پزشکان تنها تا پایان بهمن فرصت ثبت نام دارند

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه فرصت‌های بسیاری به جامعه پزشکی برای اتصال دستگاه‌های کارتخوان مطب‌ها به سامانه سازمان امور مالیاتی داده شده، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته میان سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی کل کشور، پزشکان تنها تا پایان بهمن‌ماه برای ثبت‌نام در سامانه فرصت دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز مهدلو امروز یکشنبه_ ۲۷ بهمن_ در نشستی خبری درباره وضعیت اتصال دستگاه پوز پزشکان به سامانه امور مالیاتی کشور اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه، بخشنامه‌ها و قوانین مالیاتی موجود اتصال دستگاه کارتخوان مطب پزشکان به سامانه امور اداره کل امور مالیاتی ضروری است.

وی افزود: از زمان اعلام این موضوع تاکنون، چندین بار مهلت اتصال این دستگاه‌ها به سامانه مربوطه تمدید شده است؛ با این وجود هنوز تمامی پزشکان در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند. به همین منظور بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی کل کشور منعقد شده، این مهلت تا پایان بهمن ماه سال جاری و برای آخرین بار تمدید شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته تا صبح امروز از ۶۸۲۹ پزشک واجد شرایط، بیش از ۳۶۸۰ نفر معادل ۵۴ درصد کل در سامانه مربوطه ثبت نام کرده‌اند. البته باید توجه داشت این آمار از شفافیت کافی برخوردار نبوده و نیاز به تصحیح دارد. باید توجه داشت، این آمار شامل کل افراد جامعه درمانی استان بوده و به همین دلیل افرادی مانند پزشکان بیهوشی را نیز شامل می‌شود که مستقیماً اقدام به دریافت وجه از بیماران نکرده و بنابراین نیازی به دستگاه کارتخوان ندارند؛ این افراد باید از تعداد واجدین شرایط حاضر کم شود.

مهدلو تاکید کرد: با افرادی که پس از آخرین مهلت تعیین شده (۳۰ بهمن‌ماه) در سامانه مربوطه ثبت نام نکرده باشند، برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد. همچنین به پزشکان قول داده شده است با ثبت نام در این سامانه در صورت شفاف بودن اطلاعات مالی، مالیات دریافتی بیشتری تحمیل نشود.

وی درباره پزشکانی که بیش از یک دستگاه کارتخوان در مطب خود دارند، اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود تمامی دستگاه‌های کارتخوان مطب پزشکان باید به سامانه امور مالیاتی کشور متصل شود و اگر به هر نحوی ثابت شود که پزشکی یک یا چند دستگاه پوز خود را به این سامانه متصل نکرده است، قطعاً تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان درباره علت مقاومت برخی از اعضای جامعه پزشکی گفت: اگر مؤدی مالیاتی از حساب اشخاص دیگری برای تراکنش‌های خود استفاده کند و این مسئله به اثبات سازمان امور مالیاتی برسد، ضمن دریافت مالیات واقعی، با مؤدی خاطی بر اساس قانون برخورد می‌شود.

مهدلو ادامه داد: اطلاع رسانی درباره اتصال دستگاه کارتخوان حرفه‌های مشمول از جمله پزشکان به صورت کامل و جامع انجام شده است و هیچ پزشکی نمی‌تواند ادعای بی اطلاعی کند.

وی درباره ۵۰ حرفه از ۱۵ صنفی که طبق قانون تا پایان سال جاری موظف به اتصال دستگاه‌های کارتخوان خود به سامانه سازمان امور مالیاتی هستند، گفت: از میان مشمولان این طرح دفاتر پلیس به علاوه ده، ۱۲ درصد، مراکز اقامتی از قبیل هتل‌ها، ویلاها، مهمان سراها و غیره، پنج درصد، دفاتر خدمات الکترونیک قضائی هشت درصد، دفاتر اسناد رسمی ۱۰ درصد، بازی‌های رایانه‌ای، گیم نت‌ها و کافی نت‌ها ۱۲ درصد، مشاوران حقوقی و خانواده دو درصد و تالارهای پذیرایی، وکلا، نمایشگاه‌های اتوموبیل، قنادی‌ها، مشاورین املاک، آجیل و خشکبار و غیره نیز به میزانی (بدون آمار)، در سامانه مذکور ثبت نام کرده‌اند.

سال آینده، خوداظهاری به جای علی‌الراس برای دریافت مالیات محاسبه می‌شود

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه کلیه این اقدامات به منظور افزایش شفافیت است اظهار کرد: پیش از سال ۱۳۹۵، رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، به صورت علی‌الراس انجام می‌شد که بالتبع به علت برآوردی بودن با خطا همراه بود. پس از آن اگرچه مالیات علی الراس در قانون حذف شد اما به علت فراهم نبودن زیرساخت‌ها به مدت سه سال تمدید شد. در حال حاضر از سال ۱۳۹۹ مالیات علی الراس رسماً حذف می‌شود و خود اظهاری مودیان مالیاتی، با فرض صحت و مطابق با اصل هزینه و درآمد، اساس تعیین مالیات به شمار می‌رود؛ اجرای این روش منفعت بیش از ۸۰ درصدی مودیان را به همراه دارد.

مهدلو همچنین اعلام کرد: از سال آینده بررسی و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی بر اساس ریسک انجام خواهد شد. باید توجه داشت تا سال جاری، همه پرونده‌های موجود بررسی می‌شدند که بسیار وقت گیر است اما از سال آتی، تنها پرونده‌های مشکوک و دارای ریسک بالا، بررسی می‌شود.

بخشیدگی جرایم مالیاتی با پرداخت اصل مالیات قطعی

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان درباره بخشودگی جرایم مالیاتی نیز تصریح کرد: بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی کل کشور، هر شخص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که تا پیش از مهرماه بر اساس رأی قطعی پرونده، بدهی قطعی مالیاتی داشته باشد، چنانچه تا پایان مهرماه سال جاری اصل مالیات قطعی خود را پرداخت می‌کرد مشمول بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی می‌شود.

مهدلو افزود: بر اساس این بخشنامه چنانچه شخصی پس از این مهلت مقرر اقدام به پرداخت اصل مالیات قطعی خود کند، به ازای هرماه تأخیر از مهرماه و تا پایان سال جاری دو درصد برای واحدهای تولیدی و چهار درصد برای واحدهای غیر تولیدی جریمه منظور خواهد شد و مابقی جرایم مالیاتی شخص بخشوده می‌شود. در این میان باید توجه داشت در صورتی که پرداخت این مالیات به سال آینده موکول شود، حداکثر ۵۰ درصد بخشودگی مالیاتی به شخص تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: چنانچه برای پرونده‌ای به هر دلیل پس از مهرماه سال جاری، رأی قطعی صادر شود، مؤدی تا یک ماه پس از صدور رأی قطعی فرصت دارد تا با پرداخت اصل مالیات قطعی خود از بخشودگی‌های مالیاتی برخوردار شود، در غیر این صورت باید به ازای هر ماه تأخیر به میزان ذکر شده بخشی از جریمه خود به همراه اصل مالیات قطعی را پرداخت کند.

کد خبر 410723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.