مسواک و نخ دندان از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند

تاثیر شست‌وشوی دست‌ها در فرودگاه‌ها بر کاهش انتشار کرونا، مسواک زدن و نخ دندان عامل حفاظت در مقابل سکته مغزی، پیشگیری از معلولیت ژنتیکی با تکنیک‌های جدید، سندرم داون یکی از مهم‌ترین اختلالات شایع کروموزومی و مصرف لوازم آرایشی در دوره بارداری که موجب چاقی نوزاد می‌شود را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید

به گزارش خبرنگار ایمنا طبق نتایج مطالعه جدید افزایش تعداد دفعات شست‌وشوی دست‌ها توسط مسافران در فرودگاه‌ها می‌تواند ریسک اپیدمی احتمالی ویروس کرونا را ۲۴ تا ۶۹ درصد کاهش دهد.

با شیوع ویروس مرگبار کرونا در چین و سایر نقاط دنیا در مطالعه اخیر توصیه می‌کند، اجرای اقدامات پیشگیرانه نظیر شستشوی مناسب دست‌ها در فرودگاه‌های جهان می‌تواند در پیشگیری از عفونت مؤثر باشد.

محققان دریافتند تشویق مسافران به افزایش تعداد دفعات شست‌وشوی دست‌ها توسط افراد در فرودگاه‌ها موجب کاهش ریسک اپیدمی احتمالی ویروس کرونا ۲۴ تا ۶۹ درصد می‌شود.

همچنین محققان دریافتند انجام این شیوه پیشگیرانه شست‌وشوی دست‌ها تنها در ۱۰ فرودگاه اصلی جهان ریسک بروز اپیدمی را تا ۳۷ درصد کاهش می‌دهد.

محققان تاکید می‌کنند فرودگاه و هواپیما به دلیل بسته بودن محیط و جمعیت زیاد به شدت عفونی است، از این رو ویروس‌ها به سرعت منتقل می‌شوند.

مسواک زدن و نخ دندان عامل حفاظت در مقابل سکته مغزی

یافته‌ها نشان می دهد بیماری‌های لثه با نرخ بالای سکته ناشی از سفت شدگی و انسداد شریان‌ها مرتبط است.

نتایج دو مطالعه نشان می‌دهد، درمان بیماری لثه در کنار سایر فاکتورهای پرخطر سکته از طریق کاهش تشکیل پلاک در شریان‌ها و ممانعت از تنگ شدن عروق خونی مغز به پیشگیری از سکته کمک می‌کند.

دکتر "سوویک سن" سرپرست تیم تحقیق در هر دو مطالعه از دانشگاه کارولینای جنوبی، در این باره گفت: التهاب نقش مهم و اصلی در پیشرفت و تشدید تصلب شریان دارد، لذا ما به بررسی ارتباط بیماری لثه با انسداد عروق مغزی و سکته ناشی ازتصلب شریان عروق مغزی پرداختیم.

محققان در مطالعه اول بر روی ۲۵۶ بیمار دچار سکته دریافتند بیماران دچار بیماری لثه دو برابر بیشتر با احتمال سکته مغزی ناشی از سفت و سخت شدگی عروق مغزی روبرو بودند.

در مطالعه دوم شامل بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیماری که دچار سکته مغزی نشده بودند، محققان مشاهده کردند بیماران مبتلا به بیماری لثه ۲.۴ برابر بیشتر با احتمال انسداد شدید عروق مغزی روبرو بودند.

حال محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا درمان بیماری لثه موجب کاهش ارتباط آن با سکته می‌شود.

پیشگیری از معلولیت ژنتیکی با تکنیک‌های جدید

یک متخصص ژنتیک گفت: امروزه با تکنیک نسل جدید تعیین توالی می‌توانیم تمام ژن‌ها را با یک نوبت آزمایش بررسی کنیم.

سعیدرضا غفاری مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا تهران در برنامه تلویزیونی پایان ناباروری درباره قابل پیشگیری بودن معلولیت‌های ژنتیکی، اظهار کرد: معلولیت علل مختلفی دارد که از منظر ژنتیک به دو دسته علل ژنتیکی و غیرژنتیکی قابل تقسیم‌اند، معلولیت‌های غیرژنتیکی ناشی از عوامل و بیماری‌هایی همچون ابتلا به دیابت و برخی عفونت‌ها و مصرف برخی داروهای آسیب‌زاست که خوشبختانه با پیشرفت‌های پزشکی و غربالگری‌های منظم تا حد زیادی از این گونه معلولیت‌ها پیشگیری می‌شود و در معلولیت‌های ژنتیکی نیز خوشبختانه با پیشرفت‌ها و تحولات حاصل در علم ژنتیک امروز بخش عمده‌ای از معلولیت‌ها قابل پیشگیری است.

وی پیشرفت‌های حاصل در علم ژنتیک را یک تحول بزرگ دانست و توضیح داد: ما ۴۶ کروموزوم داریم که هر تغییری در هر نقطه از این کروموزوم‌ها می‌تواند یک معلولیت بالقوه باشد و در واقع می‌توان آن را به یک کتاب قطور با صفحات و سطور فراوان تشبیه کرد که ممکن است در یک کلمه از یک سطر از یک صفحه این کتاب یک حرف به‌اشتباه نوشته شده باشد یا جا افتاده باشد.

غفاری ادامه داد: قبلاً برای پیشگیری از معلولیت باید می‌دانستیم که دنبال چه جهشی بگردیم، یعنی فقط در صورتی که قبلاً در خانواده بیماری یا معلولیتی وجود داشت که ژن‌های مربوط به آن شناخته‌شده و با تعداد اندک بود، می‌توانستیم آن را بررسی کنیم و امکان بررسی ژن‌های متعدد یا بیماری‌هایی که جهش مشخصی ندارند، ناممکن بود، اما امروزه با تکنیک نسل جدید تعیین توالی یا NGS ما می‌توانیم تمام ژن‌ها را با یک نوبت آزمایش بررسی کنیم، مانند یک دستگاه پیشرفته که می‌تواند کل کتاب را بررسی کند و تفاوت‌های آن را با کتاب مرجع بیابد.

همچنین مریم رفعتی متخصص ژنتیک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا تهران افزود: در گذشته اگر ما با بیماری تک‌ژنی مثل تالاسمی مواجه بودیم، یافتن ژن مربوط به آن در فرزند بعدی آسان بود، اما در بیماری‌های هتروژن مانند نابینایی مادرزادی، ناشنوایی مادرزادی و یا معلولیت‌های ذهنی لازم بود چندصد ژن را بررسی کنیم و این کار مستلزم صرف زمان بسیار طولانی و عملاً ناممکن بود که اکنون با یک بار آزمایش با استفاده از تکنیک نسل جدید تعیین توالی می‌توانیم هزاران ژن را بررسی کنیم و تفاوت‌ها را استخراج کنیم و آنها را با علائم بالینی تطبیق دهیم تا به تشخیص برسیم.

رفعتی با اشاره به در دسترس بودن این تکنیک نوین در کشور گفت: در گذشته لازم بود که نمونه‌ها برای بررسی ژنتیکی به خارج از کشور ارسال شود، اما خوشبختانه امروز از صفر تا صد این تکنیک در کشور وجود دارد و دیگر نیازی به ارسال نمونه به خارج از کشور نیست، این خودکفایی افزون بر تسهیل کارها و سرعت بخشیدن به ارزیابی‌ها، این حسن را هم دارد که مرجعی که برای مقایسه نمونه‌ها از آن استفاده می‌شود، یک مرجع بومی است و بر اساس ویژگی‌های مردم کشور شکل گرفته است.

وی درباره موارد کاربرد این تکنیک گفت: دو گروه می‌توانند از تکنیک نسل جدید تعیین توالی استفاده کنند، نخست خانواده‌هایی که سابقه داشتن فرزند معلول در خانواده دارند و دوم ازدواج‌های خویشاوندی که خطر بروز معلولیت در فرزندان حاصل از این نوع ازدواج‌ها بیشتر از ازدواج‌های غیرخویشاوندی است، زیرا احتمال اینکه هر دو ناقل یک جهش در یک نقطه باشند، بیشتر است و در واقع خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند و از ترس بروز معلولیت در فرزند بعدی، دیگر نمی‌خواهند بچه‌دار شوند، می‌توانند با استفاده از این تکنیک با خیال راحت برای بارداری اقدام کنند.

این متخصص ژنتیک بر ضرورت بررسی ژنتیکی فرد دچار معلولیت تأکید کرد و خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که اگر در خانواده فرد معلولی وجود دارد، حتماً از او نمونه گرفته شود و بررسی‌های ژنتیکی روی نمونه فرد مبتلا انجام شود تا بتوان با شناسایی جهش‌های ژنتیکی مربوط به آن بیماری از بروز آن در فرزند بعدی جلوگیری کرد، در واقع هم متخصصان اطفال و هم خانواده‌ها باید توجه کنند که این طفل کلید درمان بقیه است و فرصت گرفتن نمونه و بررسی ژنتیکی او را نباید از دست بدهند، ممکن است آن کودک درمان نشود یا فوت شود، اما نمونۀ ژنتیکی او برای خانواده بسیار ارزشمند خواهد بود و می‌تواند به پیشگیری از بروز معلولیت در دیگر اعضای خانواده و خویشاوندان کمک کند.

سندرم داون یکی از مهم‌ترین اختلالات شایع کروموزومی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هر یک هزار تولد زنده در تمامی کشورهای دنیا یک نوزاد با اختلالات شایع کروموزومی که مهم‌ترین آن‌ها سندرم داون است، به دنیا می‌آید.

صدیقه حنطوش‌زاده افزود: این در حالی است که با توجه به وجود امکانات تشخیصی در کشور، مادران باردار می‌توانند در سه ماهه اول بارداری از وضعیت سلامتی جنین خود مطلع شوند.

وی اظهار کرد: تولد نوزادی که دچار اختلالات کروموزومی و یا بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطان خون است، علاوه بر اینکه بار اقتصادی و اجتماعی برای جامعه دارد، بار معنوی و مادی نیز برای خانواده ایجاد می‌کند و این حق والدین است که قبل از تولد فرزندشان بدانند که جنین سالم است و یا مبتلا به اختلال یا بیماری خاصی می‌باشد تا بتوانند در مورد ادامه بارداری، تصمیم بگیرند.

حنطوش‌زاده که یکی از مجریان طرح کشوری تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری در بیمارستان امام (ره) تهران است، افزود: مادران باردار با استفاده از طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی که شامل سونوگرافی و آزمایش خون می‌شود، از سلامت جنین و یا احتمال وجود اختلال مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: با تأیید سلامتی جنین بارداری بدون انجام آزمایش‌های تخصصی ادامه می‌یابد، اما در صورتی که احتمال اختلال و یا بیماری در جنین وجود داشت، مادر به مرحله انجام آزمایش‌های تخصصی و تشخیصی جهت بررسی بیشتر و دستیابی به نظر نهایی و قطعی راهنمایی می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بهترین زمان برای انجام غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی بین هفته ۱۱ تا ۱۳ و ۶ روزگی حاملگی است، گفت: ما انتظار داریم که با انجام غربالگری که از اول اسفند امسال در ۹ استان کشور آغاز می‌شود، حداقل بیش از ۸۰ درصد از موارد سندرم داون در میان جنین‌های مادران باردار تشخیص داده شوند.

حنطوش‌زاده افزود: تمام خدمات و آزمایش‌های طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی تحت پوشش بیمه‌ها انجام خواهد شد و پیش بینی شده است که بیش از ۵۰ درصد مادران باردار برای انجام غربالگری به مراکز دولتی و بیشتر از این رقم به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

طرح تحقیقاتی کشوری تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری از اول اسفند ۹۸ به همت مؤسسه پزشکی نسل امید با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌های علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی اصفهان و توسط مؤسسات پزشکی و تحقیقاتی دانشگاهی و خصوصی در ۹ استان کشور اجرا خواهد شد.

مصرف لوازم آرایشی در دوره بارداری موجب چاقی نوزاد می‌شود

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف لوازم آرایشی حاوی پارابن در دوره بارداری موجب می‌شود کودکان با احتمال بیشتر داشتن اضافه وزن روبرو باشند.

پارابن‌ها مواد شیمیایی هستند که به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی کودک استفاده می‌شوند، شماری از مطالعات نشان داده‌اند که پارابن‌ها عملی مشابه استروژن را در بدن انجام می‌دهند و در عملکرد عادی هورمون‌های بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه برلین آلمان پارابن موجود در ادرار زنان باردار را اندازه گیری کردند و دریافتند هرچقدر میزان پارابن در ادرار این زنان بیشتر بود، احتمال اضافه وزن نوزادشان تا سن ۸ سالگی بیشتر بود.

مطالعات نشان داد ترکیب موسوم به بوتیل پارابن بیش از بقیه پارابن‌ها تاثیرگذار است، بطوریکه در مادران دارای بیشترین میزان بوتیل پارابن در ادرار ریسک چاقی کودک دوبرابر بود و همچنین این تاثیر بر دختران بیش از پسران بود.

به گفته محققان نتایج این مطالعه بیانگر این موضوع است که قرارگیری قبل از تولد در معرض مواد شیمیایی موجود در محصولات متداول مصرفی به رشد کودک آسیب می‌رساند.

در حال حاضر محققان تاکید دارند مادران باردار و شیرده از محصولات بهداشتی و آرایشی فاقد پارابن استفاده کنند.

کد خبر 410824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.