ساخت لیزر فوق پیشرفته در شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان

رئیس شرکت نوین لیزر گفت: این شرکت به تازگی موفق به ساخت لیزر فوق پیشرفته با قابلیت حکاکی و برش در زیر آب، شده که با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی قابل تولید و ارائه به بازار است.

مهدی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شرکت نوین لیزر یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است، اظهار کرد: شرکت نوین لیزر موفق به ساخت لیزر فوق پیشرفته با قابلیت حکاکی و برش در زیر آب، شده که با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی قابل تولید و ارائه به بازار است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محصولات این واحد فناور ساخت لیزر فوق پیشرفته پالس کوتاه "فمتوثانیه" (Femtosecond) است که جزء ۱۰ علم برتر جهان محسوب می‌شود.

این دکترای فیزیک با توضیح اینکه تغییر قطر لیزر در حد ابعاد نانومتر و توانایی نمونه‌برداری فوق سریع از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است، افزود: تکنولوژی تولید صنعتی این محصول در سال‌های اخیر فقط در انحصار کشورهای آلمان، آمریکا و روسیه بوده و با دستیابی به این تکنولوژی توانسته‌ایم در ساخت هر دستگاه حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمرکز شرکت بر ساخت لیزرهای تجاری و پزشکی است، خاطرنشان کرد: فعالیت ما ساخت محصولات پزشکی و یا صنعتی نیست، بلکه شرکت‌های دیگر که ساخت محصولات پزشکی و صنعتی انجام می‌دهند، چشم‌های لیزر خود را از شرکت نوین لیزر تأمین می‌کنند.

موسوی در ادامه توضیح داد: ما با همکاری و فعالیت افراد زبده که اکثراً در رشته‌های فیزیک و الکترونیک تحصیلات تکمیلی دارند، موفق به تولید چشم‌های لیزر پزشکی و صنعتی شده‌ایم و این محصول را به بازار عرضه کردیم.

وی با بیان اینکه در سال حدود سه هزار دستگاه حکاکی لیزر که عمدتاً چینی است، وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: عدد گفته شده یک مثال است، اما با تولید حتی یک لیزر در کشور و افزایش شرکت‌های فناور مانند شرکت ما نیازمان به خارج از کشور کمتر خواهد شد، حتی اگر به اندازه یک لیرز باشد. ما تمام نیاز بازار داخل را تأمین نمی‌کنیم، چرا که شرکت نو پا است و تنها توانسته‌ایم چند درصد از نیاز بازار را تأمین کنیم.

این دکترای فیزیک گرایش لیزر اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۵۰ لیزر حکاکی تولید کرده‌ایم و این تنها حدود دو درصد از سهم بازار نسبت به سه هزار لیزر وارداتی است.

وی گفت: مراحل صدور مجوزهای لازم و مشکلات موجود در این زمینه روند پیشرفت کار را کند می‌کند. به طور کلی بزرگ‌ترین مشکل برای تولیدات در کشور نبود دانش ساخت و تولید است که هزینه‌های موجود برای تولید را افزایش می‌دهد و تلاش ما این است که این طرح را پیاده کنیم.

موسوی با بیان اینکه در کشور در زمینه‌های مختلف جای فعالیت و کار وجود دارد، اضافه کرد: دانش ساخت، تولید و عرضه در کشور تقریباً کم رنگ است و باید تقویت شود تا بسیاری از مشکلات حل شود. شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بهای واقعی را به شرکت‌های فناور می‌دهد و یکی از معدودترین جاهایی است که زمینه فعالیت را برای افراد تحصیل کرده و فناور فراهم می‌کند.

کد خبر 409656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.