خون شد؛ فیلمی پرحاشیه برای مخاطب خاص

خون شد جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی کارگردان مشهور ایرانی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور دارد و هنوز حاشیه‌های آن تمامی ندارد و لغو نشست خبری آن جنجال برانگیز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خون شد قبل از شروع جشنواره با حواشی زیادی همراه بود، ابتدا مسعود کیمیایی اعلام کرد برای ابراز همدردی با خانواده قربانیان حادثه هواپیما فیلم خود را از جشنواره پس می‌گیرد اما جواد نوروز بیگی تهیه کننده این اثر اعلام کرد خون شد تنها در بخش کارگردانی ارزیابی نخواهد شد و فیلم در جشنواره حضور خواهد داشت.

تصمیم کیمیایی منجر شد سعید آقاخانی نقش اول فیلم و هایده صفی یاری تدوینگر این اثر نیز از جشنواره فجر انصراف دهند.

مخاطبان خون شد چه کسانی هستند؟

خون شد شاید خاص‌ترین و متفاوت‌ترین اثر مسعود کیمیایی باشد، چرا که فیلم ژانر و فرم ثابتی ندارد، این بی ثباتی به معنای بد بودن اثر نیست بلکه کارگردان آزادانه هر آنچه خواسته را به تصویر کشیده است.

خون شد در لحظاتی، ملودرام، گاهی سورئال و گاهی خشن است. از طرفی خون شد را می‌توان در کنار گوزن‌ها جز طنازانه‌ترین آثار کیمیایی طبقه بندی کرد، جنس خاصی از طنز که از ذهن‌آوری خود کارگردان نشأت می‌گیرد و خیلی به ندرت نمونه آن را در سینما دیده‌ایم.

کیمیایی کارگردانی مؤلف و صاحب امضا است، به همین خاطر سینمای مسعود کیمیایی شناسه‌ها و المان‌های زیادی مختص خود دارد، خون شد از این حیث پررنگ‌ترین اثر کارگردان است. در تشریح این المان‌ها و شناسه‌ها می‌توان به: چاقو، قطار، ادبیات و لحن قدیمی تهرانی، محله‌های با اصالت و کهن با معماری سنتی، چهارچوب سنتی خانواده، حق‌جویی و عدالت خواهی اشاره کرد.

بی شک کیمیایی در تألیف و ساخت خون شد به مخاطبان و جهان بینی خود بیشترین توجه را داشته، چرا که در تمامی لحظات مخاطب عام ندارد، این اثر پر از استعاره و مفاهیمی است که کارگردان در طول ۶۰ سال فعالیت خود به تشریح و توضیح آن پرداخته و امروز نیازی به توضیح دوباره آن نمی‌بیند و زمان فیلم نیز اجازه این کار را نمی‌دهد.

داستانی ساده اما پر از جزئیات

بهترین خلاصه داستان را خود کارگردان برای فیلمش نوشته است: «داستان خون شد به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.»

فضلی پسر ارشد خانواده بعد از سال‌ها به خانه برمی‌گردد، می‌بیند خواهرها و برادر هر کدام به نوعی در حال سقوط و نابودی هستند. فضلی تصمیم می‌گیرد خانواده را زیر سقف خانه قدیمی دور هم جمع کند و برای این کار موانع زیادی پیش روی خود می‌بیند.

از جمله مهم‌ترین استعاره‌های فیلم تأکید فضلی بر خانه و اهمیت آن است، شاید خیلی بی دلیل و غیر منطقی به نظر برسد که فضلی خانه را حتی مقدم بر خانواده می‌داند اما اگر مخاطب کیمیایی را شناخته باشد به خوبی می‌داند خانه برای او سرزمین است، خانه پدری برای کیمیایی در وطن معنا می‌گیرد.

کار راحت بازیگران برای خوب بودن!

سعید آقاخانی، سیامک صفری، نسرین مقانلو، لیلا زارع، هومن برق نورد، اکبر معززی، سیامک انصاری و مریم عباس زاده بازیگران منتخب کیمیایی هستند.

فیلمنامه منسجم و هدفمند است به همین دلیل بازیگران برای خوب بودن کار سختی نداشتند، همه چیز واضح و مشخص است. سیامک انصاری با وجود نقش کوتاه خود موفق‌ترین و درخشان‌ترین بازیگر فیلم دیده می‌شود، استعداد و تجربه فراوان انصاری در تغییر فضای اثر در خون شد به اوج می‌رسد. لیلا زارع نیز که نقش دختری معتاد و فراری را ایفا می‌کند، به خوبی از پس سختی‌ها و جزئیات نقش خود بر آمده و جزء مکمل‌های خوب جشنواره امسال بود.

سیامک صفری در کارنامه خود نقش‌های دشوار و عجیب زیادی دارد، این بار نیز جنبه‌ای متفاوت از استعداد و توانایی خود را به نمایش گذاشته است. بازیگر کمتر شناخته شده خون شد مریم عباس زاده این بار نقش پررنگی تری را تصاحب کرده، به جرأت می‌توان در یک سوم پایانی به نقطه قوت خون تبدیل شده و حق استاد را تمام و کمال به آورده است.

باز هم موسیقی قهرمانانه

موسیقی خون شد شباهت و نزدیکی زیادی به موسیقی فیلم قیصر و خاک دارد و چون دیگر آثار کیمیایی رنگ و بوی حماسی گرفته است.

کد خبر 409737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.