کرونا به بازیافت چین هم منتقل شد!

شیوع ویروس کرونا در کشور چین که به مرگ تعداد زیادی از مردم این کشور منجر شده و شهرها و کسب‌وکارهای بسیاری را تعطیل کرده است، در حال حاضر نیز به طور فزاینده‌ای زیرساخت‌های بازیافتی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با پیدایش ویروس کرونا در جمهوری خلق چین بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی تعطیل شده است و به کارکنان اجازه حضور در محل کار خود داده نمی‌شود. بخش بازیافت مواد زائد و ضایعات کشور از جمله کسب‌وکارهایی است که با وجود این ویروس با سکون و البته مشکلات زیادی مواجه شده است؛ دولت از کارکنان این بخش خواسته در خانه‌های خود بمانند و از حضور در محل کار خودداری کنند.

در نتیجه کار نکردن مردم در بخش بازیافت مواد زائد، زیرساخت‌های این بخش به شدت تحت تأثیر منفی قرار گرفته است و در حال حاضر هیچ اقدامی در این مکان‌ها صورت نمی‌گیرد. بازیافت آهن قراضه‌ها از دیرباز نقش مهمی در صنعت کشور چین ایفا کرده است اما پس از شیوع ویروس کرونا این بخش به طور کامل تعطیل شده است و هیچ‌گونه اقدام بازیافتی در آن صورت نمی‌گیرد. چنانچه تا چند هفته آینده مردم در این بخش به انجام فعالیت‌های خود بازنگردند و بازیافت تحت کنترل رسمی مقامات این کشور قرار نگیرد، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور در این بخش وارد خواهد شد.

تعطیلی کارخانه‌ها و ادارات در نتیجه شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی را برای تجارت مواد پلاستیکی نیز به بار آورده است چرا که سرعت بازیافت این مواد و تولید وسایل جدید به طور قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، بازیافت‌کنندگان تمایل کم‌تری به حضور در محل‌های کار خود نشان می‌دهند و بازیافت مواد پلاستیکی با بحران شدیدی مواجه شده است. شیوع ویروس کرونا هر روز به عفونت‌های زیادی در میان مردم چین منجر می‌شود و روزانه جان بسیاری از ساکنان این کشور را قربانی می‌کند.

بااین‌حال، آسیب‌های جدی وارد شده به بخش تجارت و به خصوص بخش زیرساخت‌های بازیافتی و همچنین کاهش فعالیت‌های انسانی در بسیاری از بخش‌های دیگر، مقامات رسمی این کشور را با نگران‌های جدی مواجه کرده است. اگرچه بسیاری از مسئولان و مدیران کارخانه‌ها و دیگر ادارات کشور قصد دارند به زودی فعالیت‌های کاری خود را آغاز کنند و به کارکنان اجازه حضور در محل کار خود را بدهند، اما شواهد حاکی از آن است که بازگشت به حالت عادی قبل از شیوع ویروس کرونا امری غیر ممکن است.

به خصوص در بخش بازیافت مواد زائد، به علت احتمال انتقال بیشتر ویروس از ضایعات، کارکنان با وجود اجازه کارفرماها برای حضور در محل کار خود، تمایل کم‌تری نسبت به قبل برای فعالیت خواهند داشت. در نتیجه این بخش با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود که تا چند سال آینده نیز غیر قابل جبران خواهد بود و به اقتصاد کشور در این بخش ضربه‌هایی جدی وارد خواهد کرد. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که طی سال‌های اخیر چین روند مثبت و سازنده‌ای را در رابطه با مشکل مدیریت پسماند خود در پیش گرفته بوده است اما با ورود این ویروس گویی دوباره به مراحل عقب‌تر بازگشته است.

ویروس کرونا نه تنها در بخش بازیافت ضایعات کشور به بحرانی جدی تبدیل شده است، بلکه در سایر فعالیت‌های کاری این کشور نیز مشکلاتی را به بار آورده است. به عنوان مثال، بسیاری از کنفرانس‌های بین‌المللی که پیش از این قرار بود در کشور چین برگزار شود، به تأخیر افتاده است و حتی ممکن است به این زودی در این کشور برگزار نشود. علاوه بر این، سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی پلاستیک و صنایع پلاستیکی که قرار بود در آوریل ۲۰۲۰ در کشور چین برپا شود، به تأخیر افتاده است و مسئولان هنوز زمان مشخصی را برای برگزاری این نمایشگاه در نظر نگرفته‌اند.

این نمایشگاه از حیث اینکه چین به عنوان سردمدار تبدیل ضایعات به محصولات پلاستیکی در جهان شناخته می‌شود بسیار پر اهمیت است و برگزار نشدن آن می‌تواند ضرر اقتصادی را به چین وارد کند. از نظر مسئولان، سلامت و امنیت شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بین‌المللی مهم‌ترین اولویت به شمار می‌رود که تا زمان ریشه‌کن شدن صددرصد ویروس کرونا نمی‌توان هیچ‌گونه اقدامی در خصوص گرد هم آوردن مردم انجام داد.

کد خبر 410125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.