دلایل ترس جوانان از ازدواج چیست/ افتتاح ۴۵ مرکز مشاوره ازدواج در کشور

‌دلایل ترس جوانان از ازدواج چیست، افتتاح ۴۵ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کشور، برخی لوایح حوزه زنان در مجلس هنوز بر زمین مانده است، یائسگی ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، مصرف ماست ریسک سرطان سینه را کاهش می‌دهد را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا، بخوانید:

زهرا زین‌الدینی در خصوص ترس برخی جوانان از ازدواج، اظهار کرد: ازدواج یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فرد است، داشتن اضطراب، استرس و ابهام در هنگام تصمیم‌گیری برای ازدواج کاملاً طبیعی است، اما این احساسات دلیل مناسبی برای انصراف کامل فرد از این امر نیست.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از نیازهای مهم بشری، نیاز به عشق و تعلق خاطر است، گفت: همه ما به درجات مختلف نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن داریم که افراد می‌توانند با ازدواج این نیاز خود را ارضا کنند.

زین‌الدینی تصریح کرد: افراد قبل از هر تصمیمی بهتر است نسبت به نقاط مثبت و منفی، اهداف، ارزش‌ها، نیازها و ویژگی‌های شخصیتی خود شناخت مناسبی پیدا کنند و سپس انتظارات و ترس‌های خود از ازدواج را شناسایی کنند.

وی افزود: ضعف در مهارت خودآگاهی می‌تواند فرد را به احساس گیجی، سردرگمی و تعارض در تصمیم‌گیری دچار کند، بنابراین یکی از ملزومات اساسی ازدواج موفق شناخت همه جانبه از خود است و هر چقدر آگاهی و شناخت بیشتری از خود کسب کنیم، در انتخاب فردی مناسب برای تشکیل زندگی موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

این روانشناس گفت: گام بعدی شناسایی دلایل ترس از ازدواج است که می‌تواند کاملاً منطقی، درست و یا غیرمنطقی و یا برگرفته از کمالگرایی مفرط فرد باشد، به عنوان مثال هنگامی که فرد برای ازدواج نسبت به طرف مقابل خود شناخت کافی ندارد و دچار احساس نگرانی می‌شود، امری طبیعی است.

وی افزود: یکی از ترس‌های رایج، ترس از شکست در ازدواج است که خوشبختانه اگر فردی شناخت مناسبی از خود و طرف مقابلش داشته باشد و همچنین دارای دانش و مهارت‌های لازم برای این امر باشد و در جلسات متعدد مشاوره پیش از ازدواج زیر نظر یک متخصص شرکت کند و ارزیابی‌های لازم را انجام دهد، احتمال عدم موفقیت او در این کار بسیار کاهش می‌یابد.

این روانشناس تصریح کرد: هرچقدر افراد شناخت و آگاهی بیشتری از ماهیت ازدواج و نحوه انتخاب فرد مناسب داشته باشند و به سطح قابل قبولی از بلوغ اقتصادی، روانی، عاطفی و اجتماعی برسند و همچنین برای پرورش شخصیت خود و بهبود مهارت‌های زندگی به اندازه مناسب زمان صرف کرده باشند، ترس‌شان از ازدواج کمتر می‌شود و زندگی مشترک موفقی را تجربه خواهند کرد.

افتتاح ۴۵ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از افتتاح ۴۵ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در سراسر کشور خبر داد.

کریمی از افتتاح ۴۵ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در سطح کشور خبر داد و افزود: فرهنگ مشاوره در جامعه نهادینه شده است و این مراکز مجوز فعالیت خود را در ماه‌های اخیر دریافت کرده‌اند که مراکز جدید مشاوره به مناسبت دهه فجر در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، خراسان رضوی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان راه‌اندازی شده‌اند.

وی در خصوص شرایط دریافت مجوز این مراکز، خاطرنشان کرد: متقاضیانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی، مشاوره با گرایش خانواده، پروانه اشتغال تخصص از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشند، می‌توانند برای دریافت مجوز مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اقدام کنند.

کریمی افزود: متقاضیان پس از ثبت‌نام در سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده یا با مراجعه به ادارات کل ورزش و جوانان در استان‌ها جهت انجام مصاحبه علمی به وزارت ورزش و جوانان دعوت شده و پس از بررسی شرایط عمومی و اختصاصی احراز صلاحیت‌های لازم و تکمیل فرآیند مربوطه در وزارت، مجوز آنها با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صادر می‌شود.

کریمی خاطرنشان کرد: تا کنون تعداد ۳۰۵ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در کشور راه اندازی شده است و در حال حاضر ۳۲۰ مرکز تخصصی مشاوره و ازدواج در کشور وجود دارد و با هزینه پایین در حال ارائه خدمات به جوانان هستند.

برخی لوایح حوزه زنان در مجلس هنوز بر زمین مانده است

معصومه ابتکار اظهار کرد: هنوز لوایح مختلفی به ویژه در حوزه حقوق زنان بر روی زمین مانده و نیاز است تا مجلس بعدی به آنها توجه کند.

وی افزود: فراکسیون زنان در این دوره فعالیت‌های بسیار زیادی انجام داده و تعامل خوبی با دستگاه‌ها داشته است.

ابتکار تصریح کرد: به طور کلی اعضای فراکسیون تاکنون عملکرد مثبتی داشته و موضوعات متعددی ازجمله طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، لایحه حمایت از فرزندان دارای مادر ایرانی، لوایح بودجه سالانه حوزه زنان و غیره را پیگیری کرده‌اند.

وی تاکید کرد: با این حال هنوز لوایح مختلفی بر روی زمین مانده و نیاز است تا مجلس بعدی به آنها توجه کند، موضوعات مطرح شده در حوزه‌های حقوقی ازجمله بحث طلاق و شروط آن، افزایش سن کیفری و مسائل مربوط به مهریه ازجمله مواردی است که در این مجلس به نتیجه نرسید و امیدواریم در دور بعدی مجلس پیگیری شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، اظهار کرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان موضوعی است که امیدوار بودیم در این مجلس به تصویب برسد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد همچنین لایحه افزایش سن ازدواج نیز علیرغم تلاش‌های انجام شده به نتیجه مطلوب نرسید و هنوز پیگیر آن هستیم.

یائسگی ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

طبق نتایج مطالعه جدید، عامل افزایش ریسک بیماری قلبی به شکل قابل توجهی با ورود زنان به دوره یائسگی تشدید می‌شود.

محققان دانشگاه پیتزبرگ آمریکا در مطالعه‌ای داده‌های مربوط به ۳۳۹ زن را بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ بررسی کردند.

سمرخوداری، سرپرست تیم تحقیق، اظهار کرد: «میانسالی تنها دوره تجربه گُرگرفتگی و سایر علائم یائسگی نیست، بلکه زمانی است که ریسک بیماری قلبی عروقی افزایش می‌یابد و ما شاهد تغییرات قابل توجهی در بسیاری از شرایط سلامت جسمی افراد هستیم.

این مطالعه بر سفت شدگی عروق با ورود زنان به دوره یائسگی متمرکز بود سفتی عروق به قابلیت ارتجاعی شریان‌ها اشاره دارد و با بررسی سرعت جریان خون در شریان‌ها اندازه گیری می‌شود.

شریان‌های سفت‌تر منجر به عملکرد بد در نحوه پمپاژ قلب و حرکت خون می‌شود و در نتیجه به قلب، کلیه‌ها، و سایر اعضای بدن آسیب می‌رساند.

محققان در این مطالعه، زنان را به مدت بالغ بر ۱۲.۵ سال یا تا زمان یائسگی تحت نظر داشتند. زمانی که زنان وارد فاز یائسگی می‌شوند میزان سفتی شریان‌ها از حدود ۰.۹ یک سال قبل از شروع یائسگی تا ۷.۵ درصد در مدت یک سال بعد از یائسگی افزایش می‌یابد که روند پرسرعت قابل توجهی است.

به گفته محققان، هنوز بروز چنین تغییراتی در طول ورود به دوره یائسگی مشخص نیست اما این نظریه وجود دارد که تغییرات شدید هورمونی همراه با یائسگی احتمالاً در افزایش التهاب و تأثیر بر رسوب چربی در عروق نقش دارند.

مصرف ماست ریسک سرطان سینه را کاهش می‌دهد

نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد مصرف روزانه ماست طبیعی به زنان در کاهش سرطان سینه کمک می‌کند.

به گفته محققان، یکی از علل سرطان سینه التهاب ناشی از باکتری‌های مضر است و یک راه ساده و ارزان پیشگیرانه برای زنان مصرف روزانه ماست طبیعی است. ماست حاوی باکتری‌های مفید تخمیرکننده لاکتوز است که معمولاً در شیر یافت می‌شود و مشابه با باکتری‌های موجود در شیر سینه مادر است.

«ریچل ریگبی»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه لنکستر انگلستان، در این باره می‌گوید: باکتری‌های تخمیرکننده لاکتوز معمولاً در شیر یافت می‌شوند و احتمالاً در مجاری پستان زنان در دوران شیردهی و برای مدت نامعلومی پس از شیردهی وجود دارند.

محققان معتقدند این باکتری تخمیرکننده لاکتوز در سینه نقش حفاظتی دارد چراکه به ازای هر یک سال شیردهی به نوزاد، ریسک سرطان سینه تا ۴.۳ درصد کاهش می‌یابد.

چندین مطالعه هم نشان داده‌اند که مصرف ماست با کاهش ریسک سرطان سینه مرتبط است که به گفته محققان، ناشی از تغییر باکتری‌های مضر به باکتری‌های مفید است.

در حدود ۱۰ میلیارد سلول باکتریایی در بدن انسان وجود دارد و با اینکه اکثرشان بی‌ضرر هستند اما برخی باکتری‌ها موجب تولید مواد سمی ای شده که التهاب در بدن را ایجاد می‌کنند. التهاب مزمن موجب نابودی میکروب‌های مضر می‌شود اما به بدن هم آسیب می‌رسانند. یکی از شایع‌ترین مشکلات التهابی، بیماری لثه است که در حال حاضر با سرطان‌های دهان، مری، روده بزرگ، لوزالمعده (پانکراس)، پروستات و سینه مرتبط است.

کد خبر 410721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.