مرمت محورهای پرتردد نجف آباد-تیران و ملااحمد در دست اجراست

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به خرابی شدید آسفالت دو محور نجف آباد-تیران و ورزنه- نائین، گفت: بخشی از بهسازی و مرمت این جاده ها در سال جاری انجام شده و این پروژه ها در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد دادخواه در نشست خبری امرور - شنبه ۱۹ بهمن ماه - با بیان اینکه امسال از نظر اعتبارات استانی وضعیت مناسبی نداریم، اظهار کرد: بخشی از اعتبارات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از محل اسناد خزانه است؛ از این رو نقدینگی کم است در حالی که با افزایش چهار برابری هزینه‌ها روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه هر متر خط کشی جاده‌ها چهار هزار تومان، هر صفحه گاردریل یک میلیون تومان و هر واحد اصله روشنایی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، افزود: به رغم مشکلات موجود اقدامات خوبی در محورهای مواصلاتی استان اصفهان انجام گرفته است که از جمله آن می‌توان به آسفالت ۲۸۰ کیلومتر راه‌ها با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان و سیلکت و درزگیری ۴۳۸ کیلومتر از جاده‌های استان با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد؛ بیشتر این طرح‌ها در محورهای خوروبیابانک، نائین و اردستان اجرا شده است.

دادخواه با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۱۲ هزار کیلومتر راه است، خاطر نشان کرد: ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی استان خرابی دارد که برای بهسازی و ایمن سازی آن به اعتباری حدود ۸۷۰ میلیارد تومان نیاز است این درحالی است که با توجه به افزایش چهار برابری هزینه‌ها، اعتبارات ما نصف شده حتی در زمینه بهسازی جاده‌ها هشت برابر عقب می‌مانیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه حجم تردد وسایل نقلیه سنگین به بالای ۸۰ درصد می‌رسد، خاطر نشان کرد: حمل بارهای غیر مجاز آسیب‌های بسیاری به جاده‌ها وارد می‌کند و خسارات سنگینی به وجود می‌آورند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اقدامات اداره راهداری استان برای ایمن سازی و بهسازی کمربندی پرحادثه نجف آباد- تیران و همچنین ورزنه به نائین، اظهار کرد: محور نجف آباد- تیران، پرتردد است و ترافیک سنگینی به دلیل گردشگری غرب استان دارد؛ محور تیران به نجف آباد سه خطه است و نجف آباد به تیران حدود سه کیلومتر خط آن اجرا شده است و بر اساس قراردادی که به تازگی منعقد شد باقیمانده این پروژه نیز به صورت کامل اجرا می‌شود که در نهایت به یک محور شش خطه تبدیل خواهد شد.

خرابی آسفالت در کمربندی تیران بسیار شدید است

دادخواه با بیان اینکه این محور تصادفات زیادی نداشته است، افزود: خرابی آسفالت در کمربندی تیران بسیار شدید است اما خط یک آن را بعد از عسگران به سمت داران اجرا کردیم زیرا مشکلات آن مسیر بسیار آزار دهنده شده بود؛ از این رو حدود ۹ کیلومتر این محور لکه گیری و آسفالت شده و به محض بهبود شرایط جوی از اردیبهشت ماه کمربندی تیران- نجف آباد و کمربندی شمالی نجف آباد به سمت خمینی شهر بهسازی می‌شود که با توجه به مبلغ پنج شش میلیارد تومانی قرارداد حدود ۱۵ کیلومتر این محور آسفالت خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه حدود ۱۰ کیلومتر از محور ملأ احمد (ورزنه- نائین) دو طرفه و دارای خرابی است، افزود: اولویت در این محور روکش آسفالت جاده بوده که در پنج کیلومتر در حال اجرا است و پنج کیلومتر دیگر نیز در سال ۱۳۹۹ اجرا می‌شود؛ این جاده دو دستگاه پل آبرو نیاز داشت زیرا سیلاب‌ها در این محور اثرگذار است، عامل خرابی وجود شهرک صنعتی است که به دلیل خاکریز اطراف آن و هدایت آب در جاده، اتفاق می‌افتد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه بین سه تا پنج درصد هزینه ساخت راه باید برای نگهداری آن هزینه شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اعتبارات کم است و سعی می‌کنیم با روش‌های مُسکن طرح‌ها را پیش ببریم؛ همچنین میزان عوارضی که اخذ می‌شود جوابگوی خرابی‌ها نیست.

وی با اشاره به انجام تمهیدات مورد نظر برای ایام نوروز در محورهای مواصلاتی استان، گفت: پنج تیم کارشناسی محورهای هدف سفر در استان را بازدید و بررسی کردند که تمام نواقص آنها تا ۲۰ اسفندماه رفع می‌شود.

دادخواه با بیان اینکه ممنوعیت فعالیت کارگاه‌های حاشیه جاده‌ها از ۱۰ روز مانده به نوروز تا ۲۰ فروردین اعمال می‌شود، گفت: در راستای کاهش حوادث جاده‌ای در ۵۰۰ متر مربع از جاده‌های استان تابلوی اطلاعات نصب شده است.

دادخواه با تاکید بر اهمیت آموزش در کاهش حوادث جاده‌ای و خسارات ناشی از آن، افزود: سایت امداد و نجات جاده‌ای به شعاع ۴۰ کیلومتر اجرا می‌شود زیرا علت بسیاری از سوانح منجر به فوت دور بودن مراکز امداد و نجات در جاده‌ها است.

عمر ناوگان حمل و نقل اصفهان بین ۲۰ تا ۴۵ سال است

در ادامه علیرضا جعفری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه هیچ مشکلی از لحاظ تأمین لاستیک وجود ندارد، اظهار کرد: براساس پیمایش ناوگان حمل و نقل و نوع خودرو، لاستیک در سامانه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هزار حلقه لاستیک بین ناوگان حمل و نقل بین شهری عمومی استان اصفهان توزیع شده است، افزود: به غیر از یکی دو مورد از نظر سایز لاستیک‌ها، مشکلی در خصوص تأمین لاستیک نداریم و کامیونداران برای مصرف یکسال خود لاستیک گرفته اند؛ لاستیک در ۲۴ شهرستان استان توزیع می‌شود و مراجعه رانندگان به مرکز استان نیاز نیست.

جعفری با بیان اینکه عمر ناوگان حمل و نقل در استان اصفهان بین ۲۰ تا ۴۵ سال است، خاطرنشان کرد: عمر مفید اتوبوس ۱۰ سال، مینی بوس ۲۴ سال و سواری ۹ سال است.

وی اضافه کرد: سازمان راهداری در راستای شناسایی و کاهش تخلفات جاده‌ای به طور جدی استفاده از سیستم‌های هوشمند (ITS) را دنبال می‌کند.

کد خبر 409584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.