بود.

وی با اشاره به فضاهای بلاتکلیف ضلع جنوبی محور خیابان مشتاق حدفاصل میدان بزرگمهر تا پل اشکاوند گفت: با همت و مشارکت شهروندان و مالکان برای فضاهای بلاتکلیف برنامه ریزی شده تا به عنوان مثال کارخانه پشم خورشید به وسعت ۱۴ هزار متر مربع که در حال حاضر بلااستفاده است با کاربری ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان ادامه داد: در دو سال گذشته جلسات متعددی با مالکان این کارخانه برگزار و به این جمع بندی رسیدیم که با مشارکت مالکان، کاربری‌های همگن با محیط اطراف آن تعریف کنیم؛ این جلسات با محوریت معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری پیگیری و به زودی نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: کارخانه «رنگ رزی زهره» در مجاورت تأسیسات سازمان آب منطقه‌ای واقع در حاشیه رودخانه زاینده رود نیز در آینده نزدیک تعیین وضعیت خواهد شد و با کاربری متناسب با محیط اطراف و سازه‌های متفاوت باز زنده سازی و احیا می‌شود.

پارک طبیعی شرق بزرگ‌ترین پارک طبیعی شهر

اخوان با اشاره به پارک طبیعی شرق به عنوان بزرگترین پارک طبیعی شهر گفت: پارک طبیعی شرق به وسعت سه هزار و ۴۰۰ هکتار است که بخش عمده ای (دو هزار و۴۰۰ هکتار) از آن در اختیار منطقه چهار، بخشی در اختیار منطقه شش و بخش دیگر در اختیار منطقه ۱۵ است.

وی اظهار کرد: مقرر شده با توجه به نیازسنجی و شرایط زیست محیطی محل پارک طبیعی شرق که پتانسیل خوبی برای شهر به شمار می‌رود و با توجه به نیاز شهروندان بعضی از کاربری‌ها در محدوده دو هزار و ۴۰۰ هکتاری در اختیار منطقه چهار طراحی شود.

مدیرمنطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه فاز نخست پارک طبیعی شرق شامل محوطه سازی، پیاده رو سازی، فضای سبز و لندسکیپ سال گذشته به بهره برداری رسید، گفت: فاز دوم این پروژه نیز طراحی شده اما باتوجه به هزینه بالای مورد نیاز بامشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

وی تأکید کرد: فاز دوم و سوم پردیس اشراق به عنوان مجموعه تفریحی، فرهنگی، رفاهی و گردشگری احداث می‌شود البته باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

اخوان با اشاره به تپه تاریخی اشرف اظهار کرد: تپه اشرف به عنوان یکی از نقاط تاریخی و میراثی شهر اصفهان در عرصه‌ای به وسعت هفت هکتار از اراضی حاشیه رودخانه زاینده رود و خیابان مشتاق واقع شده که در اختیار میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک مرحله کاوش تپه اشرف در مدت زمان دو ماه انجام شد و البته شهرداری منطقه چهار برای ادامه و اتمام کاوش تپه اشرف آمادگی خود را اعلام می‌کند، اما میراث فرهنگی اعلام کرده که اعتبار لازم برای انجام این اقدام را ندارد.

هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی در شهرک زاینده رود

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان در ارتباط با امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز شهروندان در شهرک زاینده رود اظهار کرد: سال ۸۵ که تفکیکی اراضی این شهرک انجام شد فضای مورد نیاز برای ارائه خدمات پیش بینی نشده بوده یا اگر پیش بینی شده بوده، تغییر کاربری داده شده؛ شهرداری باید بخشی از زمین مستحدثات را در اختیار داشته باشد تا بتواند امکانات مورد نیاز را فراهم سازد؛ البته ۱۳ سال پیش که شهرک زاینده رود در اختیار شهرداری قرار گرفت از حداقل امکانات شهری نیز برخوردار نبود، اما شهرداری در طول این سال‌ها به نسبت توان خود اقدامات مورد نیاز را در این شهرک انجام داده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان در شهرک زاینده رود توسط شهرداری منطقه چهار هزینه شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در این شهرک فضاهای ورزشی و ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی احداث و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

اخوان با بیان اینکه یک هزار و ۱۳۵ هکتار از وسعت منطقه چهار داخل محدوده قانونی است، گفت: بالغ بر ۹۵ درصد محدوده قانونی این منطقه شکل گرفته که ۷۰ درصد آن نوساز شده است از این رو امکان زیادی برای صدور پروانه نداریم.

وی با اشاره به موقعیت نامناسب مکانی ساختمان منطقه چهار و مشکلاتی که شهروندان برای مراجعه به این منطقه دارند، اظهار کرد: قبول داریم که فضای ساختمان شهرداری مطلوب شهروندان نیست، اما بودجه منطقه محدود است و احداث یک ساختمان مناسب ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان ادامه داد: زمانی که قرار بود مجموعه اداری احداث شود مقرر شده بود که بارگذاری‌ها محدود و با شرایط ویژه همراه باشد، اما درحال حاضر بارگذاری‌ها به حدی زیاد شده که حتی جای پارک خودروها نیست؛ شهرداری منطقه چهار برای رفع مشکل پارک خودروهای مراجعان زمینی به متراژ دو هزار و مترمربع در مجموعه اداری امیرکبیر تملک کرده که به پارکینگ سه طبقه تبدیل شود.

رفع مشکلات ترافیکی خیابان همدانیان

اخوان با اشاره به مشکلات ترافیکی خیابان همدانیان اظهار کرد: ۳۰ درصد معضلات خیابان همدانیان مربوط به صنف میوه فروشان این خیابان است البته مقرر شده محوطه پارک خودروها متعلق به بازار کوثر پنج به یک پارکینگ تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری اصلاح ترافیکی خیابان مفتح انجام شده است، گفت: امسال همچنین رفیوژ میانی خیابان مفتح احداث شده که بخش زیادی از مشکلات ترافیکی آن را مرتفع ساخته است.

اخوان با اشاره به بودجه سال جاری منطقه چهار گفت: بودجه سال گذشته این منطقه ۱۱۵ میلیارد تومان بود که ۹۴ درصد آن تحقق یافت؛ امسال بودجه منطقه چهار با افزایش ۱۷ درصدی به عدد ۱۳۵ میلیارد تومان رسید که تاکنون ۷۵ درصد آن محقق شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال درصد تحقق بودجه به عدد ۹۰ برسد.

افزایش ۲۷ درصدی بودجه سال آینده

وی خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده شهرداری منطقه چهار با ۲۷ درصد افزایش به رقم ۱۷۴ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با اشاره به رونق ساخت و ساز در منطقه گفت: براساس آمار ۱۰ ماهه شاهد رشد ۴۷ درصدی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در منطقه چهار هستیم به طوریکه در ۱۰ ماهه سال گذشته ۱۸۲ پروانه صادر شده و امسال این تعداد به ۲۶۷ پروانه ساختمانی رسیده است.

وی تأکید کرد: ۴۳ درصد پروانه‌های صادر شده در این منطقه منطبق با ابلاغ شهردار اصفهان در خصوص صدور پروانه در کمتر از ۳۰ روز بوده است.

اخوان در پاسخ به سوالی مبنی بر ساماندهی صنوف خیابان نیرو اظهار کرد: ساماندهی مشاغل برعهده سازمان ساماندهی مشاغل شهری است؛ البته پرونده‌هایی که در ارتباط با مشاغل مزاحم تشکیل می‌شود به کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ارجاع می‌شود.

وی در ارتباط با پروژه کوه نخودی تأکید کرد: این پروژه در حریم میراث نبوده و براساس طراحی انجام شده نهایی خواهد شد.

مدیرمنطقه چهار شهرداری اصفهان در ارتباط با ساخت و سازها در حریم زاینده رود تصریح کرد: ساخت و سازها در حریم زاینده رود براساس طرح تفصیلی انجام شده که در آن محدودیت ارتفاعی، سطح اشغال، سایه اندازی و سیما و منظر تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته سعی کردیم شرایط زاینده رود را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از محور زاینده رود در محدوده منطقه چهار قرار دارد که اراضی کشاورزی بوده و امکان صدور پروانه برای آن نداریم.

باغ غدیر به لحاظ تجهیزات و زیرساخت‌ها فرسوده است

اخوان با اشاره به ظرفیت‌های باغ غدیر اظهار کرد: باغ غدیر یک مرکز فرهنگی، گردشگری، رفاهی و تفریحی به شمار می‌رود که در آن امکانات زیادی همچون کانون پرورش فکری، مرکز ادبی قلمستان، استخر و زمین‌های تنیس و بولینگ و فضاهای ورزشی قرار دارد که مجموعه این کاربری‌ها باعث شده باغ غدیر از طراحی مدنظر طراح، فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: باغ غدیر به لحاظ تجهیزات و زیرساخت‌ها فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد، البته فضاهایی نیز به نسبت شرایط زمان و مکان مورد نیاز است؛ از این رو «پیش طرح بازخوانی، بازنگری و دگردیسی در برخی از فضاهای باغ غدیر» پیشنهاد شده و در حال بررسی است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تأکید کرد: در تمام فضاهای باغ غدیر باید امکانات موجود به لحاظ تأسیساتی بازسازی شود.

وی با اشاره به طرح پیرایش شهری گفت: خیابان علامه امینی در تقاطع خیابان بازارچه برای اجرای طرح پیرایش شهری شامل ساماندهی و اصلاح خط بدنه، نمای بدنه و یکسان سازی تابلوها توسط مشاور طراحی شده و در نظر گرفته است که در حال حاضر ۲۰۰ متراول آن حدفاصل سه راه خلیل آباد تا مسیر ورود به خیابان علامه امینی درحال انجام است.

اخوان با اشاره به پروژه محرک توسعه منطقه چهار گفت: در این راستا پروژه پردیس اشراق معرفی شده و با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در منطقه چهار تأکید کرد: در زمینه اقدامات فرهنگی سعی کردیم از اجرای برنامه‌های تکراری کلیشه‌ای و مناسبت محور فاصله گرفته و مسئله محوری و رویداد محوری را مورد توجه قرار دهیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در قالب آموزش بیش از ۲۰ هزار نفر ساعت انجام شده است، افزود: برخی از برنامه‌ها بر مبنای پژوهش و توجه به مساجد انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نخستین پویش هنرمندان اسلامی با عنوان پویش «رسول مهر» برگزار شده است، تصریح کرد: پنج محله منطقه چهار مستندسازی شده و سیر تغییر و تحول آنها ثبت تصویری شده است.

اخوان تأکید کرد: در تمام محله‌های منطقه چهار فعالیت‌های فرهنگی با جذب کنش گران اجتماعی و فعالان فرهنگی انجام شده و ۱۹ کانون فعال در محلات وجود دارد که براساس نیازهای اجتماعی، سلامت و فرهنگی و هنری برنامه اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه رویداد «همخوانی بهار» برای استقبال از نوروز در منطقه چهار برگزار می‌شود، تصریح کرد: در ایام نوروز نیز برنامه‌های نمایشگاهی در این منطقه اجرا خواهد شد.

کد خبر 411009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.