بازار سرمایه به استراحت نیاز دارد

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: در حال حاضر کلیت بازار سرمایه نیاز به استراحت دارد و این اتفاق ممکن است با شرایط پیش رو در اثر یک مسئله سیاسی مانند FATF رخ دهد.

مهدی طحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت رشدهای اخیر بازار سهام، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل آن، افزایش نرخ برابری دلار به ریال است. همچنین مورد توجه قرار گرفتن محصولات شرکت‌ها در بورس کالا باعث شده تا حاشیه سود بالاتری در زمستان نصیب شرکت‌ها شود.

وی افزود: باید توجه داشت از ابتدای امسال تاکنون شاخص کل هم وزن، بیش از دو برابر شاخص کل که دربرگیرنده شرکت‌های بزرگ بازار است، رشد کرده بنابراین بازار سرمایه در یک چرخش از سمت شرکت‌های کوچک به سمت شرکت‌های بزرگ و بنیادی بازار سرمایه حرکت کرده که اقدام درست و منطقی بشمار می‌رود.

این کارشناس بورس ادامه داد: البته انتظار اصلاح شاخص وجود داشت و همچنان وجود دارد اما با روند حرکت فعلی شاخص کل، به نظر می‌رسد پس از دستیابی به ابرکانال ۵۰۰ هزار واحد، اصلاح موقتی را در بازار شاهد باشیم.

طحانی درباره شدت این اصلاح گفت: از آنجا که مسائل سیاسی دخالت زیادی در بازار سرمایه دارد، نمی‌توان شدت، مدت یا زمان دقیق این اصلاح را پیش‌بینی کرد اما حتماً اصلاحی در بازار خواهیم داشت، با این حال به نظر می‌رسد این اصلاح پیش رو عمیق نبوده و نهایتاً حدود ۱۰ روز به طول انجامد.

وی درباره علت گردش پول‌های کلان میان گروه‌های مختلف بورسی گفت: پولی که در حال گردش در بازار سرمایه است، حتماً دلایل سفته بازی دارد. البته چرخش پول در بازار سرمایه اساساً یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود و نمایانگر قدرت نقدشوندگی این بازار و امری طبیعی است.

مدیر حساب‌های سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان درباره کاهش قیمت نمادهای گروه بانکی در روزهای اخیر گفت: کاهش قیمت این نمادها، صرفاً یک اصلاح بوده و می‌تواند دوباره در روزهای آتی مورد استقبال سهامداران قرار بگیرد. باید توجه داشت که این اتفاق می‌تواند فرصتی مناسب برای افرادی بشمار رود که برای ورود به بازار این گروه تصمیم گرفته‌اند.

طحانی ادامه داد: با این وجود سفته بازی در سهم‌های فلزی و فولادی به دلیل بزرگی این سهام وجود ندارد و امکانپذیر نیست؛ رشد اخیر نمادهای فولادی به دلیل ظرفیت‌های بنیادی این شرکت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیت بازار سرمایه نیاز به یک استراحت و اصلاح داشته و بی شک در آینده شاهد آن خواهیم بود؛ این استراحت ممکن است با شرایط پیش رو در اثر یک مسئله سیاسی مانند FATF رخ دهد. مانند شرایط کنونی بازار، هیجانات بر منطق غلبه کرده و تأثیرات سنگینی بر بازار می‌گذارد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به تجربه‌های روند نزولی سنگین گفت: عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار مثبت ارزیابی می‌شود.

کد خبر 410965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.