چگونه بام‌های سبز باعث افزایش پایداری شهرها می‌شود؟

فضاهای سبز شهری فواید بسیاری برای ساکنان یک شهر دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترویج سبک زندگی سالم در میان شهروندان، بهبود سلامت روانی، پیشگیری از بیماری و ارائه مکانی برای گرد هم آمدن مردم اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم در بسیاری از شهرهای جهان به سمت احداث پشت‌بام‌ها و دیوارهای سبز در ساختمان‌های خود روی آورده‌اند تا از مزایای مختلف آن بهره‌مند شوند.

احداث فضاهای سبز به خصوص کاشت درختان و گیاهان بومی فواید زیادی برای ساکنان یک شهر دارد و پایداری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. کاشت درختان و گیاهان بومی به مدیران شهری کمک می‌کند از طریق کاهش دمای هوا، ایجاد مانع در مقابل طوفان‌ها و سیل‌ها و تصفیه کردن هوا با بحران‌هایی نظیر تغییرات آب و هوایی مقابله کنند.

گروهی از طراحان کلانشهر کیتو پایتخت کشور اکوادور با همکاری زیست‌شناسان شهر تصمیم گرفته‌اند با هم‌فکری هم، فضاهای سبز بر بام خانه‌ها و دیوارها ایجاد کنند و همچنین هر گوشه و کنار خالی شهر را به یک عنصر زیباسازی شهری تبدیل کنند. این افراد در نظر دارند ذهنیت مردم و معماران را از شهر به عنوان مکانی مملو از خانه‌ها و زیرساخت‌های بتنی به فضاهایی سبز که بر بام‌های خالی و بدون استفاده خانه‌ها احداث می‌شود، تغییر دهند.

در نتیجه این تصمیم، بسیاری از پشت‌بام خانه‌های پایتخت اکوادور به مکان‌هایی دوستدار محیط زیست تبدیل شده است و مردم و طراحان به منظور افزایش پایداری شهری خود تلاش می‌کنند از درختان و گیاهان بومی برای طراحی این فضاهای سبز بهره برند. استفاده از گیاهان و درختان بومی باعث افزایش تنوع زیستی می‌شود و پرندگان و گونه‌های بومی بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.

البته ایجاد فضاهای سبز بر بام خانه‌ها مستلزم احداث خانه‌هایی مستحکم‌تر از خانه‌های معمولی است چرا که فضاهای سبز وزن بیشتری را بر سازه تحمیل می‌کند و باید به‌گونه‌ای عایق‌بندی شود که از نفوذ آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز به داخل ساختمان جلوگیری به عمل آید.

برنامه‌ریزان شهر کیتو در یک دهه اخیر تلاش کرده‌اند گوشه و کنار شهر را مملو از ساختمان‌هایی مقاوم کنند که پشت‌بام آن‌ها در فضاهای سبز پر از درخت و گیاه بومی محصور شده است. این فضاهای سبز باعث افزایش شناخت مردم شهر در مورد گونه‌های بومی شده است و آن‌ها را با طبیعت و ریشه‌های فرهنگی خود پیوند داده است. علاوه براین، پوشش سبز شهری می‌تواند مقاومت شهر را در مقابل تغییرات آب و هوایی افزایش دهد چرا که فضاهای سبز باعث جلوگیری از وقوع حوادثی نظیر خشکسالی، سیل و دمای بالا می‌شود.

کد خبر 410573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.